اخبار داغ

یک متخصص آفت‌کش:

وجود مورچه در خانه باعث اختلال گوارشی می‌شود/ طعمه مسموم بهترین شیوه مبارزه با سوسری

وجود مورچه در خانه باعث اختلال گوارشی می‌شود/ طعمه مسموم بهترین شیوه مبارزه با سوسری
یک متخصص آفت کش گفت: مورچه‌ها ناقل بیماری نیستند اما ممکن است به سبب آلودگی در مواد غذایی اختلالات و ناراحتی گوارشی ایجاد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر سهراب ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا٬ درباره شیوع حشرات در اماکن مسکونی و راه‌های مبارزه با حشرات مزاحم گفت: در طول سال حشرات در مکان‌های بسته زندگی می‌کنند اما سرعت نشر و نمو اغلب حشرات با گرم شدن هوا بیشتر می‌شود و جمعیت آنان افزایش می‌یابد که گونه‌های مگس، سوسری یا سوسک حمام، ساس، مورچه از این حشرات هستند.

وجود مورچه در خانه باعث اختلال گوارشی می‌شود
وی افزود: مورچه‌ها ناقل بیماری نیستند اما بودن آنها برای خانه مزاحمت آفرین است به این دلیل که حاوی اسید فرمیک هستند و ممکن است به سبب آلودگی در مواد غذایی اختلالات و ناراحتی گوارشی ایجاد کنند اما برخی حشرات مانند شپش، پشه، پشه آنوفل ناقل بیماری هستند.

تعداد 15 تا 35 سوسری در هر کپسول تخم
این حشره شناس با بیان این‌که برای پایین آوردن جمعیت حشرات مزاحم در خانه باید سیستم مدیریت مناسب اعمال شود، افزود: برخی حشرات مانند سوسری یا سوسک حمام به شکل دوره‌ای در منزل کم و زیاد می‌شوند اما این حشره در زمان تخم‌ریزی دیده نمی‌شود و تخم‌های این حشره درون کپسول قرار دارند به شکلی که درهر کپسول تعداد زیادی تخم سوسری دیده می‌شود و پس از طی کردن دوره جنینی در زمان تولد تعداد 15 تا 35 سوسری از آن آزاد می‌شود.

آلودگی مواد غذایی به وسیله تردد سوسری‌ها
ایمانی ادامه داد: پس از تولد سوسری جمعیتی از آنان در خانه دیده می‌شود که محل زندگی آنان نیز در ساختمان‌های مجاور است و معمولا با آلودگی مدفوعی در فاضلاب نیز در تماس هستند و معمولا برای تغذیه وارد خانه می‌شوند که به این شکل نیز ممکن است مواد غذایی را آلوده کنند.

سم پاشی حشرات عاملی برای حفظ بهداشت خانه
این متخصص آفت کش درباره راه‌های جلوگیری از شیوع حشرات در منزل تاکید کرد: باید برای جلوگیری از جابه جایی این حشرات تمهیداتی اندیشیده شود که به این منظور برای حفظ بهداشت از سم پاشی استفاده می‌شود البته در این زمینه باید نکاتی در نظر گرفته شود تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید.

سم پاشی بر کپسول تخم سوسری اثرگذار نیست
ایمانی در ادامه افزود: اگر کپسول‌های تخم در خانه باقی بمانند و اگر در معرض سم قرار بگیرند به این دلیل که کپسول دو لایه است سم به راحتی در آنان نفوذ نمی‌کند.

در مکان مرطوب سم پاشی نکنید
وی با اشاره به این‌که سموم دوره دوام با نام کارنس دارند که در شرایط محیطی مختلف این دوره متفاوت است، اظهار کرد: برخی افراد در مکان‌های مرطوب آشپزخانه یا حمام سم پاشی می‌کنند در صورتی که هر کجا رطوبت بیشتر باشد سم تجزیه خواهد شد و دوره دوام آن کوتاه‌تر خواهد شد٬ بنابراین سم پاشی به تنهایی کفایت نمی‌کند واگر محیط گرم و مرطوب باشد تاثیر سم پاشی کم می‌شود.

این متخصص آفت کش در ادامه تصریح کرد: باید یک سری اصول بهداشتی در خانه رعایت شود و سم پاشی مکمل باشد؛ معمولا کپسول تخم در جاهای خاص قرار داده می‌شود و در ابتدا ژله‌ای است سپس سفت و سخت می‌شود.

ایمانی درباره مکان‌هایی که سوسری تخم گذاری می‌کند٬ افزود: این کپسول‌ها ممکن است در کابینت‌ها، یخچال و مکان‌های مرطوب خانه وجود داشته باشند که به وسیله جمع آوری آنها می‌توان محیط خانه را از این حشرات پاک کرد.

جلوگیری از ورود حشرات
وی ادامه داد: باید از توری یا سوسگیر مناسب در مدخل فاضلاب استفاده شود همچنین برای پنجره توری مناسب تعبیه شود و سوراخ‌های این توری‌ها از یک میلیمتر کوچکتر باشند به این دلیل که رعایت نظافت و بستن توری از ورود حشرات جلوگیری می‌کند.

این متخصص آفت کش با اشاره به نظافت محیط از خورده مواد غذایی به عنوان راهکاری دیگر برای مقابله با ورود سوسری بیان کرد: سوسری برای دریافت غذا وارد اماکن می‌شود پس نباید ظروف غذایی در باز باشند به این دلیل که مواد غذایی نقش مهمی در افزایش جمعیت آنان ایفا می‌کند؛حشرات از نظر بویای بسیار قوی‌تر از انسان هستند وقتی در آشپزخانه یا روی میزغذا می‌خوریم، خورده غذا باعث جذب حشرات می‌شود.

ایمانی با بیان این‌که با اضافه کردن مواد ضدعفونی کننده به داخل سیفون می‌توان رشد میکروب‌ها و حشرات را کند کرد، درباره تفاوت حشره کش‌ها گفت: در دنیای امروز هزار نوع حشره کش مختلف وجود دارد که عموم مردم نسبت به آن بی‌اطلاع هستند؛ برخی سموم برای مکان‌های مسکونی مناسب هستند.

ترکیب آبلیمو و نمک راهکاری برای مقابله با مورچه در منزل
وی ادامه داد: برخی حشرات را می‌توان بدون سم کنترل کرد٬ برای مثال برای از بین بردن مورچه در مکان مسکونی مخلوطی از آبلیمو و نمک تا حدی کنترل کننده است و شرایط را برای آنان نامتناسب می‌کند.

استفاده از طعمه مسموم بهترین شیوه مبارزه با سوسری
این حشره شناس تاکید کرد: در زیر کابینت‌ها و درمکان‌های در دسترس می‌توان از طعمه مسموم مانند روغن‌ها با مخلوط سم استفاده کرد و با ایجاد ذرات مسموم به ویژه درباره سوسری در دو دوره از سال جمعیت آنان را کاهش داد که این بهترین شیوه مبارزه با سوسری است.

ایمانی با اشاره به استفاده از گروه مواد سی هالوترین به علاوه ترکیب مشابه لامبِدا سی‌هالوترین و نقش آنان در مبارزه با حشرات خانگی بیان کرد: این مواد دارای ترکیباتی هستند که برای حشرات مسمومیت بالا دارند در صورتی که برای انسان خطری را ایجاد نمی‌کنند و می‌توان از آنان در خانه استفاده کرد.

آفت کش‌های بیولوژیک مضر برای حشرات بی خطر برای انسان
وی یادآور شد: گروهی از مواد این روزها مورد توجه قرار گرفته اند که به آنان گفته می‌شود برای محیط و انسان کم خطرهستند در حالی که برای حشرات مسمومیت ایجاد می‌کنند و راهکاری دیگر برای مقابله با حشرات خانگی است.

ایمانی افزود: برای کنترل هر حشره محیط و چگونگی استفاده از سم مورد توجه است درمورد ساس یک شیوه باید اعمال شود به این دلیل که ساس در رختخواب و مبل است درحالی که درباره سوسری روش مبارزه متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
, وجود مورچه در خانه باعث اختلال گوارشی می‌شود,
,
,
, تعداد 15 تا 35 سوسری در هر کپسول تخم,
,
,
, آلودگی مواد غذایی به وسیله تردد سوسری‌ها,
,
,
, سم پاشی حشرات عاملی برای حفظ بهداشت خانه,
,
,
, سم پاشی بر کپسول تخم سوسری اثرگذار نیست,
,
,
, در مکان مرطوب سم پاشی نکنید,
,
,
,
,
,
,
, جلوگیری از ورود حشرات,
,
,
,
,
,
,
, ترکیب آبلیمو و نمک راهکاری برای مقابله با مورچه در منزل,
,
,
, استفاده از طعمه مسموم بهترین شیوه مبارزه با سوسری,
,
,
,
,
, آفت کش‌های بیولوژیک مضر برای حشرات بی خطر برای انسان ,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه