اخبار داغ

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان:

با وجود همکاریهای سازنده ایران لغو فوری تحریمها بعید است

با وجود همکاریهای سازنده ایران لغو فوری تحریمها بعید است
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان گفت: با وجود همکاریهای سازنده ایران، بعید به نظر میرسد تمام تحریمها فورا یا در آینده نزدیک لغو شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا علی ایلخانی پور در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با توافق نهایی در ۱۶ تیرماه گفت: دستیابی به توافق در ۱۶ تیر محتمل نیست و دو طرف به صراحت اعلام کرده اند برای رسیدن به یک توافق خوب اسیر زمان نیستند و همانطور که میبینید بیش از یک دهه گفتگوها ادامه پیدا کرده است، اما دستیابی توافق در ماه های پیش رو به دلایل عملی از سوی ایران و قدرتهای جهانی خصوصا امریکا که طرف اصلی مذاکره با ایران و نیازمند این توافق است بسیار محتمل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , دانشجو آزاد,

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان افزود: بیش از یک دهه گفتگوها در زمینه پرونده هسته ای ایران ادامه پیدا کرده است، اما دستیابی به توافق در ماه های پیش رو به دلایل عملی از سوی ایران و قدرتهای جهانی خصوصا امریکا که طرف اصلی مذاکره با ایران و نیازمند این توافق است بسیار محتمل است.

,


وی با اشاره به صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ایران عنوان کرد: روند همکاریهای ایران سازنده و بر اساس حسن نیت است و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران نیز اجازه بازدیدهای سرزده و گسترده تری را به طرف غربی میدهد.

,
,


استاد دانشگاه در خصوص تحریمهای اعمال شده علیه ایران تصریح کرد: تحریم های ایران دارای ابعاد گسترده و پیچیده است که بعید به نظر میرسد تمام آنها فورا یا در آینده نزدیک لغو شود.

,
,


ایلخانی ادامه داد: تحریم های مختلفی توسط شوری امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره، بر اساس فرمان اجرایی رییس جمهور و … وضع شده که لغو یکبار آنها بر اساس موانع عملی و قانونی به یکبار انجام نخواهد شد از طرفی برخی از تحریم ها بر اساس ادعای طرف غربی مربوط به صنایع موشکی ایران، مباحث حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم بین المللی است یا به دولتهای قبلی امریکا برمیگردد مانند قانون داماتو یا قانون مهار ایران و لیبی که مربوط به دولت کلینتون هستند، این تحریم ها که ظالمانه و غیر منطقی هستند و صنایع متعارف نظامی یا صنعت نفت و گاز را هدف گرفته اند قطع نخواهند شد.

,
,


عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به درخواست غرب مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران تشریح کرد: در بحث بازدید از صنایع نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی طرف غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی جدی است در عین حال مسئله امنیت ملی ایران هم مطرح است، اینها از موارد اختلاف جدی است که میتواند مذاکرات را با چالش روبرو کند اما به اعتقاد من مانع توافق نهایی نیست چون حتی بر اساس گزارش ۱۶ نهاد اطلاعاتی و جاسوسی امریکا بعد نظامی برنامه ایران متوقف شده است، البته این ادعای طرف غربی است که در هر حال اذعان میکنند ایران بدنبال سلاح نیست.

,
,


استاد دانشگاه باهنر کرمان خاطرنشان کرد: توافق نهایی بر اساس لوزان نخواهد بود چون طرفین ملاحظات جدیدی را مطرح میکنند اما ساختار اصلی توافق بیانیه لوزان خواهد بود. دقت داشته باشید صحنه مذاکره صحنه گرفتن و دادن امتیاز، تهاجم و عقب نشینی هوشمندانه و به موقع است، تعبیری که رهبر انقلاب با عنوان نرمش قهرمانانه یاد کردند لذا اگر دو طرف از یک سری خطوط عقب نشینی نکنند توافقی حاصل نخواهد شد و این ماهیت هر مذاکره سیاسی، تجاری و نظامی و … است ، با منطق صفر و یک ، سیاه و سفید و خطی نمیتوان مذاکره را به نتیجه مطلوب رساند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه