اخبار داغ

مسئول اداره امور بهره برداری معادن خراسان شمالی:

رکود صنعت ساختمان،حجم استخراج مواد معدنی را نصف کرد

رکود صنعت ساختمان،حجم استخراج مواد معدنی را نصف کرد
مسئول اداره امور بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه اغلب پتانسیل مواد معدنی استان در زمینه مصالح ساختمانی است، گفت: رکود صنعت ساختمان، تناژ استخراج مواد معدنی استان را نصف کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرنگار اترک نیوز، مهدی مهدی زاده، مسئول اداره امور بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار کرد: تاکنون در خراسان شمالی 177 پروانه بهره برداری معدن برای استخراج موادی از جمله سنگ لاشه، سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ نما، پودر بوکسیت و باریت صادر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اترک نیوز,
مهدی زاده گفت: در حال حاضر از این تعداد پروانه صادره شده، 110 واحد معدنی فعال هستند.
,
افزون بر این، وی عنوان کرد: همچنین در استان، تاکنون 60 پروانه بهره برداری برای معادن شن و ماسه و خاک رس نیز صادر شده است که از این تعداد پروانه بهره برداری صادر شده تنها 30 واحد فعال هستند.
,
به گفته وی، واحدهای صنعتی استان شامل سیمان بجنورد، آلومینیای جاجرم، واحدهای شن شویی، مواد اولیه خود را از این مواد معدنی استخراجی داخل استان تامین می کنند همچنین برای امور ساختمان سازی در استان نیز از سنگ لاشه استخراجی معادن استان مصرف می شود و این در حالی است که حدود هشت هزار تن ماده معدنی باریت استخراج شده در استان به دلیل فقدان صنایع تبدیلی به صورت خام از استان صادر می شوند.
,
این کارشناس همچنین افزود: سنگ های مرمر و مرمریت استخراج شده از معادن استان نیز به دلیل فقدان تکنولوژی های به روز فرآوری در کشور به صورت خام از ایران صادر می شوند.
,
وی در ادامه با اشاره به رکود صنعت ساختمان، تصریح کرد: این بحران حجم عمده ای از تولیدات معدنی استان را به مخاطره انداخته است.
,
وی گفت: در استان مواد معدنی از جمله سنگ آهک، سنگ نما، مرمر، خاک رس، مواد اولیه سیمان، سنگ لاشه و پودر بوکسیت استخراج می شوند که آنها عمده مواد صنعت ساختمان هستند و در حال حاضر نیز به دلیل رکود در صنعت ساختمان، تناژ استخراج این مواد معدنی نیز به نصف کاهش یافته است.
,
مهدی زاده افزود: در حال حاضر، مجموع استخراج مواد معدنی استان به پنج میلیون تن در سال رسیده است.
,
وی همچنین در پاسخ به این سوال که عمده معدنکاران استان از فقدان زیرساخت های آب، برق و راه برای واحدهای معدنی خود گلایه داشته اند و خواستار اقدام سازمان صنعت، معدن و تجارت بر رفع این کمبود های زیرساختی بوده اند نیز اعلام کرد: عملیات برق رسانی برای شماری از واحدهای معدنی استان را اجرایی کرده ایم و برای شماری دیگر از واحدهای معدنی استان نیز عملیات برق رسانی و راهسازی را در دستور کار قرار داده ایم که مطالعات آن را به مشاور واگذار خواهیم کرد.
,
وی درباره تامین آب برای این واحدهای معدنی نیز عنوان کرد: با توجه به بحران خشکسالی و کم آبی، به معدنکاران استان توصیه کرده ایم که برای عملیات فرآوری در معادن خود از تجهیزاتی استفاده کنند که به آب نیاز نداشته باشند.
,
مسئول اداره امور بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: متاسفانه معدنکاران برای تهیه این تجهیزات باید مبالغی را هزینه کنند که آنان تمایلی به انجام این امر ندارند.
,
انتهای پیام/ر
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه