اخبار داغ

در سایه ی بی توجهی ها؛

تلاش رقبای منطقه ای برای ربودن گوی سبقت علمی از ایران/حواشی وزارت علوم ضربه ای بر بدنه علمی کشور

تلاش رقبای منطقه ای برای ربودن گوی سبقت علمی از ایران/حواشی وزارت علوم ضربه ای بر بدنه علمی کشور
با وجود دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان به نظر می رسد برخی کشورهای منطقه در سال های اخیر با سرمایه گذاری های انجام داده بر روی استعدادهای دورنی ، خود را به شدت از نظر علمی به ما نزدیک کرده ا ند،موضوعی که این روزها به عنوان زنگ خطری مهم در عرصه علمی کشور محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از افتخارات بزرگ و غرور آفرینی که بعد از انقلاب اسلامی  نصیب ملت ایران شد جهشی عظیم و رشد روز افزون و حضور فعال کشورمان در عرصه های علمی جهان بود،حضوری که دستمایه آن درخشش دانشمندان ایرانی در بسیاری از محافل علمی و همچنین دانش آموزان و دانشجویان کشور در بسیاری از مسابقات علمی جهانی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

البته این سیر صعودی همواره منتقدان بسیاری را همراه خود داشته است و این منتقدان همواره از عدم پیشرفت کشور دربرخی بخش ها دم زده اند و به عبارتی  به دنبال این بوده اندتا با این سخنان بی پایه و اساس نسبت به رشد علمی کشور کمی تزلزل ایجاد کنند اما این موضوعات همواره از سوی دلسوزان نظام خنثی شده است.

,

از سوی دیگر ایران در بسیاری از زمینه ها و شاخه های معتبر علمی در جهان به عنوان رتبه برتر شناخته می شود،به گفته محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور،ایران از نظر تولید علم در سال‌های 1996 تا 2013 در جهان رتبه 21 را داشت که در سال 2013 به رتبه اول منطقه رسید ولی داشتن مقاله علمی کافی نیست و باید به سمتی برویم که تحقیقات در راستای حل نیازها باشد.

, محمد فرهادی, محمد فرهادی,

فرهادی  لزوم انسجام نهادهای علمی برای رسیدن به اهداف را ضروری می داند و ادامه می دهد: ارتباط با صنعت و دستگاه‌های اجرایی باید تسریع شود و موانع مربوط به قوانین نیز آسان‌تر شود در حال حاضر سهم ما از تولید علم دنیا 1.57 است که باید در فناوری هم پیشرفت کنیم.

,

با وجود تمامی این موضوعات به نظر می رسد در طی چند سال اخیر رشد علمی کشور عقب گردی عجیب را تجربه کرده است و کشورهایی در منطقه که تا سال های پیش در علم و دانش فاصله ی زیادی با ایران داشتند امروز در برخی زمینه ها گوی سبقت را ایران ربوده و به شدت به ما نزدیک شده اند و خود را به عنوان یکی از رتبه های برتر علمی در منطقه خاورمیانه معرفی می کنند.

,

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان  یکی از دلایل عقبگرد علمی کشور در سال های اخیر را بلاتکلیفی و حواشی مربوط به بورسیه های در این وزارت خانه دانسته اند،در روزهای آغازین عمر دولت یازدهم وزارت علوم کاملا در حاشیه به سر می برد و گزینه های ارائه شده از سوی دولت برای تصدی گری سکان وزارت علوم از سوی مجلس رد می شد،همین موضوع و سیاسی بازی های انجام شده در آن زمان، حواشی عجیبی را رقم زد و همین حواشی توانست آثار خود را در بسیاری از زمینه ها نمایان کند.

,

بعد از گذشت مدتی و عقب گرد ایران در برخی زمین های علمی و مطرح شدن برخی موضوعات نگران کننده رهبر انقلاب اسلامی را واداشت تا نکاتی را در این خصوص بیان کنند،مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خودشان در دیدار بیش از هزار نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاههای سراسر کشور، دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان را نتیجه تلاشهای بی وقفه 10، 15 سال اخیر در دانشگاهها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.

, رهبر انقلاب اسلامی , رهبر انقلاب اسلامی,

رهبر انقلاب در نوعی آسیب شناسی از عوامل کاهنده شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیه سازی و سیاست بازی در محیطهای علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند.

,

همچنین رهبر انقلاب از جنجال سازی برخی روزنامه ها در ماه های اخیر بر روی موضوع بورسیه ها انتقاد کردند و سیاست بازی را سمّ محیط های علمی خواندند از این رو وزارت علوم باید ظلم های صورت گرفته در حق برخی از افراد را جبران کند.

,

مطمئنا سیاسی بازی در محیط های علمی تاثیر منفی در رشد علمی کشور خواهد گذاشت و با بر پا کردن سر و صدا و جنجال به نقاط آرمانی و اهداف علمی کشور دست نخواهیم یافت،دشمن نیز به دنبال سوء استفاده از همین موضوعات است از این رو مسئولان همدلی و هم زبانی را باید در تمامی کارهای خود پیاده کنند.

,

با وجود برخی کاستی ها در تولید علم کشور، رتبه بندی ها در سال 2015 نشان از آن دارد که 13 دانشگاه از ایران در فهرست 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت است که این موضوع نشان دهنده ظرفیت های عظیم علمی کشور در بسیاری از حوزه ها است،امروز ایران در بسیاری از صنایع مانند هسته ای،فضایی و ... جایگاه های مناسبی را بدست آورده است و اگر مسئولان با توجه بیشتر و دانشجویان نیز با جوشش درونی خود در دانشگاه ها به این روند ادامه دهند می توانند آینده علمی درخشانی برای کشور ما رقم بزنند.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه