اخبار داغ

قصه چاروق زنجان

کاهش تولید کننده چاروق در زنجان/ چارق یک متر و 40 سانتی زنجان

کاهش تولید کننده چاروق در زنجان/ چارق یک متر و 40 سانتی زنجان
چاروق به عنوان یکی از هنرهای دستی استان زنجان است که همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از موج رساچاروق عبارت از پاپوش و پای افزار است که از قدیم الایام مورد استفاده بوده و به اشکال مختلف تهیه و ساخته می ‌شده و قسمت اعظم ساختمان آن در قدیم از چرم بوده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا, چاروق عبارت از پاپوش و پای افزار است که از قدیم الایام مورد استفاده بوده و به اشکال مختلف تهیه و ساخته می ‌شده و قسمت اعظم ساختمان آن در قدیم از چرم بوده‌است.,

چاروق از صنایع دستی شمال خراسان و بویژه شهر قوچان و شهر زنجان است،چارق از صنایع هنری، دستی و تزئینی به شمار می‌ رود،چاروق ظریف فرم وشکل خاصی دارد و با مواد اولیه ویژه‌ای که صرفا برای راه رفتن روی قالی و اطاقهای مفروش ساخته می ‌شود که سابقاً پشت بسته و بدون پاشنه بود.

,

 

,

چاروق

, چاروق,

 

,

ولی چند سالی است که بصورت نعلین و پانه دار ساخته می ‌شود و فقط کف آن از چرم و رویه آن به رنگ های مختلف از نخ های ابریشمی و سیم گلابتون بافته و تزئین می‌ شود.

,

از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان آید نقش چاقوهاى آن در اذهان پدیدار می شود و در بسیارى از سرزمین‌ هاى دور و نزدیک چاقوهاى ظریف و با دوام زنجان معروف است، فرش، گلیم و جاجیم زنجان از معروفیت خاصى برخوردارند.

, از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان آید نقش چاقوهاى آن در اذهان پدیدار می شود و در بسیارى از سرزمین‌ هاى دور و نزدیک چاقوهاى ظریف و با دوام زنجان معروف است، فرش، گلیم و جاجیم زنجان از معروفیت خاصى برخوردارند.,

چارق دوزى یکى دیگر از هنرهاى دستى است که دست ‌هاى ظریف هنرمندان زنجانى در تولیدشان مهارت ویژه اى دارند این چارق‌ها مشخصا زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتى و تفننى دارد و مناسب ترین سوغات شهر محسوب می ‌شود.

,

 

,

*چارق یک متر و 40 سانتی زنجان

, *چارق یک متر و 40 سانتی زنجان,

مردعلی حیدری یکی از قدیمی ترین چاروق دوزان زنجان، بزرگ ترین چاروق دنیا را در سال ۸۵ دوخت و شاید با دوخت این چاروق بود که این هنر دستی زنجان دوباره زنده شد،طول این اثر ماندگار یک متر و عرض آن 40 سانتی ‎متر است که از چرم گاو هلندی تهیه شده است.

,

بر روی بزرگ‏ترین چاروق دنیا گنبد سلطانیه در شب، گنبد کاووس، ورودی رختشویخانه زنجان، سی و سه پل، برج آزادی، پل میر بها‎ءالدین زنجان، مقبره خیام، مقبرة‏الشعراء تبریز و مقبره بابا طاهر و کورش کبیر (پاسارگاد) با نخ و سوزن دوخته شده است.

,

 

,

 

,

چاروق

, چاروق,

 

,

*تعداد تولید کنندگان چاروق کم است

, *تعداد تولید کنندگان چاروق کم است,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در خصوص وضیعت چاروق در زنجان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل تولید کنندگان چاروق و پای پوش های سنتی استان زنجان 60 نفر است.  محمود علی محمدی با بیان اینکه تعداد پایین تولیدکنندگان مانع از تولید انبوه این محصول صنعت دستی شده است، تصریح کرد:   وی با بیان اینکه سختی های تولید چاروق موجب کاهش تعداد تولید کنندگان شده است، تصریح کرد: این موضوع موجب شده تا این صنعت برای هنرمند چاروق دوز مقرون به صرفه نباشد.  معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان برای تولید انبوه این محصول کافی نیست، افزود:تولید پنج هزار جفت از این پای پوش های سنتی از این استان شده، اما پایین بودن تعداد تولیدکنندگان سرعت تولید آن را کاهش داده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه