اخبار داغ

معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان منتشر کرد:

بررسی برخی از ابعاد علمی "برجام" با نگاهی نو/5 رکن کلیدی در رژیم راستی آزمایی آژانس

بررسی برخی از ابعاد علمی "برجام" با نگاهی نو/5 رکن کلیدی در رژیم راستی آزمایی آژانس
در گزارش ارائه شده از سوی معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان آمده است: این توافق نامه سرعت علم این مرز و بوم را نشانه گرفته وگرنه که هر انسان عاقلی به خوبی و روشنی در می یابد که کشوری که خودش انرژی اتمی را با کشتن صدها هزار بی گناه در هیروشیما به دنیا معرفی کرد، چرا باید نگران ساخت بمب هسته ای باشد؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ مدیریت علمی بسیج دانشجویی اصفهان ابعاد علمی متن برجام را بررسی کرد.

متن کامل این بررسی به شرح زیر است:
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛,
,
,
,

العلم سلطان...

,

ضرورت دارد در بررسی چنین اتفاق مهمی در ابعاد جهانی و بین المللی به یکی دیگر از بعدهای این مسئله که خوی استکباری و سلطه گری و خود برتربینی کشورهای امریکایی و اروپایی و به ویژه همین کشورهای ۵+۱ است، توجه ویژه داشته باشیم.در بررسی این موضوع در ابتدای سخن بر می خوریم به کلام نورانی و  ارزشمند امیرالمومنین  (علیه السلام) که فرموندند؛"العلم سلطان لازمه ی رسیدن به آقایی و بزرگی، علم است."

,

این سخن ما را راهنمایی می کند به این موضوع که اگر کشورهایی که قصد  آقایی و ریاست و سلطنت بر عالم را دارند، خواستار ادامه حیاطشان، به همین گونه باشند، باید همچنان در صدر جایگاه علمی جهان قرار داشته باشند و  مشخص است که خوی استکباری این کشورها،اجازه نخواهد داد که کشوری به محدوده ی انها وارد گردد. این مسئله و بهانه بودن مسئله ی سلاح اتمی در جای جای توافق، مکتوب گردیده و به وضوح مشخص است. در زیر به چند نمونه از آن خواهیم پرداخت؛

,

1-    همان طور که می دانیم، دست یابی به درصد های مختلف خلوص در سایتهای اتمی ،کاربردهای مختلفی دارد. یکی از هزاران کاربرد این انرژی در تامین سوخت زیر دریایی های هسته ای است. زیر دریایی هایی که میتوانند چندین ماه بدون سوخت گیری در زیر آب به حرکت خود ادامه دهند. تولید این سوخت منوط به داشتن اورانیم با غنای ۴۵ تا ۶۵ درصد است که بر طبق توافق مذکور، ایران شاید تا ده ها سال دیگر به آن دست نیابد.

,

حالا این موضوع را بگذارید کنار اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای رتبه ی پنجم جهانی در به دست آوردن فناوری ساخت زیر دریایی های مدرن است و عدم دست یابی به این سوخت هسته ای یعنی توقف یا کند شدن حرکت علمی ساختِ زیر دریایی  های هسته ای.

,

2-    یکی دیگر از کاربرد های اساسی و  حیاطی انرژی هسته ای در علوم پزشکی است. همانطور که میدانید درمان بسیاری از بیماری های امروزه به انرژی هسته ای با غنای بیش از ۲۰ درصد محتاج است که از جمله ی آنها می توان به تشخیص بیماری های  قلبی، درمان انواع سرطانها، درمان تومورهای مغزی و ... اشاره کرد.

,

و همان طور که می دانید جمهوری اسلامی ایران رتبه ی چهارم را در ریشه کن کردن بیماری های واگیردار مانند فلج اطفال، سل، هپاتیت، سرخک و... دارد و عدم دست یابی به غنای ۲۰ در صدی از اورانیم غنی شده یا اجبار به خریداری این درصد از غنا، در حالت خوش بینانه، گدایی لوازم نجات بیماران ایرانی و در حالت بد بینانه مرگ بسیاری از ایرانی ها به دلیل نداشتن یا محدود شدن این بخش از علم در ازای چند میلیارد دلاری که شاید آزاد شود و یا اقتصاد که شاید رونق گیرد و...  در پی خواهد داشت.

,

3-    می دانیم که از اصلی ترین موضوعات امروزه ی بشری، کمبود  آب است و یکی از اصلی ترین دغدغه های اهل علم، حل این موضل با راه حل هایی مانند بالا بردن بهره وری و استفاده از راههای آبیاری گوناگون است .یکی از مزایای انرژی هسته ای با غنای ۲۰ درصد، افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب است. همچنین انرژی اتمی با این غنا امکان کشت در کویر را میسر می کند. عدم دست یابی به این درصد از غنا، یعنی محتاج بودن در آب و ارزاق کشاورزی روزمره مان .اضافه کنید به این موضوع توانایی دیگر این انرژی صلح امیز با غنای ۲۰ درصد را در شیرین کردن آبهای شور که شاید گره گشای مشکل کمبود آب بشریت در آینده باشد.

,

4-     جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به چرخه ی کامل سوخت هسته ای در میان هشت کشور برتر جهان قرار گرفت و این یعنی وجود قدرتی بزرگ در منطقه به نام ایران و تحت الشعاع قرار دادن سلطه ی پایان ناپذیر غرب و آمریکا بر مردم مظلوم منطقه.

,

 

,

5-    جمهوری اسلامی ایران جز ۲۰ کشور برتر تولید کننده ی علم در حوزه ی بیوتکنولوژی و علوم هسته ای و دارای رتبه ی نهم در تولید بیو داروها و عدم دستیابی به سوخت هسته ای با غنای ۲۰ درصد یعنی توقف علم در این زمینه.

, .,

و....

,

حالا با این اشارات روشن است که صحبت رهبر فرزانه ی  در تاریخ 94/4/13 در جمع اساتید دانشگاه ها که فرمودند " اینکه بعضی میگویند از لحاظ پیشرفت علمی عقب مانده ایم و بعضی میگویند نه، عقب نمانده ایم و هر دو هم آمار ارائه میکنند،نکته اش اینجاست، بله علی الظاهر از رتبه ی پانزدهم یا شانزدهم تنزل نکرده ایم، این درست است ما بایستی ترقی میکردیم.یعنی این شتاب امروز کم شده،برادران و مسئولان عزیز وزارتخانه ها به این نکته توجه کنند،آن شتاب امروز نیست.کاری کنید که شتاب رشد علمی فروکش نکند" .یعنی چه؟ یعنی مواظب باشید متوقفتان نکنند، یعنی پیشرفته اید،یعنی شتاب علمی تان ۳ برابر متوسط شتاب علمی جهانی است، اما مواظب باشید متوقف نشوید...

,

این توافق نامه سرعت علم این مرز و بوم را نشانه گرفته وگرنه که هر انسان عاقلی به خوبی و روشنی در می یابد که کشوری که خودش انرژی اتمی را با کشتن صدها هزار بی گناه در هیروشیما به دنیا معرفی کرد، چرا باید نگران ساخت بمب هسته ای باشد؟!

,

 

,

قانون اس ۶۱۵ سنای آمریکا

,

قانون اس ۶۱۵ ،توافق احتمالی با آمریکا را با اشکالاتی جدی مواجه میکند.به عنوان مثال مطابق این قانون، رییس جمهور امریکا باید اطمینان یابد که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، برای هرگونه مقاصد نظامی حتی سوای سلاح هسته ای به کار نخواهد رفت. این ممنوعیت حتی شامل تحقیقات کاربردهای نظامی وابسته هسته ای نیز می شود. توجه کنید که این قانون سلاح هسته ای را کاملا جدا میکند و مشخصا مقصود انها کاربردهای معمول فناوری هسته ای در صنایع نظامی و دفاعی است. به دلیل کاربردهای بسیار وسیع انرژی هسته ای در صنایع مختلف، طبیعتا کاربردهای ان در صنایع دفاعی نیز بسیار متنوع و متعدد است. به عنوان مثال باتری های هسته ای، عکس برداری نوترونی و ایکس از موشکها و راکتها، موتورهای پیشران دریایی (برای ناو و زیر دریایی) و هوایی (برای ناوها و پهبادها)، سالیان متمادی است که در دنیا مورد توجه و استفاده است. به عنوان یک نمونه ی روشنگر توجه شود که تمامی ناوگان زیردریایی امریکا اتمی است. مورد دیگر از کاربرد های دفاعی هسته ای کاربرد در پدافند هسته ای است. این کاربرد از این جهت حائز اهمیت است که ایران بارها و بارها توسط امریکا تهدید به حمله ی اتمی شده است.

,

پس این قانون رییس جمهور امریکا را موظف میکند که اطمینان یابد که جمهوری اسلامی ایران حتی تحقیقات برای کاربردهای دفاعی معمول مبتنی بر توانمندی هسته ای را دارا نیست. یعنی از نظر امریکا ما نباید تحقیق کنیم که اگر با حمله ی اتمی امریکا مواجه شدیم چطور باید با ان مقابله شود!! باید به این مطلب هم دقت شود که محتوای بیانه ی لوزان کاملا در همین راستاست. یعنی مطابق این بیانیه، امکان ساخت و تولید راکتور هسته ای نظامی که مفهومی پذیرفته شده و جا افتاده است وجود ندارد.

, .,

معاهده ی سی تی بی تی و مسایل دفاعی کشور

,

این معاهده از لحاظ ساختار فنی و رژیم راستی آزمایی یکی از بی سابقه ترین معاهدات حال حاضر دنیاست. از میان دلایل متعدد برای این امر میتوان به پایش دایم کشورها (چه عضومعاهده و چه غیر عضو)، مستند بودن داده های جاسوسی) مثلا از ماهواره ها و نظایر آن) در اقامه ی دعوی علیه کشورها، و تنوع تکنولوژی در فناوری های مورد استفاده به منظور راستی ازمایی اشاره کرد.مهمترین موضوع این معاهده ناسازگاری آشکار آن با حق مالکیت ملی و صیانت از داده ها و اطلاعات حیاتی نظامی و حتی معمول کشور است.

,

رژیم راستی آزمایی این معاهده مبتنی بر ۵ رکن زیر است؛

,

الف: فناوری رادیونوکلاید: در این فناوری از طریق پایش گازها و ذرات معلق در هوا پی به منشا هسته ای و اندازه گیری ها می برند

,

ب: فناوری لرزه ای : فناوری لرزه ای از طریق نصب ایستگاه اندازه گیری لرزه و اتصال آن به شبکه پایش جهانی به رصد انفجار در زیرزمین و روی زمین اقدام می شود.

,

پ: فناوری فروصدا: فناوری فروصدا که از طریق راه اندازی شبکه ی جهانی ایستگاه های فروصدا محقق شده و برای پایش انفجارات جوی است. امواج فروصدا، امواج صوتی با فرکانس بسیار کم (کمتر از یک هرتز) هستند و به همین دلیل مسافت های طولانی را بدون تضعیف طی می کنند. نکته ی مهم در مورد فناوری فروصدا این است که هر پدیده یا عاملی دارای علامت یا امضا منحصر به فردی است و پایش شبکه ی فروصدا امکان تفکیک بیش از ۵۰۰ نوع رویداد را داراست. لازم به توضیح است که این فناوری، امکان پایش و رصد مانورهای نظامی، شلیک موشک و راکت و حتی حرکت موشک های کروز را هم فراهم می کند.

,

ت: فناوری هیدروآکوستیک: این فناوری از طریق راه اندازی شبکه ی جهانی هیدرواکوستیک محقق شده و امواج منتشر شده در اقیانوس و ابهای عمیق را پایش میکند. این فناوری با هدف پایش رویدادهای اعماق اقیانوس راه اندازی شده و مقصود آن پیشگیری از تست تسلیحات اتمی در اقیانوس است.

,

ث: بازرسی از محل: بازرسی از محل که با تکیه بر فناوری های بسیار مختلف و متعدد اقدام به بازرسی از منطقه ی مشکوک به انفجار غیر متعارف می شود. به عنوان مثال از بوفالو-گان برای تعیین نوع ساختار خاک منطقه و حفره های احتمالی در آن استفاده می شود. از فناوری تصویر برداری چند طیفی برای تعیین ترکیب محیط و توزیع پراکندگی پرتوهای فروسرخ و ... استفاده می شود. از فناوری رادیونوکلاید برای نمونه برداری محیطی و تعیین ترکیب ایزوتوپی محیط استفاده می شود. لیست این فناوری ها بسیار گسترده است و با ذکر این مثالها سعی شده است تا نشان داده شود که در صورت ایراد اتهام مفروض بر یک کشور و انجام بازرسی، اطلاعات بسیار مبسوط و حساسی در اختیار بازرسان و سازمان معاهده قرار می گیرد.

, .,

نکته ی حائز اهمیت دیگر در مورد معاهده ی سی تی بی تی این است که در این معاهده منعی برای توسعه ی سلاح های نامتعارف وجود ندارد. آنچه مورد توجه این معاهده است صرفا توقف ازمایش های هسته ای است. از این جهت نیل به این مقصود که از رهگذر این معاهده بتوان حجم زرادخانه های کشورهای دارنده ی تسلیحات )از دید معاهده ی ان پی تی( را کاهش داد یا از بین برد، عملا امری محال است. از این جهت تایید و ادامه ی این معاهده منجر به هیچ گونه محدودیت عملی بر توسعه ی تسلیحات کشورهای دارنده نخواهد شد.اضافه بر این از محل راه اندازی ایستگاههای شبکه ی پایش جهانی در روال این معاهده امکان پایش دائمی کشورها وجود دارد. طبیعتا به منظور بالابردن سطح حساسیت و اشکار پذیری، تلاش می شود تا در کشورهای مورد توجه نظیر جمهوری اسلامی ایران ایستگاه های مورد نظر سی تی بی تی راه اندازی شده و به شبکه ی جهانی متصل گردد.

, ., طبیعتا به منظور بالابردن سطح حساسیت و اشکار پذیری، تلاش می شود تا در کشورهای مورد توجه نظیر جمهوری اسلامی ایران ایستگاه های مورد نظر سی تی بی تی راه اندازی شده و به شبکه ی جهانی متصل گردد, ., .,

یک نکته ی اساسی در مورد این معاهده و مکانیزم های کنترلی، ان که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این توسعه ی معاهده و فناوری های مربوط به آن توسط کشورهای دارای تسلیحات اتمی صورت گرفته و طبیعتا خود این کشورها راههای فریب شبکه، حتی با وجود تبادل آزاد اطلاعات را در اختیار دارند.مضاف بر این، اظهارات کشورهای دارنده ی تسلیحات،مبین این نکته است که در شرایط حاضر و با سطح تکنولوژی موجود، امکان ساخت و توسعه ی سلاح های جدید " بدون نیاز به تست" وجود دارد. با این وجود اخرین مورد اعلان شده از ازمایش های اتمی در ایالات متحده امریکا مربوط به دسامبر ۲۰۱۲ است که در سایت ازمایش نوادا اقدام به ازمایش های اتمی خود کرد. دولت امریکا به اعلان همین مطلب که این تست ها سرد بوده اند بسنده کرد و هیچ اعتراضی یا موضع گیری مشخصی از سوی سازمان های بین المللی نظیر سی تی بی تی مشاهده نشد. در مورد شناسایی ماهیت تست های اتمی کره شمالی در سالهای ۲۰۰۶ ، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳ نیز به این مطلب توجه شود که سازمان سی تی بی تی با اشکالاتی مواجه بوده است.

,

در نهایت تصویب معاهده ی سی تی بی تی و التزام به راه اندازی ایستگاه های آن؛ نه تنها به از بین بردن یا کاهش تسلیحات اتمی کشورهای دارنده ی سلاح کمک نمی کند؛ بلکه حتی مانع کشورهایی نظیر هند و کره ی شمالی هم نشده است تا اقدام به توسعه ی سلاح نکنند. از سوی دیگر رژیم راستی ازمایی متعدد و بسیار مداخله جویانه ی آن متضمن در اختیار قرار گرفتن اطلاعات حیاتی کشور و داده های نظامی نظیر علامت های فروصدا و لرزه ای موشک و نظایر ان است. مخاطرات معاهده ی سی تی بی تی نه از این روست که جمهوری اسلامی ایران علاقه ای به تست داشته باشد؛ بلکه از این جهت است که این معاهده موجب لو رفتن حجم عظیمی از داده های حساس و حیاتی کشور خواهد شد؛ به گونه ای که حتی فعالیت های معمول نظامی - دفاعی کشور همانند مانورهای نظامی نیز به راحتی قابل شناسایی،کشف و تفکیک خواهد بود. مضاف بر این ،تجربه نشان داده است که این معاهده حتی موجب جلوگیری از تست کشورهای دارنده )همانند تست سال ۲۰۱۲ امریکا( و غیر ان )همانند تست های متعدد کره ی شمالی) نیز نمی تواند باشد.

,

بنابراین علی رغم این که جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه ای برای تست نداشته و در اینده نیز نخواهد داشت،دلایل کافی برای عدم تصویب این معاهده در دست دارد و به هیچ عنوان راه یابی ایستگاهها و مراکز سی تی بی تی به داخل کشور توصیه نمی شود. از این رو پیشنهاد میشود که از هرگونه تلاش برای پیشبرد معاهده ی سی تی بی تی و تصویب ان بایستی جلوگیری به عمل اید.

, .,

راکتور اراک؛

,

پیشنهاد طرح تغییر در راکتور اراک مربوط به سال ۲۰۱۲ است که از سوی وزارت دفاع نروژ در یک مقاله علمی - سیاسی در ژورنال گلوبال سکیوریتی مطرح شده است. ظاهرا در این مقاله از اطلاعات اشکار چاپ شده از سوی محققین ایران در مجلات خارجی استفاده شده.بعدا در سال ۲۰۱۵ این طرح توسط یک گروه آمریکایی از دانشگاه پرینستون تکمیل شده است. خلاصه ی طرح انها پیشنهاد ایجاد تغییرات در راکتور اراک است.به نحوی که مطلقا موجب ناممکن شدن تولید پولوتونیم شود.پیشنهاد کاهش چرخه  سوخت ایران به ۳۵۰۰ سو منحصرا برای مصرف در راکتور اراک هم مورد نظر انها بوده است.انها حتی صراحتا عنوان کرده اند که ایده ال است اگر جمهوری اسلامی ایران این رابه عنوان دستاورد بزرگ ملی خود عنوان کند تا در مقابل مردمش برای خود حفظ وجهه کند.

,

چنین طرحی برای راکتور ۵۰ مگاوات السلام الجزایر نیز در دهه ی ۹۰ میلادی انجام شده است.طی این سالها طرح های دیگری نیز مطرح شده اند که اگر مقصود واقعی غربی ها نگرانی از تولید پولوتونیم گرید سلاح بود، میشد از انها نیز استفاده کرد. به عنوان مثال یک تیم امریکایی طرح دیگری در سال ۲۰۱۴ داده که کم هزینه تر و با ریسک کمتری است.پیشنهاد مطرح شده این است که از تکنولوژی اشکار سازی پادنوترینو برای پایش راکتور استفاده شود تا اگر برداشت پولوتونیم گرید سلاح رخ داد، امکان اشکار سازی ان وجود داشته باشد.

, .,

و شاید یک حقه...

, ...,

سخنان صریح و مکرر رهبر معظم انقلاب پیرامون بی اعتمادی کامل به امریکای جنایتکار و بعضی کشورهای ۵+۱ و همچنین توجه ایشان به این نکته که ما اصلا مذاکره کردیم که تحریم ها برداشته شود و پیچ و تاب های مختلف موجود در توافق نامه پیرامون  نحوه برداشته شدن تحریم ها ) از جمله اینکه امکان فروش نفت هست ولی امکان برگشت پول حاصل از فروش، در ابهام است) و همچنین توجه به برخی نکات پیرامونی از جمله فیلم ۲۴ ساخته شبکه فاکس امریکا در سال ۲۰۱۰ که در آن مشخصا از فردی به نام "رئیس جمهور حسن" نام برده می شود و از جزییات از جمله تعداد ۶۰۰۰ سانتریفیوژ - مطابق انچه امروز در توافق نامه امده است-، توجه صد چندان نخبگان کشور را میطلبد تا بی حیایی، دغل بازی و فریب کاری امریکا از یادها نرود تا خدای ناکرده، پس از چندی متوجه شویم تمام اینها نقشه ای از پیش تعیین شده بوده است.

, .,

به لطف خداوند منان امیدواریم و چشممان به فرمان رهبریست و از تیم مذاکره کننده ایرانی به خاطر تلاش های شبانه روزی شان سپاس گذاریم.

انتهای پیام/خ

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه