اخبار داغ

تذکراتی که کمتر دیده شد؛

ده مطالبه ی رهبری از فضای علمی/ جرائدی که بیانات رهبری درباره بورسیه ها را به حاشیه کشاندند/ توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند

ده مطالبه ی رهبری از فضای علمی/ جرائدی که بیانات رهبری درباره بورسیه ها را به حاشیه کشاندند/ توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
بر خلاف روال گذشته، دیدار شب گذشته برخی از اساتید دانشگاه با رهبر معظم انقلاب، یک حالت هشدار دهنده و انذار کننده ای، به خود گرفته بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، بر خلاف روال گذشته، دیدار اساتید دانشگاه با رهبر معظم انقلاب، یک حالت هشدار دهنده و انذار کننده ای، به خود گرفته بود.  مورد به مورد مسائلی که رهبری مطرح نمودند، ساعت ها باید مباحثه و واکاوی شود. دانشگاه و علم، مسئله ای است که نقطه ی عطف پیشرفت و تعالی کشور بدان بستگی دارد. مواردی که معظم له بدان اشاره کردند عبارتند از:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 

,

1. لزوم تکریم استاد، در خط مقدم بودن استاد یا فرمانده جنگ نرم و انتقال عملی معارف تربیتی به دانشجو از طرف استاد

,

2. لزوم ترقی علمی کشور از رتبه شانزدهم به رتبه های برتر جهانی و عدم توقف در پیشرفت و جهش علمی

,

3. لزوم کنار گذاشتن حاشیه سازی ها در محیط علمی کشور ( اشاره به بداخلاقی و ظلمی که در مسئله ی بورسیه ها شد)

,

4. جداسازی امر فهم، دانش و تحلیل سیاسی از سیاست بازی و سیاسی کاری

,

5. تحول در علوم انسانی با دو فاکتور جوشش از درون و حمایت از بیرون و عملیاتی کردن آن

,

6. تحقق اختصاص 4 درصدی بودجه ی پژوهش از محل بودجه ی عمومی کشور در چشم انداز و 2 درصدی در کوتاه مدت

,

7. لزوم گفتمان سازی نقشه جامع علمی کشور و عملیاتی شدن آن

,

8. تفهیم و دنبال کردن آمایش علمی سرزمینی کشور و یا به عبارتی اولویت سازی رشته های علمی در کشور

,

9. لزوم نظام سازی و کلان نگری نسبت به مسئله ی تحصیلات تکمیلی

,

10. لزوم تبدیل تحریم ها به یک فرصت و استفاده از آن در راستای پیشرفت علمی کشور

,

 

,

توضیح و بسط این موارد، میزگرد ها و تحلیل های فراوانی را می طلبد. لذا نگارنده به ذکر دو نکته ای که در بین بیانات رهبری مطرح شد و کمتر روزنامه ای بدان پرداخت، بسنده می کنم. رهبری با اشاره به مسئله بورسیه ها فرمودند: علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند! این کار اخلاقی بود؟

,

 

,

با نگاه به تیتر امروز جرائدی که آن زمان، فشار مهیب رسانه ای را به مسئله ی آن زمان دانشگاهی یعنی بورسیه ها اعمال می کردند، متوجه می شویم که هیچیک از آن روزنامه ها، به تذکر جدی رهبری اشاره نکرده و عملا این بیانات را یا مصادره به مطلوب کرده و یا با پرداختن به مسئله ی مذاکرات، این بیانات را به حاشیه راندند. نمونه ای از تیتر این روزنامه ها عبارتند از: آرمان: گام آخر توافق نهایی/ آفتاب یزد: هراس کاسبان تحریم از صلح/ ابتکار: شتاب علمی کشور نباید کاهش یابد/ اعتماد: ماموریت تازه احمدی نژاد/ شرق: کمای هسته ای/ مردم سالاری: توافق ایران و 5+1 برای لغو تحریم ها

,

 

,

نگاهی گذرا به التهابی که تیتر این روزنامه ها در زمان استیضاح وزیر وقت علوم و بورسیه و ما ادراک مالبورسیه گفتن رئیس جمهور، بر فضای علمی و جامعه ی دانشگاهی ایران اضافه کرد، متوجه می شویم که یکی از عوامل کندی پیشرفت علمی کشور، همین سیاست بازی های بوجود آمده در آن دوران بود.

,

 

,

نکته ی دیگری که در فهوای بیانات رهبری دیده می شود، نگاه منبری و غیر اجرایی بر مسائل مطرح شده توسط ایشان است. معظم له می فرماید: چند سال است که بنده در همین جلسه و در جلسات دیگر و در دیدارهای خصوصی با مسئولین اجرائی کشور، روی این مسئله تکیه کرده‌ام، متأسّفانه اطّلاعاتی که به من میدهند و گزارشی که به من میدهند، نشان میدهد که نه، این حرفهای ما مثل نصیحت است؛ نصیحتی که مثلاً یک نفر منبر میرود و یک نصیحتی میکند؛ با این چشم نگاه شده؛ این‌جور نیست؛ باید سعی بشود. 

,

 

,

این درحالی است که مسئولان اجرایی کشور در هر حوزه ای، هر نکته نظر رهبری را به مرحله ی اجرایی تبدیل کرده و عملیاتی کنند.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه