اخبار داغ

شبی که در آن سرنوشت ها رقم می خورد

شبی که در آن سرنوشت ها رقم می خورد
چه شبی بهتر از شب قدر برای خلوت دوباره پر می کشد کبوتر دلهای بی قرار یک سو دستان خالی من و سوی دیگر الطاف بی پایان حضرت دوست می آیم تا امید اجابت را ملتمسانه بخواهم « سُبْحانَکَ یا لا اِلـهَ إلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِ».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از صبح رابر” شب قدر را از آن رو «قدر» نامیده اند که خداى تعالى در آن شب حوادث را تقدیر و اندازه‏ گیرى می کند.به این معنا که زندگى ، مرگ ، رزق ، سعادت ، شقاوت و چیزهایى از این قبیل را از آن شب تا شب قدر سال آینده مشخص می سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , صبح رابر”, صبح رابر”,

 

,

شاهد بر این معنا را آیه سوره دخان دانسته اند که در وصف شب قدر می فرماید: انا انزلناه فی لیله المبارکه انا کنّا منذرین، فیها یفرق کل امر حکیم، امرا من عندنا انا کنا مرسلین رحمه من ربک،(۴۴دخان)«ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم، به راستی که ما هشدار دهنده بودیم، در آن هر کاری استوار فیصله می یابد.کاری است از جانب ما، ما فرستنده بودیم.»

,

مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه همین معنا را خواسته اند از تحلیل زبان آیه استخراج کنند و می نویسند چون فرق به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است، این همان تقدیر و اندازه ‏گیرى است

,

یکی از برکات ماه رمضان وجود لیله القدر در شب های آن است ،طبق آیه‌ای از قرآن کریم شب قدر از هزار ماه که در آن شب قدری وجود ندارد، برتر و بالاتر است این شب از هزار ماه، به خاطر ارزش عبادت و احیاى آن شب است، و روایات فضیلت «لیله القدر» و فضیلت عبادت آن که در کتب شیعه و اهل سنت فراوان است، این معنى را کاملاً تأیید مى کند ، شبی که در آن قرآن کریم بر پیامبر عظیم الشان نازل شد و عالم معنای بی نهایت آنقدر فرود آمد تا توانست پا به عرصه عالم این جهانی با نهایت گذاشت و با آن پیوند خورد.

,

خداوند در سوره قدر می فرماید: إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَیْلَهِ الْقَدْرِ ، ما این قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

,

شب قدر در زندگی هر کسی از چنین جایگاهی برخوردار است و موجبات تحول و تغییر اساسی در زندگی بشر می شود؛ زیرا خداوند در سوره قدر و دخان و آیات دیگر بیان می دارد که در این شب قدر است که با نزول فرشتگان و تعیین قدر و سرنوشت هر کسی وضعیت دست کم یک ساله وی مشخص و مقدر می گردد.
از این رو این شب از جایگاه خاص و اهتمامی ویژه از سوی خدا و مؤمنان برخوردار می شود. بنابراین نمی توان شب قدر را شبی عادی هم چون شب های دیگر دانست.

,
,

برکت شب قدر وسیع است که تمام حیات بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و ظرفیت آن را داشته است که انسان را از تیرگی و ظلمات به روشنی و نور رهنمون سازد. شب قدر باعث گردید تا تاریخ به صورتی دیگر صیرورت یابد و مقدرات عالم به گونه ای متفاوت رقم بخورد.

,

هیچ نعمت بشر به لحاظ اهمیت به پای نعمت قرآن که کلام خدا و ظهور حق در عالم ماست نمی رسد. این نعمت سند سعادت و رستگاری آدمیان است. شاید به شکرانه برکت نزول قرآن در این ماه مبارک بوده است که به مسلمانان گفته شده است تمام این ماه را عید بگیرند و در آن روزه بدارند و با قرآن انس گیرند. باشد که به تقوایی نائل شوند که در پرتو پاکی ناشی از آن، تمام سال خود را بیمه کنند.

,

سفارش به قدر شناسی از این شب کانونی سال، در دستورات دینی نیز در همین راستا قابل توجیه است. که هزار ماه که یک عمر طولانی است . عمل خیر در این شبها از عمل خیر هزار شب بدون قرآن، افزون است.درهای آسمان در این شب با فرود قرآن باز شد و در پرتو آن شیطان در آن شب به زنجیر شد و اعمال بندگان در آن قبول حق گشت.

,

چه شبی بهتر از شب قدر برای خلوت دوباره پر می کشد کبوتر دلهای بی قرار یک سو دستان خالی من و سوی دیگر الطاف بی پایان حضرت دوست می آیم تا امید اجابت را ملتمسانه بخواهم « سُبْحانَکَ یا لا اِلـهَ إلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِ».

,

شب قدر در حداکثر مساجد شهر و روستا های تابعه شهرستان رابر با محوریت روحانیت و مبلغین انجام می گیرد .

,

این شب با دعا  از جمله دعای جوشن کبیر ، سخنرانی ، قرائت قرآن و قرآن بر سر گرفتن پایان می پذیرد و در این سه شب احتمال اینکه شب ۲۳ شب قدر باشد بیشتر می باشد لذا فضیلت آن هم بالاتر است و بهتر این است که در شب قدر مباحث علمی انسان انجام بدهد .

,

پس اگر سستی کردیم و نتوانستیم نام خود را از دفتر بدکاران و گناهکاران حذف کنیم، باید انگشت حسرت به دندان بگیریم و تا شب قدر سال بعد، منتظر بمانیم؛ اما از کجا معلوم که شب قدر دیگری را درک کنیم ؟!…

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه