اخبار داغ

آشنایی با قهرمان اجرا کننده یوگا در هندوستان

آشنایی با قهرمان اجرا کننده یوگا در هندوستان
آخریان قهرمان یوگای ایران گفت : در سال 1391 به عنوان نماینده ی یوگای ایران به همراه یکی از دوستان یوگایی از استان گلستان ، برای اجرای نمایش یوگا در شهر دهلی هندوستان معرفی شدیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  جهانگیریه ،برای  آشنایی  بیشتر  با  قهرمان  یوگای جهان که در  هندوستان  و کشورهای  دیگر  این رشته  ورزشی را  به  نمایش  می گذارد  در ادامه  با  ما همراه  باشید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , جهانگیریه,  ،برای  آشنایی  بیشتر  با  قهرمان  یوگای جهان که در  هندوستان  و کشورهای  دیگر  این رشته  ورزشی را  به  نمایش  می گذارد  در ادامه  با  ما همراه  باشید.,

 

,

* سلام آقای آخریان میشه یه بیوگرافی از خودتون بگید و کی و چطور این ورزش رو انتخاب کردید ؟

,

محمد هادی آخریان هستم متولد دوم دیماه 1353، از سال 1369 تصمیم گرفتم برای سلامتی جسم و روان ورزش کنم و رشته ی خاصی را دنبال نمی کردم تا اینکه در سال 1371 در شهر بستک استاد احمد فتاحی که در حال حاضر رئیس هیئت رزم آوران استان نیز می باشند زیر نظر ایشان رشته ی رزم آوران را آموزش دیدم. در دوران خدمت سربازی با کونگ فو توآ آشنا شدم و هدف بیشتر تمرین و ترویج ورزش بود اما استقبال خوبی از ورزش، به ویژه رشته های رزمی در منطقه نمی شود و بیشتر خلاصه می شد به چند جوان که آن نیز به علت عدم آگاهی از فلسفه ی رزمی در نیمه راه دلسرد می شدند.

,

 

,

* در مورد یوگا مختصر توضیحی بیان کنید

,

تاریخچه ی یوگا: آنچه مورخان از ایجاد این رشته گزارش می دهند از آثار نقش هایی که بر دیوارهای غارها به جا مانده است می باشد. پنج هزار سال پیش چنین روشی در هندوستان به وجود آمده است. اما تاریخ مکتوب آن بر می گردد به دو هزار و سیصد سال پیش که حکیم پَتَنجلی تمام آمیزه های یوگا را گردآوری و تدوین نمود و آنچه سالها به صورت سینه به سینه به نسل بعدی انتقال می یافت را در کتابی تنظیم نمود و شامل مراحل هشتگانه است که به اشتانگا یوگا معروف است و کلمات قصار که هر جمله نهایتا به شش کلمه می رسید در واقع تقطیری بود از محتوای عمیق یوگا که در این قالب ادبی به نگارش در آورد که به سوتره یعنی رشته و ریسمان معنی می دهد که شامل 195 سوتره یا جمله کوتاه در نهایت ایجاز کلام می باشد و سنت تفسیر این جملات بعد از این پایه گذاری شد که کتاب سوات ماراما یکی از بهترین های آن است در کتاب هاتا یوگا پرادیپیکا.

,

 

,

یوگا تعاریف زیادی را با توجه به تجربه و برداشت اساتید آن دارد. بعضی آن را ورزشی برای جسم و روان، برخی شیوه ای برای آرامش جسم و ذهن، بعضی آن را روشی برای تسلط بر ذهن و گروهی آن را ورزشی برای تندرستی و درست زیستن می دانند.

,

 

,

برخی از دانشمندان این علم، یوگا را هنر وارد شدن به ناخودآگاه وجود انسان و درک و لمس آگاهی های کیهانی و رسیدن به کمال معنوی معرفی می کنند. تعاریف متفاوت دیگری که در این حوزه مطرح می باشد و در واقع یوگا همه ی این تعاریف را شامل می شود.

,

 

,

به نظر من یوگا سیستمی کاملا علمی و عملی است برای پاکسازی جسم و ذهن و روان که از طریق تمرینات بدنی، تـنفسی و تمرکزی حاصل می شود و نـتیجه ی نهایی آن آرامش و آگاهی محـض می باشد.

,

 

,

یوگا دارای هشت مرحله می باشد که فهرست وار عبارتند از: 1- یاما 2- نیاما 3- آسانا 4- پرانایاما 5- پراتیاهارا 6- دهارنا 7- دیانا 8- سمادهی.

,

 

,

روشهای یوگا که مهمتر هستند و دیگر شیوه ها از آن منشاء می گیرند عبارتند از: 1- باکتی یوگا 2- کارما یوگا 3- گیانا یوگا 4- راجا یوگا که با هاتا یوگا متصل است و یکدیگر را کامل می کنند.

,

 

,

سبک های یوگا: در چگونگی انجام تمرین یوگا تفاوت هایی است که در آخر نتیجه ی واحدی از آن حاصل می شود و این راه ها باعث ایجاد سبک شده است که عبارتند از: 1- آینگار یوگا 2- وینی یوگا 3- اشتانگا یوگا 4- شیواناندا یوگا 5- اینتگرال یوگا 6- سواروپا یوگا 7- آناندا یوگا 8- آنوسارا یوگا 9- سبک کالی ری تری یوگا 10- بیکرم یوگا 11- سبک کریپالو یوگا 12- ایشتها یوگا 13- جیوا موکتی یوگا 14- کندالینی یوگا.

,

 

,

انجمن یوگا ایران در سال 1374 شمسی به صورت رسمی کار خود را آغاز نمود و جزء زیر مجموعه های فدراسیون ورزش های همگانی شد. اما در سال 1388 انجمن یوگا برای ترویج آن در بین مردم به صورت ورزش و معرفی آن اولین دوره ی مسابقات یوگا در بین باشگاه های استان تهران در 20 آذر 1388 مسابقات کشوری برگزار نمود و در بهمن همان سال اولین دوره ی مسابقات کشوری برگزار شد. در 12 آذر 1389 دومین دوره ی مسابقات استانی، انتخابی کشوری در تهران برگزار شد و مسابقات یوگای کشوری در 22 اردیبهشت 1390 برگزار شد و از آن پس هیچگونه مسابقه به صورت رسمی برگزار نشده است.

,

 

,

* هدف شما از انجام و رواج این ورزش چه بوده است ؟

,

 

,

 هدف من رواج ورزش در بین عموم مردم بود. به این خاطر با مطالعه ی کتاب و مجله رزم آور با رشته یوگا آشنا شدم و از فروردین سال 1381 با مطالعه کتاب های مختلف یوگا شروع به تمرین این رشته نمودم . در بین کتاب هایی که آن را بارها بازخوانی می کردم، کتاب سیکلیک یوگا دکتر ساعد احمدی و استاد مایا بیش از اندازه مرا علاقمند به این رشته نمود چون نوع ادبیات و خواص و محدودیت های تکنیک ها را خیلی جالب و در عین حال به زبان ساده بیان کرده بودند. در سال 1387 تصمیم گرفتم نامه ای با یک جزوه از عکس های خودم که سیکلهای موجود در کتاب که به صورت طراحی بود را با جایگزین کردن عکس خودم نظر آنها را جویا شوم که بسیار مورد استقبال و تشویق این اساتید قرار گرفتم و اتفاقا در ادامه ی کتاب قبلی، کتاب دیگر در دست چاپ بود که به  پیشنهادشان از عکس های من نیز استفاده شد. و از آن پس آموزش یوگا به صورت فشرده و خصوصی زیر نظر مستقیم این دو بزرگوار آغاز نمودم. در 20 آذر 1388 چون به عنوان هنرجوی باشگاه پیام مهر تهران بودم در مسابقه استانی تهران شرکت کردم و به مقام اول رسیدم.

,

 

,

* مهمترین مقام هایی که در این رشته کسب نموده اید چه بوده است ؟

,

 

,

در بهمن 1388 که مسابقات کشوری برگزار شد سه تن از شاگردانم را به عنوان شرکت کننده از استان هرمزگان معرفی نمودم که دو نفر از این هنرجویان به مقام دوم رسیدند.

,

 

,

خودم در هر دو بخش یوگای قهرمانی و یوگای هنری به مقام اول رسیدم. در 12 آذر 1389 مسابقات استانی تهران برگزار شد که باز به مقام اول رسیدم و در 22 اردیبهشت سال 1390 در دومین دوره ی مسابقات کشوری در تهران به مقام اول رسیدم و از آن پس هیچ مسابقه ی رسمی در یوگا برگزار نشده است.

,

 

,

در سال 1391 به عنوان نماینده ی یوگای ایران به همراه یکی از دوستان یوگایی از استان گلستان آقای محمود کمالی، برای اجرای نمایش یوگا در شهر دهلی هندوستان معرفی شدیم که کنگره ی ورزش های همگانی آسیا بود که از چند کشور اروپایی نیز دعوت شده بودند که بسیار مورد تشویق و مهرورزی آنها قرار گرفتیم.

,

 

,

دوره ی مربیگری یوگا را که دوره ای دو ساله است از سال 1391 در شهر بندرعباس آغاز شد در اردیبهشت 1393 با موفقیت به اتمام رساندم و در حال حاضر در جناح به نمایندگی از باشگاه پیام مهر تهران مشغول آموزش این رشته می باشم که همه ی هنرجویان از دانش آموزان دوره ی ابتدایی تا دبیرستان می باشند.

,

 

,

چه توصیه ای برای  افرادی دارید که می خواهند به تازگی این ورزش را انتخاب کنند ؟

,

 

,

اگر فردی خالصانه این رشته را دنبال کند با آگاهی بسیار بیشتری هم در زندگی و هم در رشته های ورزشی دیگر خود را نشان می دهد و این خواص یوگاست که به عنوان مکمل رشته های ورزشی می تواند خلاقیت و پیشرفت را در فرد ایجاد نماید.

,

 

,

* در حال حاضر چه مشکلاتی بر سر راه شما وجود دارد ؟

,

 

,

ورزش یوگا هنوز به طور کامل در بین مردم شناخته شده نیست و افراد محدودی هستند که این رشته را دنبال می کنند و بدلیل همین عدم شناخت ، مسئولین نیز به این ورزش بی توجهی می کنند به گونه ای که ما برای رفتن به مسابقات و توسعه این ورزش با مشکلات مالی مواجه هستیم که این امر توجه بیشتر را نسبت به این ورزش را می طلبد .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه