اخبار داغ

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی:

افسردگی و خودکشی از عوامل گوش دادن به موسیقی غمگین/ موسیقی آرام گوش کنیم

افسردگی و خودکشی از عوامل گوش دادن به موسیقی غمگین/ موسیقی آرام گوش کنیم
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به دو تاثیر مثبت و منفی موسیقی بر روح و روان گفت: افسردگی٬ میل به انتقام‌جویی و خودکشی از عوامل گوش دادن به موسیقی غمگین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، شهره میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا٬ درباره علت افزایش روی آوردن افراد به موسیقی غمگین اظهار کرد: درصد زیادی از افراد هر جامعه در شرایط زمانی خاصی از زندگی‌شان، به علت انواع استرس‏ها، رابطه‏های میان فردی ناسالم وآسیب‏پذیر، انواع فقدان‏ها، درگیری‏های‏ خانوادگی یا زناشویی، تنهایی، درگیری اجتماعی و رشد ناسالم دوران کودکی ممکن است دچار ناراحتی، تنش و حالاتی از افسردگی شوند و برای تسکین خود به موسیقی غمناک روی آورند.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از این دسته افراد درک می‌کنند این سبک موسیقی برای برانگیختن حزن و دلتنگی است اما اغلب ما حتی با وجود این‌که پس از گوش دادن به این آهنگ‌ها بسیار محزون می‌شویم و شاید گریه هم بکنیم، باز از آنها لذت می‌بریم.

این عضو سازمان نظام روانشناسی ایران تاثیر موسیقی غمناک در روحیه افراد را زیاد دانست و افزود: موسیقی غمگین احساسات متناقضی را در مغز تحریک می‌کند و گوش دادن به آهنگ‌هایی با این سبک، احساس شکایات وناکامی را در شنونده‌ها ایجاد می کند و باعث به یاد آوردن خاطراتی از ناملایات گذشته می شود.

خستگی روحی ناشی از گوش دادن به موسیقی حزن‌انگیز
میرزایی در ادامه گفت: شنیدن بیش از حد این نوع آهنگ‌ها روحیه را خسته وغمگین می‌کند و احساساتی چون ترحم، خواهش، نیایش٬هم دردی والتماس را برمی‌انگیزد در حالی که استمرار احساس غم و ناراحتی در زندگی روزانه چندان برای روحیه خوب نیست.

وی افزود: ممکن است هر کسی با گوش دادن به یک موسیقی غم انگیز، اشک از چشمانش سرازیر شود و با شنیدن بعضی اشعار٬ تجربیات گذشته مانند احساس شکست و ناکامی در عشق، ضربه‌های عاطفی مانند خیانت، فقدان و از دست دادن محبوب خود برایش تداعی شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به این‌که روح انسان مهم‌ترین جنبه وجودی انسان است، افزود: موسیقی هر دو اثر مثبت و منفی را بر روحیه می‌گذارد در واقع موسیقی فراتر از بعد تکنیکی و کاربرد هنری٬ زبانی است برای روح که عواطف و احساسات ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

میرزایی با بیان این‌که‌ وسعت موسیقی، به قدری است که هر احساسی را تحریک یا خلق می‌کند٬‌ افزود: ازاین طریق تحریک تخیل، تداعی وهیجانی شدن عواطف در روحیه انسان اثرمی‌گذارد.

وی افسردگی و میل به انتقام جویی را از مهمترین عوامل تاثیر موسیقی غمناک و بی محتوا دانست و افزود: به طور کلی تکرار این وضعیت و افراط در گوش دادن به این سبک آهنگ‌ها، اثرات مخربی بر فرد می‌گذارد به طوری‌که منجر به ایجاد افسردگی، میل به انتقام‌جویی، انزوا طلبی و خودکشی می‌شود.

میرزایی تاکید کرد:‌ به این دلایل است که جوانان و خانواده باید احساس خطر کنند و تا جایی که می‌توانند از گوش دادن به آهنگ‌های غمگین بپرهیزند.

وی با اشاره به موسیقی آرامش‌بخش و تاثیر مثبت آن بر روح و روان گفت: گوش دادن به آهنگ‌های آرامش‌بخش حتی بدون کلام برای کسب آرامش و تن آرام بیشتر توصیه می‌شود و بهتر است علاقمندان به موسیقی کمتر آهنگ‌های غمگین و بیشتر آهنگ‌های شاد گوش کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
,
,
,
,
, خستگی روحی ناشی از گوش دادن به موسیقی حزن‌انگیز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه