اخبار داغ

فرشته های کوچکی که در روزمره گی های زندگی گم شده اند

فرشته های کوچکی که در روزمره گی های زندگی گم شده اند
خارج از دغدغه ها و هیاهوهای روزانه، موسسه ای در خیابان سعدی ارومیه واقع شده که عاشقانه میزبان 47 کودک عقب مانده ذهنی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، اینجا زندگی جریان دارد، در میان همه تلخی ها و شیرینی ها، در میان قاب فلزی نرده های تخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

, , ,

اینجا بهشت کوچک کودکان عقب مانده ذهنی زیر 14 سال ارومیه است. دنیایی که فقط محبت در آن پاسخ می دهد چون آدم های آن هنوز بعد از گذشت چندین سال از خزان زندگی خود نتنها محبت مادری را ندیده اند بلکه روی شانه‌های بچه‌گانه‌ شان نیز جز اندوه، چیز دیگری را حس نکرده اند.

,

با هماهنگی های قبلی وارد مجموعه می شوم در بدو ورود همان چه که در ذهن خود ترسیم کرده بودم اتفاق افتاد، فضایی آرام اما آمیخته با درد.

,

فضای غریبی که در کنار تمامی داشته ها و امکانات بسیار خوب مرکز دل سنگ را نیز برای مظلومیت جسمی این کودکان به درد می آورد.

,

البته اینجا خانه ای با همه امکانات زندگی و مسئولان و پرسنلی مهربان و صمیمی است که در همان بدو ورود یک آن بارقه هایی از شادی و امید را در دلت به ارمغان می آورند.

,

با تعارف خانم اعظم پیمان مدیر مجتمع برای مصاحبه به اتاقش می رویم. گوشه ای از در باز می ماند چهره دختر زیبایی در راهرو دیده می ‌شود، به نظرم بیشتر از 9سال ندارد. شاید هم دارد .اصلا چه فرقی می کند؟ کدام قانون زندگی برایش عوض می شود؟ برای او که تمام زندگی اش مشتی آرزوهای جا مانده ای است که یکی پس از دیگری برآورده نشدند. نمی دانم شاید هم آرزوهایش به دور خود پیله تنیدند تا بلکه روزی پروانه ای شوند...

,

پای صحبت های اعظم پیمان می نشینم .

,

او می گوید: اینجا برای من قطعه‌ای از بهشت است این بچه‌ها هم مثل فرشته‌ها هستند، اینجا47 بچه قد و نیم‌قد زندگی می‌کنند، من آرامشی در اینجا دارم که در هیچ جای دیگر آن را تجربه نکردم.

,

اینجا بچه ها من را با نام های مختلف صدا می‌کنند، بعضی ها مامان پیمان بعضی ها خاله و بعضی ها هم خانم پیمان صدایم می کنند.

,

او می گوید: موسسه خیریه راحیه خوش مهر گستران 2 سال است بصورت هیات امنایی تحت نظارت بهزیستی به عنوان مرکز خیریه نگهداری معلولان ذهنی زیر 14 سال استان به صورت شبانه روزی توسط چندین پزشک ، مددیار، پرستار، روانشناس، گفتار درمان و کاردرمان ، مربی هنری و مربی ورزشی در چند شیفت کاری اداره می شود.

,

پیمان کمک و یاری به خانواده های معلولین ذهنی، ارائه خدمات با کیفیت به توانخواهان، مشاوره به خانواده های معلولین را از جمله اهداف این موسسه عنوان می کند .

,

وی می گوید:هزینه های این موسسه توسط سازمان بهزیستی و از یارانه‌ای که به معلولین اختصاص می‌دهند، تامین می شود و مابقی نیز از ناحیه کمک های مردمی و خیرین جبران می شود، البته برخی از پزشکان این مرکز نیز به صورت رایگان و به‌عنوان خیر در این مجتمع خدمت می‌کنند.

,

از پیمان سراغ بچه ها را می گیرم و از وی خواهش می کنم از نزدیک دیداری با بچه ها داشته باشیم و ضمن این دیدار گفت و گو را نیز ادامه دهیم.

,

با مدیر مرکز نگهداری کودکان معلول جسمی و ذهنی راحیه خوش مهر گستران به سراغ بچه ها می روم وارد سالن اول می شویم.

,

بچه هایی با چهره هایی معصوم ،دهان هایی نیمه باز ،دستانی گره شده و پاهایی بی حرکت و گاهی جمع شده در زیر بدنشان با گریه هایی بی اشک و خنده هایی بی دلیل، دختران و پسران زیبایی که امکان هیچ گونه تحرکی نداشتند.

,

پیمان با آن نگاه مادرانه اش ادامه می دهد: نگهداری این کودکان هزینه های زیادی دارد و بخش اعظم این هزینه ها نیز مربوط به پوشک بهداشتی و داروهای آن ها می شود.

,

او می گوید: به غیر از 33 نفر از این بچه ها، دیگر افراد مجهول الهویه و ترد شده از خانواده هستند.

,

به سالن دیگری می رویم، اینجا اتاق دختران 14 سال است. دختری جلوی در اتاق ایستاده است. به سمتش می روم سلام می دهم لبخند می زند او نوازش و محبت را می فهمد. از آرزویش می پرسم؟ در خیال باطل خود با تعریفی که پیمان از آی کیو او برایم گفت فکر کردم شاید اصلا نداند که آرزو چیست ولی او در جوابم گفت: می خواهم پدر و مادرم را ببینم.

,

گاهی برای بیان آنچه می بینی و می شنوی واژه کم می آوری ولی آرزوی او حکایت از دلتنگی و انتظار می داد؛ انتظار برای بودن در جمع خانواده .

,

نمی دانم چه راحت بعضی پدر و مادرها از یاد می برند، کودک ناتوانشان هر چقدر هم که غیر نرمال باشد، فرزند خودشان است.

,

پیمان با دیدن چنین صحنه ای می گوید: متأسفانه اکثر خانواده ها اصلاً به سراغ فرزندانشان نمی آیند و حتی خانواده هایی داشتیم که آدرس خود را به کلی تغییر دادند و ما هیچ دسترسی به آنها نداریم .

,

وی می افزاید: ما از خانواده ها انتظار داریم تا فرزندان خود را گاهی به خانه ببرند تا نیاز عاطفی این افراد تأمین شود چون مراکز هرگز نمی توانند نیاز عاطفی این افراد را تأمین کنند .

,

, ,

مدیر مرکز نگهداری کودکان معلول جسمی و ذهنی راحیه خوش مهر گستران می گوید: توانخواه ها نیز مثل همه انسان های عادی حق حیات دارند تا از تمام لذت های زندگی بهره ببرند و شرایط زندگی خوب و محیط گرم خانواده را احساس کنند .

,

پیمان در خصوص نوع برخورد و رسیدگی مسئولین به این افراد نیز گفت : متأسفانه آنقدر اطلاع رسانی در سطح جامعه پایین است که ما کمتر در چنین مراکزی شاهد حضور و رسیدگی مسئولان هستیم.

,

دیگر نزدیک های ظهر است و باید با این بهشت کوچک را ترک کنیم آخه پیمان می گوید وقت ملاقات از صبح ساعت 10 تا 12 ظهر می باشد.

,

می روم اما غمی روی دلم ‌می‌ماند و دعا می‌کنم کاش مردم شهرم بدانند در کنار همه روزمرگی های زندگی اینجا در موسسه خیریه راحیه خوش مهر گستران چشمانی منتظر نگاه ها گرم و دستان پر مهر آنها است.

,

راستی امشب دومین شب قدر است نمی دانم امشب این کودکان چه حرف هایی برای گفتن با خدا دارند اما حتما امشب فرشته ها کنار تخت های این کودکان به مهمانی خواهند نشست و کلمات بریده بریده آن ها را به آسمان خواهند برد.

,

به گزارش اروم نیوز، شماره حساب جام بانک ملت: 46955907/53 و شماره کارت: 6104-3379-5033-8895 آماده دریافت نذورات و کمک های نقدی خیران برای کمک به این معلولان جسمی و ذهنی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه