اخبار داغ

رییس سازمان صنعت و معدن کُردستان:

تعطیلی 317 واحد صنعتی در کُردستان/معدن طلای «ساریگونی» مهر ماه افتتاح می شود/نبود زیرساخت مناسب بزرگترین مشکل تجارت در کُردستان

تعطیلی 317 واحد صنعتی در کُردستان/معدن طلای «ساریگونی» مهر ماه افتتاح می شود/نبود زیرساخت مناسب بزرگترین مشکل تجارت در کُردستان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کُردستان گفت: در حوزه صنعت 1008 واحد تولیدی در کُردستان وجود دارد که در حال حاضر 317 واحد آن تعطیل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کردتودی، استان کُردستان همواره از استان های مستعد با پتانسیل های بالای صنعتی و معدنی بوده است و با توجه به مرزی بودن آن از لحاظ تجارت نیز جایگاه مهمی در ترانزیت کالا در غرب کشور را دارد. در همین راستا به مناسبت هفته صنعت و معدن به گفتگو با "محمد دره وزمی" رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کُردستان نشستیم تا مخاطبین را با مشکلات، پتانسیل ها و دستاوردهای این سازمان از نزدیک آشنا سازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 

,

کُردتودی: وضعیت صنعت در کُردستان به طور کلی به چه صورت است و صنعت کُردستان چه جایگاهی در کشور دارد؟

, کُردتودی: وضعیت صنعت در کُردستان به طور کلی به چه صورت است و صنعت کُردستان چه جایگاهی در کشور دارد؟,

دره وزمی: در حوزه صنعت 1008 واحد تولیدی در کُردستان وجود دارد که در حال حاضر 317 واحد آن تعطیل است.  برای 2187 واحد تولیدی جواز تاسیس  صادر شده است که در مجموع 4/2 درصد کشوری را شامل می شود که این تعداد جواز تاسیس در سرمایه گذاری 1/1 درصد کشوری و در اشتغال 6/1 درصد اشتغال صنعتی کشور است. همچنین برای 1008 واحد تولیدی در کُردستان پروانه بهره برداری صادر شده است که 42/1 درصد پروانه های صادر شده در کشور است. این پروانه های صادرشده از نظر سرمایه گذاری 05/0 درصد و از نظر اشتغال 07/0 درصد اشتغال اسمی کشور را شامل می شود و اشتغال واقعی بخش صنعت در کُردستان 04/0 کشوری است.

,

 

,

کُردتودی: در خصوص واحدهای نیمه تعطیل صنعتی در کُردستان بیشتر توضیح بدهید

, کُردتودی: در خصوص واحدهای نیمه تعطیل صنعتی در کُردستان بیشتر توضیح بدهید,

دره وزمی: در کُردستان 317 واحد تعطیل وجود دارد که خود به سه دسته تقسیم می شوند: 145 واحد تعطیل در حد تاسیسات و ماشین آلات سرمایه دارند، 105 واحد به مصورت مقطعی تاسیس شده بودند و در حال حاضر آثار و بقایایی ندارند و بقیه واحدها نیز تغییر کاربری داده اند که در این راستا سازمان صنعت و معدن کُردستان برای واحدهایی که تاسیسات و ماشین آلات دارند سرمایه گذار برای واگذاری یا اجاره معرفی کرده است.

,

, ,

 

,

کُردتودی: ظرفیت واحدهای تولیدی در کُردستان چگونه است؟

, کُردتودی: ظرفیت واحدهای تولیدی در کُردستان چگونه است؟,

در وزمی: به واحدهایی که تعداد کارکنان آن بیش از 150 نفر باشد "واحد تولیدی بزرگ " گفته می شود که سهم کُردستان فقط چهار واحد تولیدی بزرگ است. همچنین 30 واحد تولیدی متوسط و 977 واحد کوچک -که زیر 50 نفر پرسنل دارند- در کُردستان وجود دارد. از 1008 واحد تولیدی کُردستان 214 واحد نیمه فعال است که واحد تولیدی نیمه فعال به واحدی گفته می شود که سهم تولید آن کمتر از 50درصد ظرفیت تعیین شده باشد.

,

 

,

کُردتودی: آیا سازمان صنعت و معدن برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کُردستان تدابیری اندیشیده است؟

, کُردتودی: آیا سازمان صنعت و معدن برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کُردستان تدابیری اندیشیده است؟,

دره وزمی: در مجلس شورای اسلامی، قانون "تسهیل و رفع موانع تولید رقابت پذیر" از طرف دولت به صورت لایحه به مجلس ارایه شده است و در این راستا کارگروهی با عنوان "کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدکنندگان" در کُردستان فعال شده است که رییس آن شخص استاندار و دبیر آن سازمان صنعت، معدن و تجارت است. در این کارگروه مشکلات واحدهای تولیدی اعم از بدهکاری بانکی، نبود سرمایه، بدهکاری مالیاتی و غیره مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. همچنین در این سازمان مرکزی با عنوان "کلینک رفع موانع تولید در کُردستان" ایجاد شده است که واحدهای تولیدی می توانند مشکلات خود را با این مرکز در میان بگذارند.

,

حفظ اشتغال و تولید موجود، حمایت از اشتغال موجود و فعال سازی واحدهای تولیدی که قابل احیا هستند از اولیت های کاری سارمان صنعت، معدن و تجارت کُردستان است.

,

 

,

کُردتودی: وضعیت معدن در کُردستان چگونه است؟

, کُردتودی: وضعیت معدن در کُردستان چگونه است؟, کُردتودی: وضعیت معدن در کُردستان ,

دره وزمی: صنایع معدنی در کُردستان می تواند تاثیر زیادی بر توسعه کُردستان داشته باشد و با ایجاد مراکز فراوری و جلوگیری از خام فروشی می توان توسعه کُردستان را شتاب بخشید. در سال 92، 4.5 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در کُردستان جذب شده بود که در سال 93 با 227 درصد رشد این مبلغ به 15.5 میلیارد تومان رسیده است.350 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری در کُردستان وجود دارد که 50 درصد آن فعال و 50 درصد نیمه فعال است. واحد های معدنی نیمه فعال واحدهایی هستند که در حوزه سنگ لاشه و شن و ماسه که ارتباط مستقیم با فعالیت های ساختمانی دارند که با رکود در این حوزه، آنها نیز دچار رکود شده اند.

,

در خصوص معدن باریت «شاه نشین مریوان» و معدن طلای «سلیس سقز» نیز که کارخانه استحصال شمش طلا است، با سرمایه گذار وارد مذاکره شده ایم.

,

 

,

کُردتودی: چرا معدن طلای ساریگونی قروه تاکنون به بهره برداری نرسیده است؟

, کُردتودی: چرا معدن طلای ساریگونی قروه تاکنون به بهره برداری نرسیده است؟,

دره وزمی: کارهایی که در معدن طلای داشکسن یا همان معدن ساریگونی در سال 93 انجام گرفته است در حد مطلوب و قابل قبول بوده است. واحد حمل مواد معدنی در معدن ساریگونی راه اندازی شده است و در حال حاضر 100 تن مواد دانه بندی شده به محل دپو انتقال داده شده است. همچنین کار احداث ساختمان و تهیه ماشین آلات این معدن پیشرفت 95 درصدی داشته است و خط انتقال آب و گاز برای این معدن اجرا شده است. همچنین مشاور محیط زیست و مشاور کنترل کیفیت در این معدن مستقر شده اند. در خصوص توقف فعالیت معدن ساریگونی باید اشاره کنم که پمپ های خریداری شده برای این معدن از دلال خارجی به دلیل عدم کیفیت و قبل از نصب برگشت داده شده است و با توجه به اختصاصی بودن پمپ های این معدن، مذاکراتی با یک شرکت داخلی جهت ساخت و طراحی این پمپ ها انجام شده است که امید است تا پایان شهریور ماه کار نصب این پمپ ها و محوطه سازی به اتمام برسد و در مهر ماه شاهد افتتاح معدن ساریگونی باشیم.

,

 

,

کُردتودی: سازمان صنعت و معدن در بخش فرآوری معادن قروه چه اقداماتی انجام داده است؟

, کُردتودی: سازمان صنعت و معدن در بخش فرآوری معادن قروه چه اقداماتی انجام داده است؟,

دره وزمی: ساخت مصنوعات سنگی در قروه راه اندازی شده است و معادن را موظف کرده ایم تا سنگ مورد نیاز این کارگاه های فرآوری را تامین کنند. همچنین درصدد هستیم که منطقه قروه، سریش آباد و دهگلان را مانند منطقه لاله جین همدان که در ارایه سفال مطرح است، را نیز به قطب مصنوعات سنگی کشور تبدیل کنیم.

,

 

,

کُردتودی: حجم تجارت در کُردستان چه میزان است و مهمترین مشکل حوزه تجارت کُردستان چیست؟

, کُردتودی: حجم تجارت در کُردستان چه میزان است و مهمترین مشکل حوزه تجارت کُردستان چیست؟,

دره وزمی: در سال 93، 5.8 میلیارد دلار مبادلات مرزی (ترانزیت و صادرات) از مرزهای کُردستان داشته ایم و 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت در کُردستان است. در حال حاظر کُردستان رتبه سوم را در مبالادت مرزی و ترانزیت در کشور دارد. بزرگترین مشکل تجارت در کُردستان زیرساخت ترانزیت یا همان جاده است و توسعه راه های مبادلاتی استاندارد، بزرگترین کمک را به تجارت، تولید و معدن کُردستان خواهد کرد.

,

 

,

با تشکر از وقتی که در اختیار کُردتودی و مخاطبین قرار دادید.

,

انتهای پیام/پ

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه