اخبار داغ

پاکستان و هند به سازمان همکاریهای شانگهای می‌پیوندند

پاکستان و هند به سازمان همکاریهای شانگهای می‌پیوندند
پاکستان و هند در ادامه رقابت نظامی با یکدیگر به عضویت دائم سازمان همکاریهای شانگهای در‌می‌آیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، پاکستان و هند دو قدرت هسته‌ای در منطقه آسیای جنوبی هستند و در راستای رقابت چندین ساله نظامی با یکدیگر، برای پیوستن به سازمان همکاریهای شانگهای اعلام آمادگی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
سازمان همکاریهای شانگهای نخستین بار در سال 2001 (1379) با حضور چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان گروه امنیتی را تشکیل داد و کشورهای ایران، افغانستان، مغولستان، هند و پاکستان اعضای ناظر آن شدند. با توجه به گسترش فعالیت‌ها و نقش تاثیرگذار این گروه، مقامات هند و پاکستان درخواست عضویت دائم در این گروه را مطرح کردند. این نخستین عضوگیری سازمان همکاریهای شانگهای از زمان تاسیس تاکنون خواهد بود.
,
 
,
معاون وزیر امور خارجه چین در این باره گفت: هند و پاکستان با‌توجه به توان نظامی و نقش تاثرگذاری که در جنوب آسیا ایفا می‌کنند، به اعضای قدرتمند ما تبدیل خواهند شد. هر دو کشور دارای ظرفیت بالایی برای توسعه فعالیت‌های و تقویت روابط نظامی میان کشورهای عضو هستند.
,
 
,
هند و پاکستان از سال 1947 (1325) 3 مرتبه با یکدیگر وارد جنگ شدند که دو مورد از آن به حق مالکیت منطقه کشمیر مربوط می‌شد. پاکستان معتقد است هند جدایی‌طلبان بلوچستان را نیز به جدایی از این کشور ترغیب می‌کند. هر دو کشور برای بالا بردن توان دفاعی و نظامی خود در مقابل دیگری به تسلیحات اتمی مجهز شده‌اند. 
,
 
,
هدف از تشکیل سازمان همکاریهای شانگهای مقابله با تهدیدات تروریستی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر بود. این سازمان دو نوع عضو دارد، برخی کشورها عضو دائم و برخی دیگر فقط عضو ناظر SCO هستند.
,
 
,
جلسه بعدی سازمان همکاریهای شانگهای این هفته در پکن برگزار می‌شود و عضویت دائم هند و پاکستان در آن مورد بررسی و تایید نهایی قرار خواهد گرفت.
,
 
,
انتهای پیام/ج
, انتهای پیام/ج]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه