اخبار داغ

بررسی جایگاه دانشگاه های مهارت آموز در کشور

دانشگاه جامع علمی-کاربردی پرچمدار توسعه مهارت در کشور/آیا کیفیت فدای کمیّت خواهد شد؟

دانشگاه جامع علمی-کاربردی پرچمدار توسعه مهارت در کشور/آیا کیفیت فدای کمیّت خواهد شد؟
دانشگاه جامع علمی کاربردی پرچمدار توسعه مهارت در کشور تلاش می کند تا با تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت گرایی در میان جوانان زمینه کارآمدی هرچه بیشتر را برای اشتغال پدیدار فراهم سازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  پایگاه خبری دانشجویان قزوین "کیوسنا"، دانشگاه جامع علمی – کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربهٔ اجرایی می‌باشند تشکیل و با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی–کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری دانشجویان قزوین "کیوسنا"،, پایگاه خبری دانشجویان قزوین "کیوسنا"،,

2
دانشگاه جامع علمی – کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی – کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شود. هدف دانشگاه جامع، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌باشد به نحوی که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

, 2, 2,
,

هدف و رسالت دانشگاه را می توان به صورت مختصر چنین عنوان کرد: «هر ایرانی یک مهارت». در حقیقت رسالت دانشگاه علمی کاربردی تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت گرایی است.

,

n00020820-b

, n00020820-b, n00020820-b,

حال باید دید این دانشگاه چه میزان توانسته بر اصول خود پایبند بماند و تلاش کند دانش آموختگانی آماده کار و با مهارت لازم به جامعه تحویل دهد؟

,

دانشگاه جامع علمی کاربردی پرچمدار توسعه مهارت در سطح کشور است
حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فلسفه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: افزایش کارآمدی نیروی کار و آمیختن شدن علم و تجربه در فضایی علمی فلسفه تشکیل این مراکز به عنوان پرچمدار توسعه مهارت در سطح کشور است.
وی تصریح کرد: اکثر دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل بازدهی مناسب را به سبب عدم کاربردی بودن آموزش های داده شده در محیط دانشگاه ندارند و نمی توانند کارایی لازم را در محیط کار داشته باشند از این رو مراکز علمی کاربردی به منظور ایجاد فضایی جهت انتقال علم و تجربه به صورت همزمان ایجاد شد.

, دانشگاه جامع علمی کاربردی پرچمدار توسعه مهارت در سطح کشور است,
,
,

4
حجت الاسلام حسینی با انتقاد از فاصله گرفتن این دانشگاه از رسالت اصلی خود گفت: متاسفانه این دانشگاه امروز به رسالت خود به خوبی عمل نکرده و به سمت مدرک‌گرایی پیش می‌رود که قطع‌ یقین این موضوع به نفع جامعه نیست لذا مسئولان این دانشگاه باید تلاش کنند با ورود بیشتر در عرصه مهارت آموزی و ترغیب دانشجویان برای ورود به رشته های موجود در این دانشگاه، فارغ‌التحصیلان با کارآمدی بیشتری را وارد عرصه‌های تولیدی، کشاروزی و صنعتی کشور نمایند.
وی اضافه کرد: متاسفانه دانشگاه ها نیروی پشت میزنشین تربیت می کنند و کارآمدی مظلوم واقع شده است. امروز غریب به اتفاق جوانان به دنبال مدرک هستند در حالیکه که ماهیت دانشگاهها توسعه علم و کسب دانش و مهارت است.
این نماینده مجلس با تاکید بر تشکیل اتاق فکر و همفکری و مشورت برای رسیدن به اهداف تعالی دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: باید زمینه ای ایجاد شود تا دانشجویان با کسب تجربیات لازم به دنبال اشتغال باشند تا رسیدن به مدرکی که فایده ای برای آنها ندارد.

, 4, 4,
,
,
,

نباید کیفیت فدای هزینه و کمیت شود
رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر رسالت دانشگاه علمی کاربردی مبنی بر آموزش علم و مهارت در کنار هم اظهار کرد: این دانشگاه با مهارت آموزی افرادی را روانه بازار کار می کند که علاوه بر خود می توانند برای دیگران نیز اشتغال ایجاد نمایند.

, نباید کیفیت فدای هزینه و کمیت شود,
,

5
وی با انتقاد از روند پذیرش دانشجو در سطح دانشگاه های کشور گفت: در حال حاضر شاهد جوانان فارغ التحصیل جویای کار در کشور هستیم که علت آن عدم مطالعه لازم در تعیین رشته های مختلف توسط مسئولان در جذب دانشجویان است.
رحمانی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم کیفیت فدای هزینه و کمیت شود از این رو دولت می تواند با پرداخت ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی کمک کند تا کیفیت علمی دانشگاه علمی کاربردی کاهش پیدا نکند.
وی با دعوت از بخش خصوصی جهت ورود به این حوزه تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر نیست تا تمامی سرانه دانشگاه ها را تامین کند لذا بخش خصوصی می تواند با ورود خود باری از روی دوش دولت بردارد.

, 5, 5,
,
,
,

آموزش مهارت توأم با علم بر اساس نیاز بازار کسب رسالت دانشگاه علمی کاربردی
محمد مهدوی نیری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در تشریح دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: این مراکز با هدف تجاری‌سازی علم، دانش‌بنیان کردن اقتصاد و بازنگری در رشته‌ها با توجه به بازار و فضای کسب و کار به عنوان یکی از پیشگامان اصل ۴۴ قانون اساسی مبتنی بر توسعه بخش خصوصی در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرد که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد.

, آموزش مهارت توأم با علم بر اساس نیاز بازار کسب رسالت دانشگاه علمی کاربردی,
,

3
وی افزود: اساس آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی بنیادی است که به آموختن مهارت توأم با علم بر اساس نیاز بازار کسب کمک می‌کند. از این رو در این مراکز قسمت عمده یعنی چیزی در حدود ۶۰ درصد دروسی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی تدریس می‌شود مهارتی و در محیط کار و ۴۰ درصد نظری و آموزش های پایه است. هدف از اینکه فناوری‌های لازم در آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور علم و مهارت را به صورت همزمان بیاموزند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد دانشجویان سراسر کشور در مراکز مختلف دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می‌کنند که هدف این است براساس افق آموزش عالی آینده کشور، سهم آموزش های مهارتی کاربردی از جامعه دانشجویی کشور به ۵۰ درصد افزایش یابد.
وی صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر را از حوزه های کاری دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد واعلام کرد: در حال حاضر ۲۱ سال از حیات علمی این دانشگاه می گذرد و بیش از یکهزار و ۶۰ مرکز در کشور در حال فعالت هستند.

, 3, 3,
,
,
,

بیش از ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه هی علمی کاربردی استان قزوین در حال تحصیل هستند
وی با اشاره به مراکز جامع علمی کاربردی در سطح استان قزوین اظهار کرد: در استان قزوین ۲۲ مرکز فعال علمی کاربردی از جمع ۲۳ مرکز در حال فعالیت است که توانسته یکهزار و ۵۰۰ مدرس جهت تدریس دروس پایه و عملی در مراکز استان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو را برای تحصیل در ۲۸۶ رشته مصوب کاردانی، ۱۴۲ رشته مصوب کارشناسی و دو رشته مصوب کارشناسی ارشد به خود جذب نماید.

, بیش از ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه هی علمی کاربردی استان قزوین در حال تحصیل هستند,
,

11
وی ادامه داد: از میان ۱۴ هزار دانشجوی مراکز علمی کاربردی که جمعیت آماری آنان سه برابر تعداد دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است ۸۰ تا ۸۵ درصد بومی استان و مابقی نیز از استانهای دیگرهستند که برای تحصیل به استان قزوین آمده اند.
وی با تاکید بر غیر دولتی بودن این دانشگاه گفت: ماهیت اساسنامه دانشگاه علمی کاربردی به گونه ای است که عملا از بودجه دولت استفاده نمی کند و مدیریت و هدایت استفاده بهینه از ظرفیت های بخش غیردولتی را بر عهده دارد.

, 11, 11,
,
,

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین تصریح کرد: در تلاشیم تا رتبه بندی مراکز براساس ۲۰۰ الی ۳۰۰ شاخص کمی و کیفی تا شهریور ماه انجام شود تا ضمن ایجاد فضای رقابت مراکز نقاط ضعیف شناسایی شده و چنانچه توانایی رعایت شاخص های مورد نظر در این مراکز دیده نشود نسبت به انحلال این مراکز اقدام شود.
انتهای پیام/ر

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه