اخبار داغ

راهبردهای غرب برای استحاله ایران در پساتحریم

راهبردهای غرب برای استحاله ایران در پساتحریم
در طول سه دهه از عمر بابرکت انقلاب، دشمنان نظام اسلامی در بسیاری از کارزارها و عرصه های نظام، با شکستهای سنگینی مواجه شده اند. لذا جنس هجمه های غرب در منطقه خاورمیانه و فشار بر کشورهای اسلامی تغییر نموده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح توس، سرزمین ایران در طول تاریخ همواره مورد طمع بیگانگان، از بیابان­گردان مغول تا نیروهای تزار روس، انگلیسی و آمریکایی بوده است. گویا سرزمین ایران فارغ از موقعیت راهبردی آن، یعنی قرار گرفتن در چهار راه دنیا و داشتن منابع غنی زیرزمینی، نوعی جذبه ذاتی دارد که همواره علاقه و بلکه طمع بیگانگان برای سیطره بر ایران را برانگیخته است. این سلطه هر چند در طول تاریخ معاصر ایران به شکل مستقیم وجود نداشت؛ اما در همان شکل غیرمستقیم، پُر رنگ بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, سرزمین ایران در طول تاریخ همواره مورد طمع بیگانگان، از بیابان­گردان مغول تا نیروهای تزار روس، انگلیسی و آمریکایی بوده است. گویا سرزمین ایران فارغ از موقعیت راهبردی آن، یعنی قرار گرفتن در چهار راه دنیا و داشتن منابع غنی زیرزمینی، نوعی جذبه ذاتی دارد که همواره علاقه و بلکه طمع بیگانگان برای سیطره بر ایران را برانگیخته است. این سلطه هر چند در طول تاریخ معاصر ایران به شکل مستقیم وجود نداشت؛ اما در همان شکل غیرمستقیم، پُر رنگ بوده است.,

دشمن جنگ همه جانبه‌ای علیه استقلال سیاسی ایران آغاز کرده است

, دشمن جنگ همه جانبه‌ای علیه استقلال سیاسی ایران آغاز کرده است, دشمن جنگ همه جانبه‌ای علیه استقلال سیاسی ایران آغاز کرده است, دشمن جنگ همه جانبه‌ای علیه استقلال سیاسی ایران آغاز کرده است,

در طول تاریخ کارتل­‌های نفتی و دیگر شرکت­های فراملیتی غربی به کمک دست نشاندگان خود، منابع زیرزمینی ایران را نیز به غارت برده اند که حاصل آن، رواج فساد خاندان پهلوی در ابعاد مختلف در کشور بود. این روند با انقلاب مردمی سال 1357 به رهبری امام خمینی(ره) پایان یافت و مردم ایران توانستند سیطره استبدادی خاندان پهلوی و استعماری آمریکا و انگلیس را از کشور برچینند. اکنون با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع سیطره استعمارگونه کشورهای غربی بر ایران و نهادینه شدن استقلال سیاسی بی­نظیر ایران، غرب درصدد است تا رجعتی داشته باشد و سخن از سلطه و سیطره بر ایران دارد. بر همین اساس، جنگ همه جانبه ای را در عرصه سخت و نرم در مقابل ایران شروع نموده است.

,

رهبر معظم انقلاب در جمع های مختلف خطر استحاله و نفوذ غرب را در جوامع اسلامی به کرات به مسئولین نظام گوشزد نموده اند. ایشان معتقدند که انگیزه غربی­ها برای تسلط دوباره بر کشور ایران از بین نرفته است. می‌توان گفت، از نظر ایشان سلطه­گران غربی هرگاه مجال یابند، به­همان شدّت دوران استعمار کهن، انگیزه تسلط دوباره بر ایران را دارند و هرچند شیوه­های آنان تفاوت خواهد داشت.

,

دشمن به دنبال سلطه بی قید و شرط بر کشور است

, دشمن به دنبال سلطه بی قید و شرط بر کشور است, دشمن به دنبال سلطه بی قید و شرط بر کشور است, دشمن به دنبال سلطه بی قید و شرط بر کشور است,

معظم له این بحث را در بیانات 14 خرداد امسال مطرح کردند، رهبر انقلاب در این سخنرانی، پس از هشدار نسبت به مراقبت از تحریف شخصیت و تفکر امام خمینی، در پایان سخنان‌شان تصریح کردند: «همه هم بدانند که هدف دشمنان ما با ریخت­‌های مختلف و قیافه‌گیری‌های مختلفی که از خودشان نشان می­دهند ـ گاهی اخم می­کنند، گاهی لبخند می­زنند، گاهی اوقات وعده می­دهند، گاهی تهدید می­کنند ـ تسلّط بر کشور است. دشمن می­خواهد برگردد به دوران سلطه‌ بی‌قید و شرط خود بر این کشور؛ چون اسلام با این برگشت به­شدّت مخالف است و نیروی مقاوم در مقابل این توطئه‌ دشمن «اسلام» است، با اسلام مخالفند.»

,

تحلیل محتوای فرمایشات معظم له از این زاویه مهم است که در طول سه دهه از عمر بابرکت انقلاب، دشمنان نظام اسلامی در بسیاری از کارزارها و عرصه های نظام، با شکستهای سنگینی مواجه شده اند. لذا جنس هجمه های غرب در منطقه خاورمیانه و فشار بر کشورهای اسلامی تغییر نموده است. به‌نظر می‌رسد، بخشی از هشدارهای رهبر معظم انقلاب ناظر بر وجود ناامنی­های حاکم بر منطقه است.

,

استکبارستیزی و حیله‌های آنان فراموش نشود

, استکبارستیزی و حیله‌های آنان فراموش نشود, استکبارستیزی و حیله‌های آنان فراموش نشود, استکبارستیزی و حیله‌های آنان فراموش نشود,

در واقع امنیت مقوله­‌ا‌ی است که در صورت نبود آن، هیچ وجه دیگری از زندگی سیاسی ـ اجتماعی انسان نمی­تواند رشد کند؛ از این‌رو پرداختن به این موضوع ضروری است. از طرفی با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و طی مراحل مختلفی از تقابل ملت و دولت ایران با آمریکا و هم‌پیمانان آن و بعد از انتخاب دولت اعتدال که با مقامات آمریکایی مذاکره مستقیم ـ در موضوع هسته‌­ای- دارد، باید مقوله استکبار ستیزی و حیله های آنان فراموش نگردد.

,

شاید کسی طرح و نقشه های  دوباره آمریکا بر ایران را دور از ذهن تلقی کند، اما آمریکا در برجام، از بخشی از مطالبات گذشته خود عدول کرد؛ هر چند که در جاهایی امتیازات ویژه ای را دریافت نموده است. به هر شکل، از این منظر هم بررسی این نکته ضرورت می‌یابد که آیا واقعاً اگر مجالی برای آمریکا و شرکایش فراهم شود، بار دیگر به سلطه بر ایران تمایل دارند یا خیر؟

,

آن چنان که ذکر شد، پاسخ مقام معظم رهبری به این پرسش مثبت است، یعنی چنانچه شرایط لازم فراهم شود، آمریکایی­ها از تسلط کامل بر ایران دریغ نخواهند کرد و حتی از جنگ خشونت­‌آمیز نیز در این زمینه ابایی ندارند. به عنوان مثال، اوضاع حاکم بر منطقه و سیاستهای مداخله گرایانه در کشورهای عراق، سوریه و یمن و تلاش ویژه آمریکا و همراهان او برای تسلط بر امور این کشورها، از جمله اقدامات راهبردی آمریکا طی چند سال اخیر است.

,

این سلطه­‌گری تنها ایجاد یک درگیری داخلی و ازبین‌بردن نیروی انسانی، زیرساخت­ها و آبادانی یک کشور نیست، بلکه نوعی استثمار خونین، و کسب سودهای سرشار اقتصادی از قبل فروش محصولات نظامی خود به این کشورها است. بر‌اساس آماری که به‌تازگی نشریه نیویورک‌تایمز منتشر کرده است، در سال 2014 ـ 2013 کشورهای عربی حدود 65 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از شرکت‌های اسلحه‌‌سازی غرب داشتند؛ درحالی‌که این رقم با رشد 75 درصدی در سال 2015- 2014 به بیش از 114 میلیارد دلار رسیده است.

,

سلطه گران مدرن به دنبال فعال نمودن چالش های امنیتی در منطقه هستند

, سلطه گران مدرن به دنبال فعال نمودن چالش های امنیتی در منطقه هستند, سلطه گران مدرن به دنبال فعال نمودن چالش های امنیتی در منطقه هستند, سلطه گران مدرن به دنبال فعال نمودن چالش های امنیتی در منطقه هستند,

در نتیجه، سلطه­‌گری مدرن با همان مفهوم و معنای استعمار کهن در منطقه وجود دارد. آمریکا با هدفی به این توافق (برجام) رسیده و هر لحظه مترصد فرصتی است که با فراهم شدن زمینه‌هایی، درباره ایران سیاست‌های خود را دنبال نماید. بر همین اساس، این سیاست خصمانه با ایران را از طریق هم‌پیمانانش و به شکل‌های دیگر پیگیری می کند. در سطح اول، سعی دارند چالشهای امنیتی اطراف ایران و نیروهای فعال گریز از مرکز شامل داعش، القاعده و سایر گروه های تروریستی را در منطقه فعال نگه دارد.

,

همچنین تلاش برای گسیل داشتن این گروه های بنیادی به سایر همسایگان ایران چون افغانستان و از این طریق حساس کردن طالبان و واداشتن آنها به افزایش تحرکات از جمله اهداف آنان جهت فشار بر جمهوری اسلامی ایران است. از جهاتی هم ایران طی چهار دهه دست برتر را در تحولات منطقه دارد و تلاش غرب، معطوف به کاهش نفوذ ایران در منطقه است؛ هرچند با موانع بزرگی، همچون قدرت نظامی بالای ایران مواجه است؛ اما ناامید نشده است.

,

از طرفی، ایران مانند سایر کشورها نیست؛ بلکه یک مانع بزرگی است که به‌ شکل آشکار اشغال نظامی آن وجود ندارد، بلکه در این وجه سلطه در قالب هایی همچون؛ تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و... که از سوی رهبر انقلاب تعریف ­شد عینیت پیدا می کند؛ اما اکنون با مقوله جنگ اقتصادی نیز پیوند خورده و بنابراین موضوع فقط فرهنگی نیست.

,

بنابراین، یکی از مهمترین اهداف غرب از دستیابی به توافق، سلطه بر ایران است. آمریکا با کمک همپیمانان منطقه ای و اروپایی خود در اوضاع کنونی از طریق منظومه­ هایی به دنبال پیاده سازی طرح­های خود در منطقه می باشند. هر چند که در منظومه دشمن، توان نظامی و امنیتی ایران و اقتدار منطقه ای آن لحاظ نشده است.

,

کشوری که چهار دهه در شرایط تحریم و محدودیتهای بین المللی توانسته خود را تا این سطح از فضای بین المللی جلو ببرد قطعاً در مقابل نقشه های دشمنان که با هدف نفوذ نظامی به داخل ایران و جنگ اقتصادی در عرصه بین‌المللی از طریق وضع تحریم­های سخت و اخلال در مناسبات تجاری ایجاد کرده اند منفعلانه و چشم بسته نخواهد بود و به طور حتم پاسخ دندان شکن و درخوری خواهد داشت.

,

انتهالی پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه