اخبار داغ

گزارش/

سبد کالا، طرح اهانتی یا حمایتی دولت از اقشار کم درآمد جامعه؟!

سبد کالا، طرح اهانتی یا حمایتی دولت از اقشار کم درآمد جامعه؟!
دولت بخاطر زیر سوال بردن عملکرد دولت قبل در مورد یارانه ها، اقدامی دلسوزانه اما بدون برنامه ریزی و توجه به جوانب مختلف آن، عجولانه پیاده کرد که معایب و مشکلات ناشی از آن بسیار بیشتر از تاثیر مثبت آن بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کردتودی، ارائه سبد کالا به عنوان تامین نیازهای اولیه مردم یک ایده جالبی بود که نه در قالب پول نقد بلکه در قالب کالاهای موردنیاز و اساسی مردم ارائه شد اما بی توجهی به جوانب مختلف طرح و عجولانه اجرایی کردن آن سبب مشکلات عدیده ای شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 

,

با اجرایی شدن این طرح در اواخر سال 92 شاهد مشکلات فراوانی در نحوه توزیع سبد کالاها بودیم.

,

 

,

یکی از مشکلات در نحوه توزیع سبد کالا بود بطوریکه سپردن توزیع آن به مراکز معدودی هم باعث به وجود آمدن صف های طولانی در خیابان ها شد و هم برخی از این مراکز در تحویل اقلام سبد کالا به مردم سوء استفاده های فراوانی نمودند.

,

 

,

دولت می توانست با توزیع سبد کالا توسط تعاونی ها و فروشگاه های بزرگ، توزیع و تحویل سبد کالا را به مردم به نحو بهتری انجام دهد.

,

 

,

صحنه ناخوشایند ایجاد شده از ازدحام جمعیت در مراکز توزیع سبد کالا تصویری فلاکت زده از ملت ایران نشان داد بطوریکه رسانه های داخلی و خارجی با به نمایش گذاشتن تصاویری از درگیری های مردم، عزت نفس و حرمت ملت ایران را خدشه دار کردند.

,

 

,

از طرفی این طرح می توانست نقش موثر در افزایش تولیدات داخلی داشته باشد بطوریکه با حمایت از تولید کنندگان داخلی، کشاورزان و مرغداران در راستای افزایش تولید، طرح حمایتی خود از اقشار کم درآمد را نیز اجرا نماید.

,

 

,

اما متاسفانه بدون هیچ توجهی به اقتصاد داخل، از کالاهای وارداتی خارجی آن هم در نوع بسیار بی کیفیت و نامرغوب در سبد کالاهای اساسی مردم استفاده شد.

,

 

,

با توجه به اینکه افزایش واردات مساوی با افزایش بیکاری در داخل کشور است این عمل نه تنها باعث کاهش تولید داخلی شده بلکه به معضل بیکاری نیز بیشتر دامن می زند.

,

 

,

بی توجهی به ذائقه مردم و کیفیت کالاهای مورد استفاده در سبد کالا نشان از بی حرمتی به اقشار کم درآمد دارد که فقط غذایی شکم پرکن و نامرغوب را در سفره آنان قرار می دهد.

,

 

,

با در نظر گرفتن متوسط تعداد افراد خانوار در کشور برای تعیین میزان اقلام سبد کالا  و مبنا قرار دادن آن برای تمام خانوارها اعم از پرجمعیت و کم جمعیت، بی عدالتی و بی انصافی آشکاری در حق خانوارهای پرجمعیت صورت گرفت.

,

 

,

از طرفی بخاطر عدم جمع آوری اطلاعات دقیق و جامع از وضعیت اقتصادی خانوارها، بسیاری از خانوارهای بی بضاعت مشمول این طرح نشده و برعکس خانوارهای مرفه و غیر مستحق موفق به دریافت آن شدند.

,

 

,

اجرا شدن این طرح حمایتی در استان کردستان فقط محدود به همان دفعه اول در اواخر سال 92  بود در صورتیکه این استان جمعیت بیشتری از اقشار کم درآمد را در برمی گیرد.

,

 

,

در واقع دولت بخاطر زیر سوال بردن عملکرد دولت قبل در مورد یارانه ها، اقدامی دلسوزانه اما بدون برنامه ریزی و توجه به جوانب مختلف آن، عجولانه پیاده کرد که معایب و مشکلات آن بسیار بیشتر از تاثیر مثبت آن بود.

,

 

,

متاسفانه در مراحل بعدی اجرا شدن این طرح هیچ تلاشی برای رفع نواقص و معایب آن صورت نگرفته است.

,

 

,

در شرایطی که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی در داخل کشور اصرار دارند اما باز شاهد حضور کالاهای وارداتی در سبد دولت می باشیم.

,

 

,

همچنان با قراردادن کالاهای بی کیفیت چینی و هندی در سفره ایرانی، به شأن و منزلت اقشار کم درآمد کشور بی توجهی می شود.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه