اخبار داغ

روز قلم و مشکلات صاحبان قلم؛

روند پرپیچ و خم صدور مجوز نشر و لزوم صیانت از بوستان فرهنگ از ورود نا اهلان

روند پرپیچ و خم صدور مجوز نشر و لزوم صیانت از بوستان فرهنگ از ورود نا اهلان
روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی، به عنوان ( روز قلم ) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قابوس نامه؛ به همین بهانه به سراغ تعدادی از نویسندگان شهرستان رفتیم تا به بررسی مشکلات آنان در حوزه تالیف و نشر کتاب بپردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قابوس نامه؛, قابوس نامه؛,

اسماعیل جاجرمی یکی از نویسندگان شهرستان گنبد در این رابطه به خبرنگار ما گفت: اولین مشکلی که بر سر راه نویسندگان و شاعران و بطور کلی مولفین وجود دارد مشکل چاپ آثارشان است . مستحضر هستید که اکثر نویسندگان از اقشار معمولی و ضعیف جامعه هستند و با تورم فعلی در بخشهای مختلف زندگی از جمله چاپ و نشر ، امکان اینکه مولفین بتوانند براحتی و به دلخواه و در زمان مفید و مو ثر آثارشان را چاپ کنند وجود ندارد.

,

20121113098

, 20121113098, 20121113098,

وزارت ارشاد تسهیلات ویژه برای نشر در نظر بگیرد
وی افزود:گاه می شود که یک اثر شعری یا داستانی که مدتهاست تالیف شده در گوشه ی تاقچه ی محل زندگی صاحب اثر خاک می خورد و به دلیل عدم توانایی مالی مولف امید چاپ برای اثر وجود ندارد و این اثر که امروز باید نتیجه اش را در جامعه بگذارد این توفیق را بدست نمی آورد و ناچار هم جامعه از تراوشات ذهنی فرزندان نخبه ی خود بی بهره می ماند و هم نویسنده دچار خمودگی و سرخوردگی از نوشتن می شود.

, وزارت ارشاد تسهیلات ویژه برای نشر در نظر بگیرد, وزارت ارشاد تسهیلات ویژه برای نشر در نظر بگیرد,
,

این شاعر و نویسنده گنبدی اذعان کرد: همه می دانیم که اگر کسی که از وضع مالی خوبی بر خوردار است تحت عنوان اسپانسر پیدا شود و قرابتی با مولف داشته باشد و یا چاپ اثر بازدهی اقتصادی داشته باشد شانس چاپ را پیدا می کند وگرنه خیر. حال آنکه می بایست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی این امر است تسهیلات ویژه ای را به این امر اختصاص دهد.
وی توزیع اثر چاپ شده در کشور را به عنوان مشکل دوم حوزه نویسندگی و نشر عنوان کرد و افزود: این امر هم با وضعیت فعلی سبد خانوار که اختصاص پیدا کرده به خوراک جسمی و اثری از خوراک روحی در آن نیست ، یعنی نمی تواند باشد ، امکانش بسیار کم و شانسی و رابطه ای شده است .بخصوص مولفین کتاب اولی وتازه قلم که تقریبا این شانس برایشان نزدیک به صفر است.

,
,

جاجرمی گفت شهرستان گنبد نیز مانند سایر شهرستان های کشور از این مشکلات مستثنی نیست ولی رابطه این مشکلات با بزرگی یا کوچکی شهر نسبت معکوس دارد یعنی هرچه شهر کوچکتر می شود مشکلات مذکور حاد تر و بزرگتر است.

,

نمی توان به نویسندگی به عنوان شغل نگاه کرد

, نمی توان به نویسندگی به عنوان شغل نگاه کرد, نمی توان به نویسندگی به عنوان شغل نگاه کرد,

وی با بیان اینکه اصلا نمی شود در کشور ما به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه کرد افزود: بنده شاعران و نویسندگان بزرگی را می شناسم که برای گذران معاش مجبور به کرایه کشی یا کارهای پیش پا افتاده دیگری هستند.
این نویسنده گنبدی با تاکید بر اینکه این جامعه، مردم و دولت هستند که به نویسندگان نیاز دارند اضافه کرد: شاید بتوانم بگویم نویسنده و مولف در جامعه فقط به دو چیز نیاز دارد اول آزادی در بیا ن و بعد هم حمایت مالی.

,
,

وی با انتقاد از اینکه فضای مجازی می تواند جایگزین متون کاغذی شود نیز گفت: ما اصلا نمی توانیم فضای مجازی را جایگزین کتاب یا روزنامه یا تاتر یا فیلم نامه نویسی و… کنیم و نیاز است به این حوزه توجه بیشتری شود.

,

در قانون کشورمان همه ی این موارد دیده شده /مسئولین در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل کنند

, در قانون کشورمان همه ی این موارد دیده شده /مسئولین در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل کنند, در قانون کشورمان همه ی این موارد دیده شده /مسئولین در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل کنند,

جاجرمی همچنین به روند پرپیچ و خم صدور مجوز نشر اشاره کرد و ادامه داد: وزارت ارشاد باید گروه های بررسی کننده را افزایش دهد و مقررات دست و پاگیر را حذف کند چند ناشر می شناسم که دارای مجوز هستند ولی به دلایل مشکلات این حوزه آنها هم در حاشیه قرار دارند.

,

این نویسنده گنبدی یادآور شد: این انتظار من نیست، انتظار همه ی ملت ایران است که مسوولین به وظایفشان در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل کنند چون در قانون کشورمان همه ی این موارد دیده شده است.

,

مسوولین فرهنگی به علفهای هرز بوستان فرهنگ  اجازه ی رشد ندهند

, مسوولین فرهنگی به علفهای هرز بوستان فرهنگ  اجازه ی رشد ندهند, مسوولین فرهنگی به علفهای هرز بوستان فرهنگ  اجازه ی رشد ندهند,

وی در خصوص صدور مجوز نشر و توزیع برخی از متون مغایر با ارزشها نیز گفت: ارزشها و اصول به خودی خود آنقدر پاک و ناب و زلال هستند و از پایگاه محکم قلبی مردم بر خوردارند که یک فیلم یا یک داستان یا شعر نمی نواند خدشه ای بر آن وارد کندو مادامی که ما ارزشهایمان را پاس بداریم احدی را یارای تخریب آنها نیست. اما از آنجایی که هرکس وظیفه ای دارد ..اگر آن سرباز در نقطه ای دور مرزی کشور جانش را فدای ایران و اسلام می کند  مسوولین فرهنگی هم سربازانی هستند که با دقت هرچه تمام تر باید از عرصه ی فرهنگ وهنر حفاظت و صیانت نمایند و به آنگونه متون که در حقیقت علفهای هرز بوستان فرهنگ هستند اجازه ی رشد ندهند.

,

روند صدور مجوزها سلیقه ای و غیر عملی است

, روند صدور مجوزها سلیقه ای و غیر عملی است, روند صدور مجوزها سلیقه ای و غیر عملی است,

حمیدرضا میرزایی زاده دیگر نویسنده گنبدی نیز در خصوص مشکلات حوزه نشر و نویسندگی به خبرنگار ما گفت: از مهمترین مشکلات نویسندگان در جریان نشر کتاب به نظر بنده ، روند مجوز دادن به کتاب‌ها و قانون‌های که غیر عملی وسلیقه ای می باشد ؛ این امر بسیاری از نویسندگان را رنجیده خاطر نموده است. اگرچه مسئولان وزارت ارشاد تقریباً این سخت‌گیری‌ها و اعمال سلیقه در اعطای مجوز را منکر می‌شوند اما آنچه که از ناشران شنیده می‌شود چیزی متفاوت است.

,

jruyut

, jruyut, jruyut,


مخارج سنگین چاپ باعث به محاق رفتن نویسندگان است

,
, مخارج سنگین چاپ باعث به محاق رفتن نویسندگان است, مخارج سنگین چاپ باعث به محاق رفتن نویسندگان است,

وی گمنامی نویسندگان شهرستان و عدم تامین مخارج سنگین چاپ کتاب را باعث فراموشی و به محاق رفتن نویسندگان گنبدی دانست و گفت: به نظر می رسد متولیان فرهنگی شهرستانها واستان می بایست تخصص لازم را در امر مجوز کتاب داشته باشند چرا که در جریان این مشکلات بسیاری از نویسندگان توانای این شهرستان سر خورده و ناامید، خانه نشین شده اند.

,

میرزایی زاده در خصوص درآمدزایی با نویسندگی نیز اذعان کرد: بی شک نویسندگی یک حرفه ای بسیار جدی و درآمد زا در جهان می باشد ولی در کشور ما جز معدود نویسندگان مشهور نمی توان انتظار در آمد اقتصادی را از آن داشت.در بسیاری موارد خود نویسنده برای چاپ کتاب خود هزینه می کند؛ بدون برگشت مالی.

,

وزارت ارشاد و نیاز به تغییر سازوکار صدور مجوز نشر

, وزارت ارشاد و نیاز به تغییر سازوکار صدور مجوز نشر, وزارت ارشاد و نیاز به تغییر سازوکار صدور مجوز نشر,

وی همچنین در رابطه با نویسندگان کتاب اولی گفت: نویسنده کتاب اولی و شهرستانی به عنوان نویسنده‌ای گمنام، راهی برای ورود به فضای پایتخت نشین را ندارد، این ناشناخته ماندن در پایتخت باعث می شود نویسنده و اثرش توسط صفحات ادبی نشریات و منتقدین هم دیده نشود چون بسیاری از نویسنده های جوان در پایتخت، خودشان یا دوستانشان دستی در صفحات ادبی نشریات دارند و از این طریق اقدام به معرفی آثار یکدیگر می‌کنند هر چند که درنهایت تالیفات آنها هم در تیراژی ۱۰۰۰نسخه‌ای به چاپ می رسد و در گنبد هم انتشاراتی های وجود دارد که همین مشکلات گریبان گیر آنها می باشد.

,

میرزایی زاده با تاکید بر حمایت از کتاب اولی ها افزود: نویسنده کتاب اولی باید بتواند در این بازار کم مخاطب و گرانی کاغذ، ناشری را مجاب کند تا اثرش را چاپ کند که بسیار شایسته است متولین از نویسندگان کتاب اولی حمایت کنند.

,

وی در ادامه اظهار کرد: ساز و کاری که در وزارت ارشاد برای مجوز به کتاب هاست بسیار پر پیچ و تاب و سخت گیرانه می باشد ؛کتاب ها چند باره خوانی می شود و …این مشکل به دست خود وزارتخانه قابل حل است.

,

لزوم تبلور تفکر ناب نشات گرفته از تعالیم اسلامی در عرصه ی نویسندگی

, لزوم تبلور تفکر ناب نشات گرفته از تعالیم اسلامی در عرصه ی نویسندگی, لزوم تبلور تفکر ناب نشات گرفته از تعالیم اسلامی در عرصه ی نویسندگی,

حمیدرضا میرزایی زاده در پایان با اشاره به لزوم تبلور تفکر ناب نشات گرفته از تعالیم اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در عرصه ی عمل و نویسندگی ، گفت: یکی از ویژگی هایی که سبب تمایز بین انقلاب اسلامی ایران با دیگر جریانهای انقلابی در جهان بود را می توان بعد فکری و اندیشه ای آن است که باید در حوزه نشر نیر به این مهم توجه شود.

,

تامین بیمه بازنشستگی را از ضروریات قشر نویسندگان است

, تامین بیمه بازنشستگی را از ضروریات قشر نویسندگان است, تامین بیمه بازنشستگی را از ضروریات قشر نویسندگان است,

محمدعلی اندیشه دیگر نویسنده گنبدی است که نا آشنا بودن برخی از مسئولین با مباحث فرهنگی و عدم همکاری آنان را باعث کندی در روند نحقیقات عنوان کرد.

,

002

, 002, 002,


وی منابع مالی حمایت از نشر کتاب و همچنین تامین بیمه بازنشستگی را از ضروریات قشر نویسندگان عنوان کرد.

,
,

اندیشه با اشاه به نبود ناشر قدرتمند برای دفاع از حقوق نویسندگان شهرستان و مراحل سخت و دشوار دریافت مجوز نشر گفت: این مسئله بایستی در سطح کلان و در وزارت خانه بررسی شود.

,

این نویسنده گنبدی با تاکید بر نیاز نویسنده به آزادی بیان خاطر نشان کرد: اگرچه ساحت قلم و نویسندگی مقدس است و بایستی از آزادی برخوردار باشد، اما نباید از این آزادی سوء استفاده شود ومیدان را به نا اهلان سپرد.

,

انتهای پیام/پ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه