اخبار داغ

معصومه ابتکار فردا در یاسوج/

مطالبات دوستداران محیط زیست از ابتکار در کهگیلویه و بویراحمد/ ابتکار با چه ابتکاری به یاسوج سفر می کند

مطالبات دوستداران محیط زیست از ابتکار در کهگیلویه و بویراحمد/ ابتکار با چه ابتکاری به یاسوج سفر می کند
سفر رئیس سازمان محیط زیست به یاسوج در حالی قرار است فردا (12 مرداد) به یاسوج انجام شود که محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با انبوهی از مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، محیط زیست مهم‌ترین مولفه زیست انسان‌ها محسوب می‌شود به نحوی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی دولت‌ها در قرن بیست و یکم، بحران‌های زیست محیطی  بوده و مقابله با تاثیرات مخرب این مقوله نیازمند توجه و مشارکت عمومی است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس, صبح زاگرس, صبح زاگرس,

 

,

حفظ محیط زیست و استفاده از طبیعت تا بدانجاست که مقام معظم رهبری در بیانات خود تخریب محیط زیست را معلول نا برابری های اجتماعی و استفاده غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان ها می داند.

, ,

 

,

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و بحران های زیست محیطی کشورهای همسایه از جمله پدیده ریزگردها خسارات زیادی را متحمل شده است که این امر در توسعه جنگل ها، کشاورزی و اقتصادی این استان تاثیر منفی گذاشته است.

,

 

,

معضلاتی که حوزه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند تنها به گرد و غبار ختم نمی شود بلکه راه اندازی واحدهای تولید شن و ماسه کوهی درعرصه های طبیعی, استاندارد نبودن برخی کارخانه ها و خودروها, دفع غیر استاندار زباله ها، تجاوز به حریم رودخانه ها، قطع درختان، نابودی حیات وحش و ... نیز بخش دیگری از مشکلاتی است که این استان را با چالش مواجه کرده است.

,

 

,

سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به استان کهگیلویه و بویراحمد فرصت مناسبی است تا مشکلات متعدد حوزه محیط زیست این استان بررسی و راهکارهای لازم نیزاندیشده شود.

,

 

,

دراین گزارش به برخی مشکلاتی که کشاورزان و دوستداران محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را با آن دست به گریبان هستند و در رسانه های ارتباط جمعی نیز بازتاب های زیادی داشته پرداخته شده  است تا شاید در این سفر رئیس سازمان محیط زیست ابتکارخود را برای حل آنها به کار گیرد.

,

 

,

سقط جنین 30 درصد دام های عشایر کهگیلویه وبویراحمد براثر پدیده ریزگردها

, سقط جنین 30 درصد دام های عشایر کهگیلویه وبویراحمد براثر پدیده ریزگردها, سقط جنین 30 درصد دام های عشایر کهگیلویه وبویراحمد براثر پدیده ریزگردها,

 

,

در حالی که معیشت بخش زیادی از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق کشاورزی و دامپروری تامین می شود در سالهای اخیر پدیده گرد و غبار بر این قشر تولیدکننده اثر منفی گذاشته است و گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد تلفات سنگین و سقط جنین ناشی از وجود ریزگردها و بروز خشکسالی در بیش از 30 درصد دام های عشایر بویژه در مناطق گرمسیری این حکایت دارد.

,

 

,

, , ,

 

,

مجید علیپور می گوید: کارشناسان دام پزشکی آلوده شدن علوفه و اختلالات تنفسی ناشی از گردو غبار و بروز پدیده خشکسالی را عامل مهم سقط جنین دام های عشایر اعلام کرده اند.

,

 

,

پیگیری پرداخت بیمه به کشاورزان خسارت دیده از ریزگرد

, پیگیری پرداخت بیمه به کشاورزان خسارت دیده از ریزگرد, پیگیری پرداخت بیمه به کشاورزان خسارت دیده از ریزگرد,

 

,

اواخر سال 93 استاندار کهگیلویه و  بویراحمد خادمیدر نشستی با بیان اینکه ریزگرد ها طی سالیان اخیر خسارتهای زیادی به کشاورزان، باغ داران و زنبورداران استان وارد کرده است، تصریح کرد: در این زمینه کمیته ای تشکیل شده تا با کار تحقیقاتی اثر ریزگردها را بررسی کند تا با هماهنگی با استانداران همجوار که آن استانها هم با معضل ریزگردها روبروه هستند، نامه ای به رئیس جمهور نوشته شود تا خسارتهای گرد و غبار به کشاورزی، مشمول بیمه شود.

,

 

,

 

,

کاهش 40 درصدی تولید عسل به علت پدیده گرد و غبار

, کاهش 40 درصدی تولید عسل به علت پدیده گرد و غبار, کاهش 40 درصدی تولید عسل به علت پدیده گرد و غبار,

 

,

از جمله طرح هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد توانسته بود در سالهای اخیر زمینه رشد اقصادی را برای مردم این استان فراهم کند پرورش زنبور عسل است که به دلیل معضلات زیست محیطی و پدیده گرد و غبار این فعالیت نیز با رکود مواجه شده است.

,

 

,

 توجه به معضل ریزگردها از سوی رئیس سازمان محیط  زیست و اتخاذ راهکارهای اساسی برای حل این پدیده می تواند رونق این شغل را در کهگیلویه و بویراحمد فراهم آورد.

,

معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد می گوید: در سال زراعی 93- 94 به علت پدیده ریزگردها تولید عسل در این استان 40 درصد کاهش یافت.

,

 

,

, ,

 

,

محمد جعفر طالبیان پور با اشاره به اینکه سالانه بیش از 800 تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود افزود: وجود ریزگردها مهم ترین نقش را در کاهش تولید عسل استان دارد.

,

 

,

به گفته وی ارزش سالانه تولید عسل در کهگیلویه وبویراحمد را 300 میلیارد ریال است.

,

 

,

گفته می شود حد مجاز غلظت ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است در حالی که غلظت آلودگی هوا در یاسوج مرکزکهگیلویه و بویراحمد که از شهرهای پاک کشور به شمار می رود تا 335 میکروگرم بر متر مکعب نیزمی رسد.

,

 

,

وجود کارخانه های تولید شن و ماسه کوهی در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

, وجود کارخانه های تولید شن و ماسه کوهی در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد, وجود کارخانه های تولید شن و ماسه کوهی در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد,

 

,

 معظل دیگری که محیط زیست و عرصه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد هجوم قرار داده است وجود کارخانه های تولید شن و ماسه در عرصه های طبیعی این استان است که علاوه بر نابودی منابع ملی ، گرد و خاک ناشی از فعالیت انها جنگل ها، منابع آبی و باغ های کشاورزان در مناطق مختلف را نیز به مرز نابودی کشتنده است.

,

 

,

, ,

 

,

حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد در چنگال شکارچیان متخلف / مقابله با شکارچیان نیازمند ارائه ابتکار

, حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد در چنگال شکارچیان متخلف / مقابله با شکارچیان نیازمند ارائه ابتکار, حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد در چنگال شکارچیان متخلف / مقابله با شکارچیان نیازمند ارائه ابتکار,

بیش از ۱۱درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع ۲۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی استان نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

,

 

,

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک هزار و 256 گونه مهره دار در کشور وجود دارد که 300 گونه از این تعداد در این استان زندگی می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

عطا پورشیرزاد با بیان اینکه 79 گونه جانوری در کشور در معرض تهدید است، گفت: در کهگیلویه و بویراحمد 12 گونه جانوری از جمله گوزن زرد،کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و ... در معرض تهدید هستند.

,

 

,

هفت منطقه حفاظت شده دنا ، دنای شرقی ، خاییز سرخ ، خامی ، دیل ، سولک و سیوک که جزو غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا در کهگیلویه و بویراحمد است.

,

 

,

 وی عنوان کرد: هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰  هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

, ۶۶۰ ,

 

,

 افزایش جمعیت گونه های حیات وحش در مناطق حفاظت شده این استان طمع شکارچیان برای شکار جانورانی مانند کل و بز را دراین مناطق افزایش داده است و مقابله با این متخلفان در مناطق سخت گذر نیازمند استفاده از روشهای نوین و استاندارد جهانی است.

,

 

,

 نبود بالگرد برای سرکشی و بازرسی از مناطق حفاظت شده و همچنین کنترل آتش سوزی ، کمبود نیرو انسانی به ویژه محیط بان و نبود اعتبار مناسب از عمده مشکلات کنونی محیط زیست در این استان است.

,  نبود بالگرد برای سرکشی و بازرسی از مناطق حفاظت شده و همچنین کنترل آتش سوزی ، کمبود نیرو انسانی به ویژه محیط بان و نبود اعتبار مناسب از عمده مشکلات کنونی محیط زیست در این استان است,

 

,

پیگیری پرونده عقاب هایی که در یاسوج تلف شدند

, پیگیری پرونده عقاب هایی که در یاسوج تلف شدند, پیگیری پرونده عقاب هایی که در یاسوج تلف شدند,

 

,

, ,

 

,

در تاریخ 29 آبان 93 پخش و پراکنده شدن ضایعات کشتارگاه های مرغ در محور یاسوج به گچساران موجب تلف شدن 12 بهله عقاب شد که این امر دل دوستداران طبیعت را به درد آورد.

,

 

,

و هم اینک انتظاری که از رئیس سازمان محیط زیست می رود پیگیری این پرونده و سایر پرونده های مشابه ای است که در استان کهگیلویه و بویراحمد محیط زیست را با چالش مواجه کرده است.

,

 

,

سخت گذر بودن مناطق حفاظت شده استان و کمبود محیط بان /هر محیط بان ما جور سه محیط بان را می کشد

, سخت گذر بودن مناطق حفاظت شده استان و کمبود محیط بان /هر محیط بان ما جور سه محیط بان را می کشد, سخت گذر بودن مناطق حفاظت شده استان و کمبود محیط بان /هر محیط بان ما جور سه محیط بان را می کشد,

 

,

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دنا به دلیل سخت گذر بودن یکی از سخت ترین مناطق کشور برای حفاظت است،گفت:این منطقه دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

,

 

,

عبدی پور با بیان اینکه اغلب ماموریت های محیط بانان در ارتفاعات بالای چهارهزار متر است ،ابراز کرد:شرایط توپوگرافی دنا به شکلی است که دارای ارتفاعات سخت گذرو دره های عمیق و پرتگاههای خطرناک است و این کار محیط بانی را سخت تر کرده است.

,

, ,

 

,

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان با بیان اینکه شرایط محیط بانی در دنا با محیط بانی درمناطق حفاظت شده دشت تفاوت دارد، بیان کرد: این درحالی است که محیط بانان در مناطق حفاظت شده دشت و کویر با خودرو و موتور جابجا می شوند اما در دنا این کار امکان پذیر نیست و محیط بانها باید با پای پیاده محیط بانی کنند.

,

 

,

وی تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کم عنوان کرد وابراز کرد: طبق استانداردهای بین المللی برای هر هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد اما هر محیط بان ما جور سه محیط بان را می کشد.

,

 

,

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و قرار است 12 مرداد امسال به منظور شرکت در مانور اطفای حریق به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کند.

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه