اخبار داغ

کودکان کار و آینده ای نامشخص و مبهم/ ناکجا آباد مسیر زندگی کودکان خیابانی

کودکان کار و آینده ای نامشخص و مبهم/ ناکجا آباد مسیر زندگی کودکان خیابانی
کافی است نگاهی گذرا به خیابانها و پارکهای ارومیه بیاندازی تا انبوه کودکانی که مشغول گدایی و یا دستفروشی هستند، روبرو شوی. کودکانی با پسوند کار و آینده ای نامشخص و مبهم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، هنگامی که به یکی از تفرجگاههای ارومیه رفته و تا پاسی از شب را در آنجا بگذرانیم، شاهد انواع اقسام کودکان ارومیه ای و غیرارومیه ای دستفروشی خواهیم بود که هرچند دقیقه یکبار آمده و ملتمسانه خواهان خرید اجناسی از خودشان و یا دادن پولی به آنها می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

کودکانی که با داشتن والدین معتاد و بدسرپرست مجبور به قبول شرایط فوق به علت آزار و اذیت آنها و یا تأمین خوراک و غذای روزمره خود شده اند و به جای مدرسه روزگار خویش را در خیابانها و پارکها سپری می کنند.

,

بحث بر سر کار کودکان از چند صد سال پیش در کشورهای صنعتی پیشرفته آغاز و آنها طی سده های گذشته قوانینی برای نظارت و همچنین ممنوعیت کار کودکان به تصویب رسانده اند.

,

در کشور ما نیز از دهه ها پیش قوانینی در این خصوص تصویب و به سازمانها و نهادهای ذی ربط ابلاغ شده است. یکی از این قوانین ممنوعیت کار افراد زیر 15 سال است.

,

معضل کار کودکان را نباید مسئله ای عادی و تک جانبه به حساب آورد، بلکه آن را با معضلاتی همچون محرومیت از تحصیل، محرومیت عاطفی، تهدید سلامت و بهداشت روانی، سوء‌ تغذیه، اعتیاد، بزهکاری و ... سنجید و بررسی کرد.

,

کار کردن کودکان با مسائلی همچون عدم حمایت والدین از کودکان،فقر و بدسرپرستی، اعتیاد، طلاق، بیکاری والدین و ... سنجید.

,

همچنین معضلاتی مانند اعتیاد، گرفتار شدن در انواع اقسام باندهای تبهکار، تجاوز و ... نیز از تهدیدات جدی برای آن دسته از کودکان کاری است که تا پاسی از شب و در خیابانها به دستفروشی، فالگیری، اسفند دودکردن و ... مشغول هستند.

,

شهر ارومیه امروزه بیش از پیش با این معضل دست و پنجه نرم می کند . انبوه کودکان گدا و یا دستفروش در چهارراه ها و خیابانهای مرکزی شهر، کودکانی که در باغ رضوان گدایی و یا با پاک کردن قبور پول می گیرند، کودکانی که تا نیمه های شب در تفرجگاهها و پارکهای ارومیه دستفروشی، فالگیری به وسیله پرندگان، اسفند دودکردن و گدایی می کنند، نمونه بارز آنهاست که شاید تعداد چندصدنفری کودکان کار خیابانی آنهم تنها در ارومیه نشانگر اوضاع بغرنج و شرایط ناگواری است که ضرورت ورود جدی مسئولان متولی را می طلبد.

,

اگر به این آمار کودکانی که در گوشه و کنار شهر در مغازه ها، رستورانها، کارگاههای قالیبافی، مکانیکی و ... نیز مشغول کارند را نیز اضافه و تحلیل کنیم شرایط به گونه دیگری بدتر می شود.

,

کودکانی که از تحصیل جای مانده و به جای درس و کتاب دنبال پول برای والدین و سرپرستان خود هستند.

,

مسئولانی که موضوع را انکار یا سعی در کوچک نشان دادن ابعاد آن دارند، کافی است تنها یکبار در تفرجگاه بند ارومیه و آنهم تا نیمه شب در یکی از رستورانها و یا مکانهای تفریحی آن بگذرانند تا آمار واقعی و عمق فاجعه به دست آید.

,

از این رو وظیفه همه شهروندان و دستگاهها و سازمانهای ذی ربط است که به گونه ای برخورد و فرهنگسازی کنند که این معضل شوم از جامعه برچیده شده و شاهد کودکانی شاد و خندان در پارکها نه برای کسب درآمد بلکه برای بازی و ایجاد شور و نشاط در آنها باشیم.

,

تا پایان سال 1393 تعداد کودکان کار و خیابانی در آذربایجان غربی 139 نفر برآورد شده است که در بازه سنی زیر 6 سال تا 18 بوده و از این تعداد 139 نفر کودک کار و 32 نفر نیز کودک خیابانی هستند.

,

بر اساس آیین‌نامه مصوب شهرداری، دادگستری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، اداره کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و علوم پزشکی، هلال احمر و صداو سیما موظف به همکاری در ساماندهی کودکان کار و خیابانی هستند.

,

بهزیستی نیز موظف است نسبت به پذیرش و انجام امور مددکاری و روانشناسی کودکان کار و خیابانی اقدام کند و دیگر دستگاه‌ها نیز باید بر اساس وظیفه قانونی خود به میدان آیند و این افراد را ساماندهی کنند.

,

گفتنی است؛ آذربایجان غربی در بحث آسیب های اجتماعی بنابر اعلام مسئولان بهزیستی در حد متوسط است .

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه