اخبار داغ

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان:

شالوده ایجاد اشتغال پایدار در آموزش های مهارتی است/ دانشجویان باید بتوانند جوابگوی اقتصاد مقاومتی باشند

شالوده ایجاد اشتغال پایدار در آموزش های مهارتی است/ دانشجویان باید بتوانند جوابگوی اقتصاد مقاومتی باشند
رحمن قلاوند گفت:نقطه عطف نظام اقتصادی اسلامی ،مقوله اقتصادمقاومتی و ستون فقرات اقتصادمقاومتی را تولید ملی و تقویت آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهواز نوین، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان در  اولین همایش نقش آموزش های مهارتی در تحقق اقتصادمقاومتی و اشتغال پایدار اظهار کرد: رسالت و ماموریت اصلی ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان کسانی که در حوزه آموزش های مهارتی مشغول به فعالیت هستیم، بر دو قسم استوار است یکی آموزش نیروی بیکار تا در فرصت هایی که در جامعه به وجود می آید ایفای نقش کند و دیگری ارتقای مهارت نیروی انسانی شاغل به دلیل افزایش بهره وری کار؛ و این رسالت ارتباط تنگاتنگی با مقوله اقتصادمقاومتی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اهواز نوین,

وی افزود: امت اسلامی شایسته است از تمام منابع خدادادی استفاده کرده و به دیگران نیز بهره ای برساند و این امر محقق نخواهدشد مگر زمانی که بتوان با فکر و هم اندیشی، منابع محدود موجود برروی کره زمین را مدیریت و بهره برداری کرد.

قلاوند گفت: اکونومیک درواقع روشی است برای اداره امور منزل و از آن جایی که علم اقتصاد حوزه ای گسترده را شامل می شود بنا بر این تعریف اولیه، این علم از کوچکترین واحد اجتماع خود را نشان می دهد تا بزرگترین واحداجتماعی که در حداقل سطح اقتصادکلان، حوزه ملی یک کشور است.

قلاوند ادامه داد:علم اقتصاد به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که امروز حوزه اقتصاد سیاسی بیشتر مورد کاربرد ماست. اقتصاد در دو بخش خردوکلان مورد بررسی دانشگاهیان قرار می گیرد. اقتصادخرد، با عوامل بنیادی اقتصاد سروکار دارد از قبیل فروشندگان و خریداران، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و بنگاه هایی که درون یک کشور به فعالیت های تولیدی، تجاری و توزیعی اشتغال دارند. اما در بررسی اقتصاد کلی کشور وارد حوزه اقتصادکلان می شویم ازقبیل رشد اقتصادی، توسعه، اشتغال و بیکاری و روابط اقتصادی کشور با دیگر کشوره که در این مقوله جای می گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: بحث اقتصادمقاومتی برای اولین بار در دنیا از سوی مقام معظم رهبری کشور جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. خواستگاه این اقتصاد با اسم دانشمندی به نام آدام اسمیت عجین شده که وی نگاهش به اقتصاد این گونه بود که دانش و توانمندی است که از یک سو منجر به تامین معیشت مردم شود و ازسوی دیگر برای دستگاه حاکم و دولت کسب درآمدهای خوبی را در زمینه تامین معاش مردم به همراه داشته باشد.

قلاوند تصریح کرد: در واقع از دیدگاه اسمیت در علم اقتصاد، به دومولفه باید توجه بسیار شود یکی تامین درآمد و ثروت عمومی و دیگری مطالعه و نحوه بهره برداری انسان از ثروت حاصله؛ عدم توجه به هریک از این دو مولفه منجر به بازماندن ما از بحث اقتصاد می شود.

وی اضافه کرد: ملاک کارآمدی یک اقتصاد، بهره وری اقتصادی است؛ در حقیقت برای دانستن این که آیا یک کشور از منابع اقتصادی خود به خوبی بهره برداری می کند یا خیر، باید منابع موجود در جامعه و چگونگی تبدیل آن به فرصت های معیشتی را مورد بررسی قرارداد.

رحمن قلاوند افزود: از جمله عوامل مؤثر در بروز این محدودیت ها می توان به بیماری های فراگیر، کاهش در عوامل اولیه و محیط زیست اشاره کرد. در واقع در مدیریت منابع حوزه اقتصادپایدار باید به نسل های اینده و محیط زیست نیز توجه داشت به گونه ای که جامعه  بتواند براساس امکانات و منابع موجود، انسان را به گونه ای آماده کند که تامین معیشتش دچار خطر نشده و از این خطر راه خود را به سوی تکامل گم نکند.

این مقام مسئول با اشاره به فرازهایی از مقام معظم رهبری توضیح داد: یکی از علوم بسیار تاثیرگذار بر حوزه تکاملی انسان، علم اقتصاد است. باید حواس مان باشد که مباحث اقتصادی به نحوی برنامه ریزی و سازماندهی شود که مسیراصلی به سمت تکامل انسان را دچار مشکل نکند؛ به گونه ای که در حدیثی از پیامبراکرم (ص) آمده ” کاد الفقر ان یکون کفرا” یعنی فقر هرآینه انسان را به کفر می کشاند. پس در می یابیم که حوزه اقتصاد در تمامی شؤنات بشری می تواند کارساز و مؤثر باشد.

قلاوند همچنین افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که حوزه علوم انسانی نیاز به بازسازی، بومی سازی و تطبیق با نیازهای داخلی دارد؛ شاید به این دلیل که حوزه علوم انسانی و اجتماعی، جامعه ساز و انسان ساز بوده و نیاز به بومی سازی بیشتری دارند و بقیه علوم ابزاری هستند در جهت توسعه و تکامل. در حقیقت به لحاظ تفاوتی که جامعه اسلامی در نوع مدیریت خود نسبت به سایر کشورهای جهان دارد و نیز تمایزش در نگاه به تولید، ثروت، انسان و منابع تولید، سبب می شود که بازنگری درعلوم انسانی و تطبیق آن با مولفه های عالی در نظام جمهوری اسلامی ایران به شدت احساس شود.

وی نقطه عطف نظام اقتصادی اسلامی را مقوله اقتصادمقاومتی و ستون فقرات اقتصادمقاومتی را تولید ملی و تقویت آن خواند و گفت: این حوزه که یکی از تئوری های بسیار جدید و کارسازی است که  به نام مقام معظم رهبری در اقتصاد جهانی قطعا ثبت شده است، باید همواره مورد توجه قرارگیرد. باید دقت داشت که در حوزه اقتصاد مقاومتی علاوه بر وجود نقشه راه، شاخص های درست پیمودن مسیر هم در بسته سیاستی وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان اظهارداشت: رسالت و ماموریت اصلی ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان کسانی که در حوزه آموزش های مهارتی مشغول به فعالیت هستیم، بر دو قسم استوار است یکی آموزش نیروی بیکار تا در فرصت هایی که در جامعه به وجود می آید ایفای نقش کند و دیگری ارتقای مهارت نیروی انسانی شاغل به دلیل افزایش بهره وری کار؛ و این رسالت ارتباط تنگاتنگی با مقوله اقتصادمقاومتی دارد.

قلاوند افزود: در تئوری اقتصاد مقاومتی نقش آموزش های فنی و حرفه ای بسیار مرثر است و اگر ما به عنوان دستگاه متولی مهارت درکشور، تمامی برنامه ها و رویکردهای خود را معطوف به اقتصادمقاومتی کنیم تمام خواسته ها و اهداف آموزش فنی و حرفه ای محقق خواهدشد.

وی یاد آورشد: باید دانشجویان به گونه ای اموزش داده شوند که در حوزه اقتصادمقاومتی جوابگوی خواسته ها و منویات مقام معظم رهبری و دولت خدمتگذار باشند. برنامه هایی که در حوزه آموزش های مهارتی به شهروندان خوزستانی ارائه می شود باید مبتنی بر اقتصادمقاومتی باشد. به واقع اگر قراراست تولیدی با اتکاء به منابع و نیروی انسانی داخلی انجام شود، برای بهره گیری هرچه بیشتر از امکانات و منابع موجود به نیروی انسانی کارآمد نیازداریم. کسانی که باید در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کارخانه و مراکز خدماتی، کارایی بالایی را به مردم عرضه کنند باید ابتدائا آموزش های مهارتی را فرابگیرند.

 

,

وی افزود: امت اسلامی شایسته است از تمام منابع خدادادی استفاده کرده و به دیگران نیز بهره ای برساند و این امر محقق نخواهدشد مگر زمانی که بتوان با فکر و هم اندیشی، منابع محدود موجود برروی کره زمین را مدیریت و بهره برداری کرد.

,

قلاوند گفت: اکونومیک درواقع روشی است برای اداره امور منزل و از آن جایی که علم اقتصاد حوزه ای گسترده را شامل می شود بنا بر این تعریف اولیه، این علم از کوچکترین واحد اجتماع خود را نشان می دهد تا بزرگترین واحداجتماعی که در حداقل سطح اقتصادکلان، حوزه ملی یک کشور است.

,

قلاوند ادامه داد:علم اقتصاد به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که امروز حوزه اقتصاد سیاسی بیشتر مورد کاربرد ماست. اقتصاد در دو بخش خردوکلان مورد بررسی دانشگاهیان قرار می گیرد. اقتصادخرد، با عوامل بنیادی اقتصاد سروکار دارد از قبیل فروشندگان و خریداران، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و بنگاه هایی که درون یک کشور به فعالیت های تولیدی، تجاری و توزیعی اشتغال دارند. اما در بررسی اقتصاد کلی کشور وارد حوزه اقتصادکلان می شویم ازقبیل رشد اقتصادی، توسعه، اشتغال و بیکاری و روابط اقتصادی کشور با دیگر کشوره که در این مقوله جای می گیرد.

,

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: بحث اقتصادمقاومتی برای اولین بار در دنیا از سوی مقام معظم رهبری کشور جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. خواستگاه این اقتصاد با اسم دانشمندی به نام آدام اسمیت عجین شده که وی نگاهش به اقتصاد این گونه بود که دانش و توانمندی است که از یک سو منجر به تامین معیشت مردم شود و ازسوی دیگر برای دستگاه حاکم و دولت کسب درآمدهای خوبی را در زمینه تامین معاش مردم به همراه داشته باشد.

,

قلاوند تصریح کرد: در واقع از دیدگاه اسمیت در علم اقتصاد، به دومولفه باید توجه بسیار شود یکی تامین درآمد و ثروت عمومی و دیگری مطالعه و نحوه بهره برداری انسان از ثروت حاصله؛ عدم توجه به هریک از این دو مولفه منجر به بازماندن ما از بحث اقتصاد می شود.

,

وی اضافه کرد: ملاک کارآمدی یک اقتصاد، بهره وری اقتصادی است؛ در حقیقت برای دانستن این که آیا یک کشور از منابع اقتصادی خود به خوبی بهره برداری می کند یا خیر، باید منابع موجود در جامعه و چگونگی تبدیل آن به فرصت های معیشتی را مورد بررسی قرارداد.

,

رحمن قلاوند افزود: از جمله عوامل مؤثر در بروز این محدودیت ها می توان به بیماری های فراگیر، کاهش در عوامل اولیه و محیط زیست اشاره کرد. در واقع در مدیریت منابع حوزه اقتصادپایدار باید به نسل های اینده و محیط زیست نیز توجه داشت به گونه ای که جامعه  بتواند براساس امکانات و منابع موجود، انسان را به گونه ای آماده کند که تامین معیشتش دچار خطر نشده و از این خطر راه خود را به سوی تکامل گم نکند.

,

این مقام مسئول با اشاره به فرازهایی از مقام معظم رهبری توضیح داد: یکی از علوم بسیار تاثیرگذار بر حوزه تکاملی انسان، علم اقتصاد است. باید حواس مان باشد که مباحث اقتصادی به نحوی برنامه ریزی و سازماندهی شود که مسیراصلی به سمت تکامل انسان را دچار مشکل نکند؛ به گونه ای که در حدیثی از پیامبراکرم (ص) آمده ” کاد الفقر ان یکون کفرا” یعنی فقر هرآینه انسان را به کفر می کشاند. پس در می یابیم که حوزه اقتصاد در تمامی شؤنات بشری می تواند کارساز و مؤثر باشد.

,

قلاوند همچنین افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که حوزه علوم انسانی نیاز به بازسازی، بومی سازی و تطبیق با نیازهای داخلی دارد؛ شاید به این دلیل که حوزه علوم انسانی و اجتماعی، جامعه ساز و انسان ساز بوده و نیاز به بومی سازی بیشتری دارند و بقیه علوم ابزاری هستند در جهت توسعه و تکامل. در حقیقت به لحاظ تفاوتی که جامعه اسلامی در نوع مدیریت خود نسبت به سایر کشورهای جهان دارد و نیز تمایزش در نگاه به تولید، ثروت، انسان و منابع تولید، سبب می شود که بازنگری درعلوم انسانی و تطبیق آن با مولفه های عالی در نظام جمهوری اسلامی ایران به شدت احساس شود.

,

وی نقطه عطف نظام اقتصادی اسلامی را مقوله اقتصادمقاومتی و ستون فقرات اقتصادمقاومتی را تولید ملی و تقویت آن خواند و گفت: این حوزه که یکی از تئوری های بسیار جدید و کارسازی است که  به نام مقام معظم رهبری در اقتصاد جهانی قطعا ثبت شده است، باید همواره مورد توجه قرارگیرد. باید دقت داشت که در حوزه اقتصاد مقاومتی علاوه بر وجود نقشه راه، شاخص های درست پیمودن مسیر هم در بسته سیاستی وجود دارد.

,

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان اظهارداشت: رسالت و ماموریت اصلی ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان کسانی که در حوزه آموزش های مهارتی مشغول به فعالیت هستیم، بر دو قسم استوار است یکی آموزش نیروی بیکار تا در فرصت هایی که در جامعه به وجود می آید ایفای نقش کند و دیگری ارتقای مهارت نیروی انسانی شاغل به دلیل افزایش بهره وری کار؛ و این رسالت ارتباط تنگاتنگی با مقوله اقتصادمقاومتی دارد.

,

قلاوند افزود: در تئوری اقتصاد مقاومتی نقش آموزش های فنی و حرفه ای بسیار مرثر است و اگر ما به عنوان دستگاه متولی مهارت درکشور، تمامی برنامه ها و رویکردهای خود را معطوف به اقتصادمقاومتی کنیم تمام خواسته ها و اهداف آموزش فنی و حرفه ای محقق خواهدشد.

,

وی یاد آورشد: باید دانشجویان به گونه ای اموزش داده شوند که در حوزه اقتصادمقاومتی جوابگوی خواسته ها و منویات مقام معظم رهبری و دولت خدمتگذار باشند. برنامه هایی که در حوزه آموزش های مهارتی به شهروندان خوزستانی ارائه می شود باید مبتنی بر اقتصادمقاومتی باشد. به واقع اگر قراراست تولیدی با اتکاء به منابع و نیروی انسانی داخلی انجام شود، برای بهره گیری هرچه بیشتر از امکانات و منابع موجود به نیروی انسانی کارآمد نیازداریم. کسانی که باید در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کارخانه و مراکز خدماتی، کارایی بالایی را به مردم عرضه کنند باید ابتدائا آموزش های مهارتی را فرابگیرند.

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه