اخبار داغ

گزارش فیگارو از حاشیه‌های سفر فابیوس

گزارش فیگارو از حاشیه‌های سفر فابیوس
خبر سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران بار دیگر پرونده واردات خون‌های آلوده به ایدز از سوی این کشور به ایران را گشوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، نشریه فرانسوی «فیگارو» امروز در آستانه سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران طی گزارشی موضوع خون‌های آلوده، حمایت فرانسه از عراق در جنگ با ایران و موضع سخت پاریس در مذاکرات هسته‌ای اخیر را از جمله عوامل بروز موج انتقادها علیه سفر فابیوس پیش از سفر به ایران ارزیابی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه فردا چهارشنبه در سفری راهی تهران خواهد شد.

وی نخستین وزیر امور خارجه فرانسه است که از سال 2003 تاکنون به ایران سفر می‌کند و «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نحوه برخورد مقامات ایرانی و چگونگی استقبال از وی را آزمونی برای رفتار تهران ارزیابی کرده است.

سابقه فابیوس در مسئله خون‌های آلوده و همچنین مواضع سرسختانه این کشور در مذاکرات هسته‌ای، موجب شده تا سفر وی به ایران با انتقادات گسترده‌ای همراه شود.

روزنامه فرانسوی فیگارو امروز سه‌شنبه طی گزارشی تحت عنوان «انتقادها از فابیوس به دلیل خون‌های آلوده» نوشت: رسانه‌ها  و شخصیت‌های محافظه‌کار ایرانی موج انتقادها از وزیر امور خارجه فرانسه را که قرار است فردا چهارشنبه به تهران سفر کند، در پیش گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس به نقل از «مجتبی ذوالنور» کارشناس مسائل سیاسی اعلام کرد: هفته‌ای که آقای فابیوس می‌خواهد به تهران سفر کند هفته حمایت از بیماران هموفیلی است و این مسئله یادآور از دست رفتن جمعی از هموطنانمان به دلیل ورود خون‌های آلوده به کشور بود که عامل اصلی آن نیز فابیوس بود.

فیگارو در ادامه گزارش خود نوشت: لوران فابیوس در زمان ارسال فرآوده‌های خونی آلوده به ایران در سال 1980 میلادی نخست‌وزیر فرانسه بوده است و مرکز انتقال خون در آن زمان اقدام به توزیع فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز HIV کرده و منجر به مرگ صدها نفر در فرانسه شد که البته بعدها توزیع آن ممنوع شد اما موضوع به اینجا ختم نشد و فرآورده‌های خونی آلوده همچنان به خارج از کشور به ویژه به ایران صادر شد که در آنجا نیز منجر به مرگ صدها نفر شد؛ اما در نهایت لوران فابیوس در سال 1999 در ارتباط با این پرونده از سوی دادگاه فرانسه تبرئه شد.
«خون‌های آلوده و دعوای حقوقی»

این نشریه فرانسوی در ادامه نوشت: «سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت ایران اما در برابر این هجمه‌ها و انتقادها که علاوه بر موضوع خون‌های آلوده، حمایت فرانسه از عراق طی جنگ 8 ساله با ایران و موضع سخت این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران را نیز در بر می‌گیرد، از لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دفاع کرده و گفته است که «فابیوس یک شخصیت بین‌‌المللی است و طرح پرونده خون‌های آلوده در شرایط کنونی در راستای مصالح کشور نیست، چون بطور مثال اگر فردا شخصیتی از آلمان بخواهد به ایران سفر کند باید مسائلی مانند نقش داشتن آنان در جنگ تحمیلی مطرح شود.»

خبر سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران بار دیگر پرونده واردات خون‌های آلوده به ایدز از سوی این کشور به ایران را گشوده است.

فابیوس در آن دوران نخست وزیر وقت دولت فرانسه بود و مسئولیت مستقیم نظارت بر تولید، توزیع و صادرات وزارت بهداشت این کشور و شرکت‌های تحت مدیریت آن را بر عهده داشت.

موضوع آلوده بودن خون‌های شرکت «مریو» در فرانسه به علت قربانی شدن بیش از صدها تن بلوایی به پا کرد؛ غرامت 10 کشوری که از این شرکت خون آلوده دریافت کرده بودند پرداخت شد اما طی 32 سال گذشته دولت فرانسه و شرکت «مریو» هیچ غرامتی به قربانیان این حادثه در ایران پرداخت نکرده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ع

, انتهای پیام/ع]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه