اخبار داغ

واکنش‌ها به استانی شدن انتخابات مجلس در آذربایجان غربی

واکنش‌ها به استانی شدن انتخابات مجلس در آذربایجان غربی
نمایندگان آذربایجان غربی طرح استانی شدن انتخابات را زمینه ای برای فاصله گرفتن نمایندگان از مردم،افزایش نقش ثروت و قدرت کاندیدها، افزایش هزینه‌های انتخاباتی و توجه کمتر به مناطق محروم می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اروم نیوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی 2 اردیبهشت ماه بالاخره کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149 رای موافق، 69 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند و قرار بر این شد برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بر اساس این طرح حوزه‌های انتخابیه شهرستانی تبدیل به حوزه‌های استانی می‌شود و نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آراء صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه را کسب کنند و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

,

اما به اعتقاد برخی نماینده های آذربایجان غربی اجرای این طرح مغایر با قانون اساسی می باشد و هنوز زیر ساخت های اجرای این طرح در کشور فراهم نیست.

,

نمایندگان آذربایجان غربی این طرح را زمینه برای فاصله گرفتن نمایندگان از مردم، از بین رفتن توانایی رقابت برای جوانان، افزایش نقش ثروت و قدرت کاندیدها، افزایش هزینه‌های انتخاباتی و توجه کمتر به مناطق محروم می دانند.

,

اجرای این طرح در شرایط کنونی به ضرر کشور است

, اجرای این طرح در شرایط کنونی به ضرر کشور است,

در همین زمینه ناد قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز ، در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس حزب گرایی را در کشور توسعه می دهد.

,

وی کاهش مشارکت مردم در انتخابات را از مهمترین معایب طرح استانی شدن انتخابات عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح در شرایط کنونی به ضرر کشور می باشد.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر انتخابات نمایندگی مجلس استانی شود برخی مناطق محروم و بخش های دور افتاده کشور عقب مانده تر می شوند.

,

قاضی پور با اشاره به افزایش هزینه های انتخاباتی در صورت اجرای این طرح نیز گفت: با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم این طرح به تأیید شورای نگهبان می رسد یا خیر؟

,

برگزار شدن انتخابات بصورت استانی همانند چشم بسته رای دادن است

, برگزار شدن انتخابات بصورت استانی همانند چشم بسته رای دادن است,

محمد علیپور نیز که یکی دیگر از نمایندگان مخالف اجرای طرح استانی شدن انتخابات است در گفت و گو با خبرنگار ما معایب این طرح را بیشتر از محاسن آن دانست و افزود: به عقیده من طرح استانی شدن انتخابات در استان هایی مانند آذربایجان غربی به لحاظ ترکیب قومی، مذهبی اصلا به صلاح نیست و امکان دارد باعث ایجاد مشکلاتی شود.

,

وی با اشاره به اینکه حتی زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح مذکور نیز در کشور آماده نیست گفت: از طرفی هم می توان اینطور مثال زد که برگزاری انتخابات به این شیوه مانند چشم بسته رای دادن است.

,

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت تصریح کرد: بالا رفتن چشمگیر هزینه‌های انتخابات برای نمایندگان از دیگر معایب این طرح محسوب می شود.

,

تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تعیین نمایندگان خود

, تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تعیین نمایندگان خود,

حجت الاسلام روح الله بیگی نیز در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: به هر حال طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید و برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شده است.

,

وی تصریح کرد: طبیعتا هر طرحی که به مجلس ارائه می شود یکسری مزایا و معایبی دارد که طرح استانی شدن انتخابات نیز به گفته طراحان آن از یکسری محاسن برخوردار است.

,

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ، تکاب گفت: اما به عقیده من تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تعیین نمایندگان خود و افزایش نقش ثروت کاندیدها از جمله معایب این طرح بشمار می رود.

,

وی تصریح کرد: بنده جز مخالفان اجرای این طرح بودم چراکه معتقدم این طرح در استان ما آنطور که باید خوب تعریف نمی شود.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه