اخبار داغ

نگاهی به رسانه های مکتوب؛

روزنامه های اقتصادی صبح ایران

روزنامه های اقتصادی صبح ایران
دوره «ایران » آغاز شده است/ ناکامی سیاست‌های پولی/مشاوران املاک کارگزار بورس می شوند/همکاری های بلند مدت و سرمایه گذاری های مشترک/بازارسازی فابیوس/ صرافان راضی نشدند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پرستوها، روزنامه های صبح اقتصادی ایران به حضور نماینده فرانسه در ایران متمرکز شده بودند و برخی دیگر از این رسانه ها به مشکلات صرافان و نقش جدید مشاوران املاک پرداخته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پرستوها, پرستوها, پرستوها,

دنیای اقتصاد

, دنیای اقتصاد, دنیای اقتصاد,

این روزنامه آورده است:دوره «ایران » آغاز شده است،ایران هم‌اکنون از مقاصد جذاب سرمایه‌گذاری و از مراکز مهم مذاکرات منطقه‌ای است که سفرهای مقام‌های مختلف از کشورهای گوناگون نمادی از این اهمیت است. برخی از تحلیلگران، سفرهای انجام‌شده و برنامه‌ریزی شده مقامات به تهران را نشانه‌ای از آغاز دوره ایران در منطقه و جهان می‌دانند. کارشناسان سیاسی با تکیه بر استفاده درست ایران از چانه‌زنی دیپلماتیک، تاکید می‌کنند که نتیجه مذاکرات هسته‌ای، همزمان با افزایش هژمونی ایران، اقتصاد کشور را نیز بهبود خواهد بخشید. تنها چند روز پس از نهایی شدن توافق وین، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان در راس هیاتی بلندپایه از رهبران کسب‌وکارهای ژرمن به ایران آمد تا بعد از او فدریکا موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بعد از او لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه راهی تهران شوند.مقام‌های بسیار دیگری نیز برنامه سفر به پایتخت ایران را دارند. پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا و‌هانس فیشر، رئیس‌جمهوری اتریش از جمله مقامات اروپایی‌ای هستند که برای سفر به ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند. این شرایط باعث شده تحلیلگران رشد مرتبه سیاسی و اقتصادی ایران را در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو، البته در صورت اجرای کامل «برجام»، پیش‌بینی کنند. تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاری ایران در برنامه هسته‌ای در شرایطی که محیط استراتژیک منطقه و جهان دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است، ضمن افزایش ظرفیت‌های سیاسی-اقتصادی ایران، این امکان را به تهران می‌دهد که بدون امتیازدهی دستاوردهای خود را حفظ کند.

,
ابرار اقتصادی
, ابرار اقتصادی, ابرار اقتصادی,

این رسانه اقتصادی مکتوب با عنوان ایران به دنبال خرید هواپیماهای روسی ،آورده است:سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت که ایران امیدوار به تقویت ناوگان هوایی خود با هواپیماهای ساخت روسیه است.به گزارش ایسنا محمد خدا کرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به خبرگزاری روسی اسپوتینک گفت: ایران در حال برنامه ریزی برای گفتگو با روسیه در زمینه خرید هواپیمای مسافربری است.خداکرمی افزود: ما آماده همکاری با تمام شرکتهای سازنده هواپیما در جهان از جمله شرکتهای روسی هستیم. گفتگوهایی بین تهران و مسکو در این زمینه برگزار خواهد شد.وی گفت: ما امیدواریم ناوگان هوایی خود را با هواپیماهای ساخت روسیه تقویت کنیم.ابراز امیدواری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به خرید هواپیما از روسیه در شرایطی است که با توجه به آمار بالای سقوط هواپیماهای روسی در کشور، مردم ذهنیت خوبی نسبت به هواپیماهای این کشور ندارند.

,

جهان صنعت

, جهان صنعت, جهان صنعت,

این روزنامه با عنوان 
ناکامی سیاست‌های پولی نوشته است:براساس یکی از اصول علم اقتصاد «نقدینگی با تورم رابطه مستقیم دارد.» یعنی افزایش نقدینگی موجب رشد تورم می‌شود. روی همین اصل ساده بسیاری از دولت‌هایی که از سیاست‌های صحیح استفاده نمایند، تلاش می‌کنند تا حتی‌الامکان از افزایش نقدینگی در کشور بپرهیزند.
دولت یازدهم نیز نوعی مثال نقض برای این اصل به شمار می‌رود چراکه با وجود کنترل تورم و رساندن این نرخ از 40 درصد به رقمی نزدیک به 14 درصد با افزایش شدید نقدینگی نیز مواجه بوده است به‌طوری که در یک سال گذشته نقدینگی 34 هزار میلیارد تومان به 816 هزار میلیارد رسیده است.
این در حالی ست که بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد پایه پولی برابر 04/0درصد و ضریب فزاینده نقدینگی برابر با 9/3 درصد بوده است به این معنی که سهم بیشتر این رشد نه مربوط به چاپ اسکناس و خلق پول بلکه به ضریب فزاینده نقدینگی مربوط بوده و از عواملی چون استقراض دولت از بانک مرکزی نشات می‌گیرد.

,
,
,
,

تعادل

, تعادل, تعادل,

این روزنامه اقتصادی با عنوان بازارسازی فابیوس را چنین آورده است:تردد و آمد و شد مقامات غربی به ایران، نشان از یک موضوع مهم دارد؛ اینکه پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک و اقتصادی ایران در جامعه بین‌الملل که به سبب تحریم‌های اقتصادی و حساسیت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایجاد شده بود، ایران اکنون در حال تلاش است تا به جایگاه بهتر و قابل توجه‌تری در عرصه بین‌المللی دست یابد؛ جایگاهی که غربی‌ها به‌خصوص اروپایی‌ها هم به‌نظر می‌رسد از آن استقبال می‌کنند. در همین راستا و بلافاصله پس از سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران آمد تا پس از 17سال یک وزیر خارجه از این کشور به ایران بیاید تا این‌بار نه برای مذاکره از محدودیت‌های هسته‌یی بلکه درمورد همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌یی با مقامات کشور به گفت‌وگو و رایزنی بپردازد. در این میان مواضع سرسختانه فرانسه درمورد پرونده هسته‌یی و ایفای نقش سنگ‌انداز توسط فابیوس در این مذاکرات، با پایمردی و کاردانی مسوولان سیاسی و تیم مذاکره‌کننده کشور نه تنها باعث شد که فرانسوی‌ها مجبور به تغییر جهت و همسویی با کشورهای مذاکره‌کننده شوند، بلکه سبب‌ساز سفر وزیر خارجه‌یی شد که این‌بار نه به‌عنوان پلیس بد، بلکه به‌عنوان مسوولی که قصد همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد، وارد کشور شود. 

,

گسترش صمت

, گسترش صمت, گسترش صمت,

این روزنامه با موضوعی تحت عنوان مکاری بلندمدت و سرمایه گذاری مشترک آورده است:وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد: استراتژی جمهوری اسلامی ایران همکاری بلندمدت و سرمایه گذاری مشترک است و این همکاری ها با توجه به شرایط جدید منعقد خواهد شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمدرضا نعمت زاده عصر چهارشنبه در این دیدار گفت: ایران ظرفیت های بزرگی برای سرمایه گذاران خارجی دارد که فرانسه هم می تواند از این فرصت ها استفاده کند.وی با بیان آنکه ایران و فرانسه سابقه تاریخی زیادی در زمینه های مختلف دارند، افزود: دو کشور تاکنون در بخش های صنعتی با یکدیگر همکاری داشته اند ضمن آنکه ما محدودیتی برای همکاری با هیچ شرکتی نداریم اما برخی شرکت های خارجی ما را در شرایط سخت همراهی نکرده اند.نعمت زاده تصریح کرد: البته این موضوع سبب شد تا ما روی پای خود بایستیم و جوانان تحصیلکرده و مهندسان ایرانی به فعالیت های فنی و مهندسی بپردازند.

,

آسیا

, آسیا , آسیا,

این روزنامه با عنوان مشاوران املاک کارگزاربورس می شوند نوشته است:عضو شورای عالی بورس با اعلام جزئیات از نحوه راه‌اندازی بورس مسکن، گفت: در فاز اول این طرح، املاک نهادهای بزرگ و در فازهای بعدی معاملات انبوه سازان و بنگاه‌های املاک را دربر می گیرد. به گزارش مهر، پورابراهمی از آماده سازی مقدمات اجرایی شدن بورس مسکن توسط بورس کالا خبرداد و گفت: اجرایی شدن برنامه بورس مسکن نیازی به تصویب در شورای عالی بورس ندارد و ماموریت آن به بورس کالای ایران محول شده است که در دو بخش اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای بورس مسکن در کشور، اظهارداشت: آئین نامه ها، نرم افزارها و سخت افزارهای این بورس کامل شده است و بورس کالا آمادگی دارد که با دریافت تقاضای معاملات املاک و مستغلات از سوی نهادها و دستگاه‌ها در فاز اول اجرای این طرح را کلید بزند.

,

تفاهم

, تفاهم, تفاهم,

این روزنامه در آستانه اتمام مهلت انطباق با دستورالعمل جدید وضعیت صرافان را منعکس کرده است:صرافان راضی نشدند،در حالی تا چند روز دیگر مهلت یکساله صرافی‌ها برای انطباق با دستورالعمل جدید بانک مرکزی به پایان می‌رسد که در این باره هنوز تمایل چندانی در بین بسیاری از صرافان قدیمی وجود نداشته و همچنان در خواست بازنگری در آن مطرح است، شرایطی که موجب شده تا بانک مرکزی در روزهای انتهایی مهلت تعیین شده نامه‌ای برای آنها ارسال کند. به گزارش ایسنا، حدود دو سالی می‌شود که تدوین و تصویب دستورالعمل بازنگری شده برای تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها به چالشی بین صرافان و بانک مرکزی تبدیل شده و هنوز هم رضایت کاملی بین طرفین وجود ندارد. در مرداد سال 1392 بانک مرکزی به بهانه تغییرات محیطی، شرایط اقتصادی و نقش صرافی‌ها در نوسان نرخ ارز با ایجاد تقاضای کاذب و سفته بازی دستورالعمل تاسیس، فعالیت‌ و نظارت بر صرافی‌ها مربوط به سال 1389 را مورد اصلاح و بازنگری قرار داد که البته در بخش‌هایی با موضع‌گیری صرافان و انتقاد آنها نسبت به تغییراتی که آن را غیر منطقی می دانستند مواجه شد. چرا که موظف شدند سرمایه خود را به یکباره بین چهار تا 16 میلیارد تومان افزایش دهند. به طوری که مصوب شد سرمایه صرافی‌های نوع یک(خرید و فروش ارز و مسکوک طلا و نقره) از حدود 200 میلیون به پنج میلیارد تومان و برای نوع دو(خرید و فروش ارز، مسکوک طلا، نقره و نقل و انتقال ارز) از حدود چهار میلیارد به 20 میلیارد تومان تغییر کند. با این حال دستورالعملی که به اعتقاد تهرانفر-معاون نظارت بانک مرکزی- سنگین و سخت افراط گرایانه بود، در یکسال پس از تصویب مورد بازنگری قرار گرفت و شرایط تازه ای برای صرافان ایجاد کرد.

, در آستانه اتمام مهلت انطباق با دستورالعمل جدید,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه