اخبار داغ

گزارش؛

آمارهایی که از واقعیت طعنه می خورد

آمارهایی که از واقعیت طعنه می خورد
صعود لرستان به میانه جدول بیکاری کشور، این خبری بود که طی چند روز گذشته به سرعت بر روی درگاه های خبری قرار گرفت. خبری که موجب شگفت زده شدن بسیاری از مردم و اهالی رسانه استان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، صعود لرستان به میانه جدول بیکاری کشور، این خبری بود که طی چند روز گذشته به سرعت بر روی درگاه های خبری قرار گرفت. خبری که موجب شگفت زده شدن بسیاری از مردم و اهالی رسانه استان شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

لرستان قهرمان بیکاری و رکورددار چندین ساله رتبه های اول تا سوم بیکارترین استان کشور، حالا در سه ماهه اول سال با نرخ بیکاری 10.7 درصد به میانه جدول آمده و از بسیاری از استان های برخوردار مانند اصفهان، خراسان رضوی، فارس و... پیشی گرفته و نرخ بیکاری در آن کاهش یافته است.

,

, ,

استانی که تا دیروز مهترین دغدغه مردمانش نگرانی از آینده فرزندان تحصیل کرده و و مهاجرت به استان های دیگر برای یافتن کار بود اکنون با انتشار نرخ بیکاری مرکز آمار، گویی در این سه ماهه معجزه عجیبی در استان رخ داده است و بسیاری از جوانان جویای کار شاغل شده اند!

,

از طرفی وجود 618 طرح صنعتی غیر فعال، غیرفعال بودن 30 درصد از واحد های صنعتی استان و توان کار 50 درصدی واحد های صنعتی فعال همگی نشان از وضعیت نامناسب صنعت و به تبع آن اشتغال در استان دارد و اما چه اتفاقی رخ داده است که لرستان از رتبه یک کشور به رتبه 14 کشور ارتقا یابد و نرخ بیکاری آن از سال گذشته تاکنون با کاهش 10 درصدی روبه رو شود.

,

رئیس جمهور در سفر خود به لرستان در جلسه شورای اداری 29 خرداد سال گذشته وعده حل معضل بیکاری و فعال کردن تمام صنایع نیمه فعال استان را داد. وعده ای که تاکنون در استان محقق نشده است و بسیاری از جوانان بیکار و تولید کنندگان همچنان چشم به راه تحقق وعده ها هستند.

,

اما گویی این وعده بر روی کاغذ توسط مسئولین لرستان محقق شده و توانسته اند رتبه بیکاری لرستان را به خوبی کاهش دهند!

,

, ,

در حالی که نه کارخانه بزرگی در استان به بهره برداری رسیده است و نه واحدهای صنعتی استان از شرایط رکود خارج شده و نیروی کار لازم خود را جذب کرده اند.

,

اگر قرار است با نوشتن هر تفاهم نامه و با ورد هر سرمایه گذار به استان بدون اینکه شرایط بیکاری لرستان به صورت عینی تغییر کند رتبه بیکاری استان جابه جا شود پس تا پایان سال باید انتظار رتبه نخست عدم بیکاری را در استان شاهد باشیم.

,

دکتر رضا سپهوند رئیس دانشکده اقتصاد لرستان در این خصوص به سفیرافلاک گفت: مرکز آمار ایران

,

طی گزارش های مختلفی نرخ جمعیت فعال و بیکار هر استان را به تفکیک منتشر می کند.

,

وی گفت: جمعیت فعال جمعیتی بین 15 تا 65 سال هستند که در سن کار قرار دارند و جمعیتی هستند که فعالانه در بنگاه های کاریابی و با پرکردن فرم های استخدامی جویای کار هستند. اما جمعیت غیر فعال جمعیتی هستند که از یافتن کار ناامید شده اند و هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهند.

,

رئیس دانشکده اقتصاد لرستان اظهار کرد: 70 درصد جمعیت لرستان نیروی کار هستند؛ اما همین درصد از پیدا کردن کار نا امید شده اند و تنها 30 درصد از آن ها جمعیت فعال به شمار می روند.

,

, ,

سپهوند نیروی شاغل استان را 20 درصد عنوان کرد و اظهار داشت:  این 20 درصد شامل تمام افراد شاغل در دستگاه های دولتی، نیروهای شرکتی، افراد بیمه شده و حتی افراد شاغل به صورت پاره وقت و یک ساعت  شاغل در هفته را نیز شامل می شود و 10 درصد مابقی همان آماری است که مرکز آمار انتشار داده است.

,

وی شاخص های مرکز آمار را بر دو اساس عنوان کرد و افزود: مرکز آمار نرخ بیکاری را بر اساس دو شاخص اشتغال ایجاد شده و ظرفیت ایجاد اشتغال بررسی می کند.

,

سپهوند ادامه داد: ظرفیت ایجاد اشتغال ارتباط مستقیمی با میزان سرمایه گذاری دارد و بر همین اساس تعداد افراد شاغل را در این سرمایه گذاری و تعداد تفاهم نامه های اقتصادی صورت گرفته تخمین می زنند در حالی که شاید هیچ گاه این تفاهم نامه ها به مرحله اجرا نرسند.

,

, ,

رئیس دانشکده اقتصاد لرستان افزود: طی فعالیت های که استاندار لرستان برای ورود سرمایه گذار به استان و تلاش در جهت جذب بخش خصوصی انجام داده است موجب شده که مرکز آمار بنا را بر ورود میلیون ها دلار سرمایه گذاری در استان بگذارد و آمار بیکاری را کاهش دهد در حالی که هنوز اشتغال پایداری به صورت عملی در استان رخ نداده است.

,

به هر حال شکی نیست که ورود سرمایه گذار به استان، عقد تفاهم نامه های اقتصادی، رایزنی با بخش خصوص همگی فعالیت هایی هستند که می تواند موجب تحرک اقتصاد در استان شود؛ اما این اقدامات تاکنون چقدر در زندگی و معیشت مردم تاثیر گذار بوده و چقدر نرخ واقعی بیکاری در لرستان را کاهش داده است؟

,

, ,

مسئولین اجرایی استان؛ مردم لرستان انتظار کاهش نرخ بیکاری استان را به صورت واقعی دارند و نه اینکه هر بار بیان شود که وضعیت لرستان در حوزه اشتغال بهبود یافته است؛ اما از سوی دیگر همچنان جوانان به دنبال پیدا کردن کار برای حل مشکلات خود باشند.

,

 انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه