اخبار داغ

گزارش ویژه از یک مطالبه دیرینه مقام معظم رهبری؛

تحول در علوم انسانی؛ ثمره جوشش درون و حمایت بُرون

تحول در علوم انسانی؛ ثمره جوشش درون و حمایت بُرون
تحول مطلوب و بایسته در عرصه علوم انسانی کشور به تعبیر رسای مقام معظم رهبری هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکز تصمیم ساز دارد و هم نیازمند حمایت بیرونی دستگاه های مسئول و تصمیم گیر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از انقلاب نیوز،"تحول در علوم انسانی" از جمله دغدغه های جدی مقام معظم رهبری است که بارها و بارها به بهانه های مختلف از سوی ایشان مورد تاکید و مطالبه قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , انقلاب نیوز, "تحول در علوم انسانی" از جمله دغدغه های جدی مقام معظم رهبری است که بارها و بارها به بهانه های مختلف از سوی ایشان مورد تاکید و مطالبه قرار گرفته است.,

عصر دیروز جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کرده و از نزدیک ضمن بیان نقطه نظرات خود در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی ، به استماع بیانات راهگشای معظم له پرداختند.

, عصر دیروز جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کرده و از نزدیک ضمن بیان نقطه نظرات خود در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی ، به استماع بیانات راهگشای معظم له پرداختند.,

الزامات یک تحول ضروری

, الزامات یک تحول ضروری, الزامات یک تحول ضروری,

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم تلاش جدی مسئولان به منظور تحول در علوم انسانی  اظهار داشتند:«این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکزی همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاههای مسئول».

, حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم تلاش جدی مسئولان به منظور تحول در علوم انسانی  اظهار داشتند:«این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکزی همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاههای مسئول».,

ایشان همچنین افزودند: «جوشش درونی به فضل الهی وجود دارد و لازم است دستگاههای مسئول، تلاشهای نظریِ انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی را عملیاتی کنند و مصوبات شورای تحول در علوم انسانی را محقق نمایند.»

,

طرح چنین دیدگاه هایی از سوی سکاندار بیدار و حکیم انقلاب البته مربوط به امروز و دیروز نیست چه آن که سال هاست ایشان این موضوع را در کانون مطالبات خویش از مسئولان و جامعه نخبگانی کشور قرار داده و در دیدارهای مختلف به زوایایی از این مطالبه محوری اشاره داشته اند.

, طرح چنین دیدگاه هایی از سوی سکاندار بیدار و حکیم انقلاب البته مربوط به امروز و دیروز نیست چه آن که سال هاست ایشان این موضوع را در کانون مطالبات خویش از مسئولان و جامعه نخبگانی کشور قرار داده و در دیدارهای مختلف به زوایایی از این مطالبه محوری اشاره داشته اند.,

تحول در علوم انسانی از نگاه آیت الله مصباح یزدی

, تحول در علوم انسانی از نگاه آیت الله مصباح یزدی, تحول در علوم انسانی از نگاه آیت الله مصباح یزدی,

بی گمان یکی از بزرگانی که چه در سخنان و دیدگاه های خود و به خصوص چه در روند فعالیت های موسسه تحت اداره اش یعنی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این مطالبه به حق و جدی را لبیک گفته ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است که به رغم همه حملات و تخریب های ناجوانمردانه نسبت به ایشان توانسته اقدامات بسیار خوبی را در این باره به واسطه همین موسسه و شاگردانش در حوزه و دانشگاه به ثمر بنشاند.

, بی گمان یکی از بزرگانی که چه در سخنان و دیدگاه های خود و به خصوص چه در روند فعالیت های موسسه تحت اداره اش یعنی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این مطالبه به حق و جدی را لبیک گفته ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است که به رغم همه حملات و تخریب های ناجوانمردانه نسبت به ایشان توانسته اقدامات بسیار خوبی را در این باره به واسطه همین موسسه و شاگردانش در حوزه و دانشگاه به ثمر بنشاند.,

از نگاه وی ، تحول در علوم انسانی با هدف اسلامی شدن آن از جمله مسائل بسیار مهم انقلاب اسلامی است که امام راحل نیز در همین راستا اقدام به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نمود.

,

هنوز در ابتدای راه هستیم

,

این استاد شاخص حوزه علمیه قم معتقد است: بعد از گذشت سی و چند سال از انقلاب اسلامی و مباحث فراوان در این زمینه و تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب در این باره، تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه ها بیشتر درک شده و شورای انقلاب فرهنگی نیز به فکر حرکت جدیدی در این عرصه افتاده است ، اما به زعم من با گذشت چند سال چیز قابل عرضه ای هنوز به بار نیاورده و البته توقع هم نیست چراکه کاری زمانبر است.

,

برنامه ریزی دقیق و محتوای ارزشمند ؛ لوازم تحول مطلوب

, برنامه ریزی دقیق و محتوای ارزشمند ؛ لوازم تحول مطلوب,

وی تحقق این مهم را نیازمند برنامه ریزی دقیق دانسته و تصریح می کند: در طراحی اولیه و برنامه های کلی، مشارکت عده ای کثیر کار را بسیار کند می کند، از این رو باید عده ای دارای قدرت برنامه ریزی، تحلیل و هماهنگی انتخاب شوند و برای این مساله وقت بگذارند و طرح اولیه را تهیه و جرح و تعدیل کنند، البته با افرادی که صاحب تجاربی در این عرصه هستند نیز مشورت های لازم صورت گیرد.

,

مساله مهم دیگر این است که این طرح باید به یک طرح و ایده نهایی تبدیل شود و به امضای مقام مافوقی نیز برسد تا ضمانت اجرایی داشته باشد، اگر طرح ایده ال نباشد امکان انحراف وجود خواهد داشت.

,

از نگاه رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ستون فقرات در تحول علوم انسانی داشتن محتوا است ، چرا که وقتی محتوا مشخص نباشد تمام برنامه ریزی های بعدی نیز مبهم خواهد بود.

,

نیاز به همدلی و همزبانی مسئولان و نخبگان داریم

, نیاز به همدلی و همزبانی مسئولان و نخبگان داریم,

آیت الله عباس کعبی از اعضای خبرگان رهبری نیز با تاکید بر این که لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه ایجاد تحول مطلوب در علوم انسانی در سایه همدلی و همزبانی همه مسئولان و نخبگان علمی و پژوهشی محقق می شود، می گوید: تحول در علوم انسانی یک بحث صرفا انتزاعی، تئوری و آکادمیک مدرسه‌ای نیست، بلکه یک امر بنیادین و پایه‌ای است که از دل آن راهبرد و کاربرد برای نظام به وجود می‌آورد.

, .,

وی می افزاید: موضوع علوم انسانی از اول انقلاب مطرح بود و به دلیل این مسئله حتی یک سال دانشگاه‌ها تعطیل شدند و ستاد انقلاب فرهنگی به بررسی موضوع پرداخت. به دنبال آن ستاد مقرر شد تا از حوزه نیز به دستور امام خمینی در جامعه مدرسین در این خصوص بحث شود و آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خرازی ماموریت این کار را بر عهده گرفتند.

, .,

برکات تحول در علوم انسانی برای کشور و نظام

,

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به نقش بسیار ممتاز علوم انسانی تحول یافته در عرصه پیشرفت و تحقیق و برنامه‌ریزی کشور یادآور می شود: اگر این تحول به صورت اساسی انجام شود می‌تواند در نظامات اسلامی موثر باشد و برای اینکه نظامات اسلامی تدوین شود نیاز به پیش نیازی به نام تحول در علوم انسانی دارد و رویکرد ما در تحول باید توجه به رویکرد ارائه نظریه هم باشد

,

حوزه و دانشگاه؛ طلایه دار ایجاد تحول

, حوزه و دانشگاه؛ طلایه دار ایجاد تحول,

آیت الله حسن ممدوحی ، دیگر عضو خبرگان رهبری نیز با بیان این که نخبگان حوزه و دانشگاه در خط مقدم تحول در علوم انسانی قرار دارند، می گوید: فرآیند اسلامی سازی و تحول مطلوب در علوم انسانی کشور محقق نمی شود مگر آن که نخبگان حوزه و دانشگاه در تعامل و همفکری با هم بتوانند نقشه جامع این تحول را تهیه و مقدمات اجرایی شدن آن را فراهم کنند.

,

وی ادامه می دهد: بی شک اصول فکری و فرهنگی هر جامعه ای را همین علوم تشکیل می دهد و لذا اهتمام به تحول مورد نظر در این باره برای رشد و توسعه کشور بر مبنای الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی، امری اجتناب ناپذیر است.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه