اخبار داغ

مشکلات بزرگ پیش روی مشاغل کوچک

مشکلات بزرگ پیش روی مشاغل کوچک
با توجه به اینکه نیمی از جمعیت مانه وسملقان روستایی هستند و از سوی دیگر تولید صنایع دستی از رونق خاصی برخوردار است، مشاغل خانگی می‌تواند کمک شایانی در افزایش درآمدهای مردم این شهرستان داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری آشخانه، با توجه به اینکه نیمی از جمعیت مانه وسملقان روستایی هستند و از سوی دیگر تولید صنایع دستی از رونق خاصی برخوردار است، مشاغل خانگی می‌تواند کمک شایانی در افزایش درآمدهای مردم این شهرستان داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  پایگاه خبری آشخانه,

طی سال‌های گذشته تسهیلات خوبی به افراد متقاضی ایجاد مشاغل خانگی ارائه شد اما این مشاغل آنطور که انتظار می‌رفت در شهرستان جان نگرفت.

,

تولید، فروش و بازاریابی از عوامل مهم در ایجاد یک شغل است که متاسفانه بسیاری از افرادی که این مشاغل را راه اندازی کردند با تولید آشنایی خوبی داشتند اما با شیوه فروش و بازاریابی محصولات خود آشنایی کاملی نداشتند که این امر یکی از دلایل رونق نگرفتن این مشاغل در این شهرستان بوده است..

,

از سوی دیگر عدم تکمیل زنجیره تولید یکی از معضلات موجود بوده است، به عنوان مثال شخصی که در تولید فرش فعال بوده است با مشکل شست و شو و پرداخت آن مواجه است.

,

از سوی دیگر در گذشته تسهیلات مشاغل خانگی با سود چهار تا پنج درصد به متقاضیان ارائه می‌شد این درحالیست که نرخ سود این تسهیلات به 22درصد افزایش یافته است که دیگر مردم رغبتی برای گرفتن این تسهیلات ندارد.

,

پاکروح یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی است که به منظور پرورش قارچ، برای دریافت تسهیلات از سوی جهاد کشاورزی به بانک عامل معرفی شده است، می گوید: در سال های گذشته، به متقاضیان زیادی در این بخش تسهیلات با نرخ ۴ درصد پرداخت شد، اما همین تسهیلات به بهانه کمبود منابع بانکی با نرخ ۲۲ درصد پرداخت می شود که برای متقاضیان، صرفه اقتصادی ندارد.

,

وی می افزاید: با وجود این که اعتباری برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است، اما با این میزان سود، مراجعه کننده ای وجود ندارد، زیرا متقاضیان به محض مطلع شدن از شرایط پرداخت تسهیلات، از ادامه کار منصرف می شوند.

,

وی تصریح می کند: در حال حاضر، تنها به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تسهیلات با نرخ ۴ درصد پرداخت می شود و دیگر متقاضیان در صورت نیاز باید از تسهیلات با نرخ ۲۲ درصد استفاده کنند که اگر این روش اصلاح نشود، طرح مشاغل خانگی با شکست مواجه خواهد شد.

,

یکی از فعالان عرصه مشاغل خانگی که کارگاه خیاطی کوچکی در محل زندگی خود ایجاد کرده است، می گوید: فعالیت سنتی و به شکل فعلی، اگرچه درآمدزاست اما مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در پی دارد.

,

ریحانی می افزاید: جهت گسترش واحد تولیدی خود و همچنین خرید وسایل خیاطی بعد از تکمیل پرونده به بانک مراجعه کردم اما وقتی با شرایط سخت دریافت تسهیلات و همچنین سود بالای تسهیلات مواجه شدم از دریافت تسهیلات منصرف شدم.

,

وی اضافه می کند: اگر این تسهیلات برای حمایت از مشاغل خانگی است، چرا نرخ سود آن با تسهیلات دیگر بخش ها فرقی ندارد، در حالی که این مشاغل به دلیل کوچک بودن از سودهای اندکی برخوردار است.

,

وی خاطر نشان می کند: مشاغل خانگی با وجود هزینه کمی که دارند باعث اشتغالزایی و افزایش درآمد خانواده ها می شوند اما حمایت نشدن از آنها باعث از بین رفتن این مشاغل می شود.

,

رئیس اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی مانه وسملقان در این باره گفت: از سال گذشته تا کنون 26 مجوز در حوزه مشاغل مستقل و 3 مجوز پشتیبان در شهرستان صادر شده است.

,

روح الله کاویانی افزود: در سال گذشته مبلغ 575 میلیون تومان تسهیلات به بخش مشاغل خانگی اختصاص یافت که متاسفانه با توجه به نرخ سود بانکی فقط 35 درصد از تسهیلات جذب شده است و در سال 94 نیز تا کنون هیچ اعتباری در این زمینه ابلاغ نشده است.

,

وی با شاره به نرخ سود بانکی بین 20 تا 24 درصد در حوزه مشاغل خانگی افزود: با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی استقبال افراد از تسهیلات بسیار اندک است.

,

وی گفت: در حوزه مشاغل خانگی صندوق کار آفرینی امید با نرخ سود 4 درصد و به صورت قزض الحسنه به متقاضیان وام پرداخت می کند.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه