اخبار داغ

یادگاری از دوره سلجوقی؛

اثر تاریخی ۹۰۰ ساله در اعماق ۱۶ متری زمین شهر سین کشف شد

اثر تاریخی ۹۰۰ ساله در اعماق ۱۶ متری زمین شهر سین کشف شد
اثر باستانی با قدمت 900 سال از دوران سلجوقی و در عمق 16 متری از سطح زمین در شهر سین کشف شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از خبرما، ویراب، اثر باستانی واقع در ۱۶ متری اعماق زمین شهر سین و مربوط به دوره سلجوقی می باشد. این اثر ماندگار در آن زمان مقابل کاروانسرای قدیمی که امروز، اثری از آن باقی نیست بنا گردیده که قنات کربکند از داخل آن عبور می کرده و به دلیل فضا و نشیمنگاه، محل استراحت بزرگان آن دوره بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , خبرما, خبرما, خبرما, ، , ، ,

ارتفاع این از اثر از سطح زمین به اندازه ۱۶ متر تا کف میراب با حدود ۳۵ پله آجر کاری که لبه آجرها با سنگ کار شده است، می باشد. محوطه پایین حدود ۳۰۰ متر دایره شکل که مسیر قنات از وسط آن عبور می کرده، دارای ۶ ایوان برای نشیمنگاه و کف ایوان ها با سنگ های تخت طول ۶ متر و عرض ۱ متر و ضخامت ۶۰ سانتی متر، بدنه های سنگ کاری و آجرکاری و طرح قوسی آجرکاری همانند مسجد تاریخی امام حسن مجتبی کار شده است.

,

مهمترین مسئله ای که سالیان سال نسبت به آن بی توجهی شده، زیر خاک ماندن این اثر تاریخی عظیم می باشد که در سال های گذشته به دلیل بی توجهی و اهمیت ندادن به این اثر، سالیان طولانی مدفون شده و در زمان گذشته متأسفانه بر روی این اثر تاریخی زیرسازی و آسفالت شده است.

,

در روزهای گذشته توجه و احیاء آثار تاریخی و احیاء و مرمت اثر ۹۰۰ ساله ویراب نهفته در خاک شهر سین پس از سالیان سال در دستور کار جلسه مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان و شهردار و شورای اسلامی شهر سین قرار گرفت.

,

در این جلسه شهردار شهر سین اهمیت و توجه به میراث تاریخی این شهر را در اولویت برنامه های شهرداری اعلام کرد،

,

111

, 111, 111,

ابوالفضل توکلی گفت: احیاء و مرمت این اثر تاریخی از اقدامات مهم شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره میراث استان و شهرستان می باشد که در این خصوص تمهیدات لازم در بحث پژوهشی باستان شناسی و اقدامات دریافت مجوز و تأمین اعتبار پژوهشی در دستور کار قرار گرفت.

,

وی در خصوص احیاء برج کبوترخانه گفت: مرحله نقشه برداری آن انجام گرفته و مالک این اثر تاریخی اعلام آمادگی برای واگذاری این اثر برای اهداف و برنامه های گردشگری کرده است، و احداث مجموعه گردشگری در این فضا و جذب سرمایه گذار در اولویت های اجرایی قرار گرفت.

,

شهردار سین در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با احیاء حمام قدیمی شهر سین خاطرنشان کرد: برنامه ریزی این اثر تاریخی برای ایجاد موزه شهدا با کاربری عمومی و با توجه به رشادت های ۷۲ شهید این شهر و رزمندگان این خطه در برنامه های شهرداری و میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه