اخبار داغ

فرش کبودراهنگ ظرفیت مغفول مانده برای تحقق اقتصاد مقاومتی

فرش کبودراهنگ ظرفیت مغفول مانده برای تحقق اقتصاد مقاومتی
هنر فرش بافی که از قدیم با انگشتان زنان کبودراهنگی، امروز جان تازه‌ای گرفته و از طرف بسیاری از زنان شهرها و روستاهای کبودراهنگ مورد استقبال واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کورنگ، امروزه عدم خرید تضمینی فرش، نداشتن بِرَند، بالا بودن هزینه های تولید، پایین بودن دستمزدها، نبود بازار فروش مناسب و عدم پرداخت تسهیلات بانکی از مهمترین مشکلاتی است که در تار و پود هنر فرش بافی کبودراهنگ تنیده شده است.
زنان فرش باف کبودراهنگ از دیرباز در تکامل این هنر سهم بزرگی را در کشور ما بر دوش داشته اند، آنان با سرمایه ای اندک کارهای بزرگ انجام داده اند. فرش کبودراهنگ در بازارهای جهانی شناخته شده است.
فرش بافی نیاز به سرمایه اندک دارد و می‌تواند اشتغالزایی خوبی در شهرستان ایجاد کند اما انتظار این است که جایگاه فرش کبودراهنگ بیش از پیش شناسانده شود. اکثر فرش بافان شهرستان کاربلد و ماهر هستند و مسئولان باید  در این زمینه فعال تر عمل کنند.
با توجه به اینکه فرش بافی شغلی زودبازده است لازم است بانکها از آن حمایت کنند.
چهارسوق و اوزون دره از جمله مشهورترین روستاهای بخش مهربان هستند که اولی قالیچه های ذرع و نیم را با استفاده از نقشه های لچک، ترنج و ماهی درهم تولید و دومی قطعه های کوچک خرک و کناره را با استفاده از نقشه های افشان، لچک و ترنج را به بازار فرش ایران ارایه می کنند و از دیگر نقشه های متداول که در این منطقه به آنها پرداخته می شود ماهی، نقشه خمسه، دسته گلی و دستگاهی است.
فرش منطقه مهربان متاثر از حضور دو گروه کردنشین و ترک نشین است که فرش مناطق کردنشین از قالیبافی پیشرفته منطقه بیجار با بافت محکم و ظریف و دو پود تاثیر گرفته است، در حالی که فرش مناطق ترک نشین کیفیت عمومی فرش های روستایی همدان را داشته و درشت بافت و تک پود است.
در حال حاضر شش هزار نفر در کبودراهنگ در بافت فرش دستباف فعالیت می‌کنند که بیشترین سود محصول آنان نصیب دلال ها و واسطه ها می شود واسطه هایی که بیشتر آنها نیز از استان های دیگر در این شهرستان فعالیت می کنند و فرش کبودراهنگ را به نام استان خود صادر می کنند.
فرش بافی از ظرفیت‌های مهم اشتغال در کبودراهنگ محسوب می‌شود که کیفیت فرش های کبودراهنگ به نام سایر استان ها صادر می شود.
البته با توجه ویژه ای که استاندار همدان به صنعت فرش بافی شهرستان کبودراهنگ دارد امید می رود اقدامات موثرتری در جهت سرمایه گذاری و حمایت از فرش این شهرستان صورت گیرد.
به هر حال توسعه فرش بافی در کبودراهنگ یکی از بهترین راهکارها برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است.
با توجه به آمار بالای بیکاری در کبودراهنگ توسعه اشتغال در بخش فرش بافی می‌تواند جمعیت بیکار را در شهرستان کاهش دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کورنگ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه