مدیرکل اسبق دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای سند تحول باید با رفع نقصها و کاستیها و حساب شده در همه ابعاد و سطوح مدیریتی در افق 1404 تحقق یابد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سازمان بسیج فرهنگیان، حجتالاسلام علی ذوعلم اظهار داشت: آموزش و پرورش از سه جهت دچار کاستی است و نیاز به تحول بنیادین دارد. جهت اول عدم کارآمدی آموزش و پرورش است یعنی انتظاراتی که خانوادهها، دانشآموزان و کل جامعه دارند تا اینکه این نهاد بتواند دانشآموزانی اهل تفکر ، متعهد، مومن و توانمند برای ساخت جامعه تربیت کند. از این جهت ما دچار کاستیهای زیادی هستیم که نیاز به تحول داریم.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,وی افزود: جهت بعدی که نیاز به تحول داریم بحث مبانی فلسفی و نظری آموزش و پرورش است؛ آمورش و پرورش ما از گذشته و براساس یافتههای تربیتی غربی که به ما منتقل شده و به دست ما رسیده است. پس از این جهت نیز آموزش و پرورش نیازمند تحول است. سوم بحث رشدی که در سطح جامعه و جهان است باید آموزش و پرورش دچار تحول شود ما باید آموزش و پرورش خودمان را روزآمد کنیم و با نوآوری و ارائه راهکارهای نو به نو بتوانیم نیازهای جدید را پاسخ بدهیم.
,وی گفت: ابعاد تحول در نقطه کانونی شامل نگرشها، ارزشها و رویکردهایی است یعنی سیاستگذاران، برنامهریزان، مدیران و معلمان ما باید در دریافت و نگرش خود بازنگری داشته باشند. همانطوری که مقام معظم رهبری تاکید کردند اصلاح و ارتقا تعلیم و تربیت به اصلاح و ارتقای عرصه سیاست و اقتصاد هم کمک میکند.
,ذوعلم با بیان اینکه سند تحول باید اصلاح شود ادامه داد: بنابراین ما باید این نگرش ها را اصلاح کنیم در مرحله بعد باید بیاییم به سراغ اصلاح کانون های اصلی مثل معلمان، مدیریتها، قواعد و ضوابط ، کتاب های درسی برنامههای پرورشی اینها باید زیر اسناد تحولی براساس آنچه درسند مطرح شده خودشان را بازسازی و اصلاح کنند.
,مدیرکل اسبق دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با در دست داشتن اسناد تحولی که داریم اگر به طور جدی و واقعی تلاش بیشترو دقیق تر در آموزش و پرورش شود می توانیم بگوییم که در افق 1404 این برنامه ها که اهدافی که جنبه های تربیتی و پرورشی دارد دست یابیم.به شرطی که در این حوزه سرمایهگذاری واقعی شود.
,ذوعلم در مورد مشارکت دولت فعلی و قبلی در اجرای سند تحول اظهار داشت: تغیر دولت تاثیر زیادی در اهداف سند تحول آموزش و پرورش ندارد چرا که هم در این دولت و هم دولت قبل در اجرای تحول تاکید دارند. ولی ما احساس میکنیم هنوز آن اقدام جدی و واقعی در این عرصه انجام نشده است.
,وی ادامه داد: درحال حاضر تلاشها و نقشه راهی تدوین شده ولی بیش از این باید سرمایهگذاری کنیم و از ظرفیت دانشگاهها، حوزههای علمیه و ظرفیت نهادهای انقلابی نظیر بسیج و سایر ارگانها استفاده کنیم صرف اینکه فقط آموزش و پرورش بخواهد این تحول را اجرا کند موفق نخواهد شد.
,ذو علم خاطرنشان کرد: دو مرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش باید به این تحول نظارت کنند. ولی احساس میشود هر دو شورا در این زمینه کوتاهیهایی دارند و هنوز در نظارت جدی و اثرگذار خود ورود نکردند.
,پایان پیام/خ
]
ارسال دیدگاه