اخبار داغ

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه:

در ساختار حوزه و وزارت علوم چیزی به عنوان تحول علوم انسانی نمی بینیم

در ساختار حوزه و وزارت علوم چیزی به عنوان تحول علوم انسانی نمی بینیم
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به نقش مهم حوزه و دانشگاه در تحقق جهاد علمی مد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: برخی از اساتید دغدغه مند کارهای خوبی انجام دادند اما متاسفانه نه در ساختار حوزه و نه در ساختار وزارت علوم ما چیزی به عنوان تحول علوم انسانی نمی بینیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در گفت و گو با  تهران نیوز؛ با بیان اینکه نسبت به سی سال پیش تحول علوم انسانی حرکت قابل توجهی پیدا کرده، اظهار داشت: اگر مجموعه کتاب هایی که در حوزه اقتصاد اسلامی روانشناسی اسلامی فلسفه اسلامی و عرصه های دیگر با رویکرد اسلامی و تحولی نوشته شده ببینید خیلی کار شده است نسبت به سی سال پیش اما چند ضعف در این تحول است که این ها باعث نگرانی مقام معظم رهبری از وضع موجود می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا،,  تهران نیوز,

وی با بیان اینکه رهبری نگرانی های خود را در حوزه تحول علوم انسانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرده اند، تصریح کرد: مشکل اول اینکه این محصولی که آماده شده در محیط های علمی توزیع نشده است، یعنی قشر تحصیل کرده در حوزه علوم انسانی را آنگونه که شایسته است درگیر نکرده اند.

,

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: اشکال دوم این است که الآن متولیان تحول علوم انسانی که به عنوان اعضای شورای تحول و ارتقاء حقوقی حقیقی و مدیران، اینها کسانی هستند که یک کار و وظیفه ی کوچک آنها این است که در تحول علوم انسانی شرکت کنند و کار اصلیشان این نیست. چون مشاغل متعدد دارند و با این مشاغل متعدد امکان تحول نیست چون فرصت نمی کند فکر کنند. این اشکال ساختاری و مقداری به نظر می رسد مسائل علوم انسانی را با تعارف پشت سر می گذاریم.

,

خسروپناه با بیان اینکه من معتقدم باید یک گروهی که کار اصلیشان این باشد بنشینند و برنامه ریزی کنند، بیان کرد: البته باید با وزارت علوم مرتبط باشند تا بتوانند این مصوبات را ابلاغ و توزیع کنند و از همه مهم تر بتوانند با قشر وسیع اساتید دانشگاه مرتبط شوند.

,

وی افزود: تا زمانیکه بحث تحول و سیاسیت هایی که می خواهند تحول داشته باشند، مقبولیت اجتماعی پیدا نکند در واقع اتفاقی نمی افتد ولو بخشنامه بشود اثری نخواهد داشت. باید افراد فارق البالی باشند تا این اندیشه تحول و نتایج و دستاورد های علمی در حوزه تحول علوم انسانی را منتقل کنند و دیگران را مشارکت بدهند.

,

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه تاکید کرد: اگر به این نکات توجه بشود می‌توانیم تا حدود زیادی به نتایجی برسیم همچون نتایجی که در علوم پایه پیدا شد.

,

خسروپناه به نقش مهم حوزه و دانشگاه در تحقق جهاد علمی مد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: برخی از اساتید دغدغه مند کارهای خوبی انجام دادند. مثلا در حوزه علوم انسانی آثار ارزشمندی نوشته شده که همین ها نوشتند و از خارج نیامده، اما متاسفانه در ساختار مدیریت حوزه و دانشگاه نه در ساختار حوزه و نه در ساختار وزارت علوم ما چیزی به عنوان تحول علوم انسانی نمی بینیم.

,

وی همچنین یادآور شد: البته شورای تحول علوم انسانی هست که مسئولین وزارت علوم بعضا حضور دارند و مصوبات آنجا را هم بناست ابلاغ بکنند؛ اما تا خود ساختار وزارت علوم یک بخش تحولی نداشته باشد در ساختار تا مرکز مدیریت حوزه بخش تحولی نداشته باشد نمی توانیم امیدی داشته باشیم که مدیریت حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی نقش آفرین باشد.

,

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در پایان خاطرنشان کرد: به صورت جزیره ای افراد و مراکزی هستند در این دو نهاد دانشگاه و حوزه که از قدیم فعالیت کرده اند و در آینده هم فعالیتشان ادامه خواهد داشت.

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه