اخبار داغ

علت توقیف کشتی‌های چینی در چابهار

علت توقیف کشتی‌های چینی در چابهار
سرپرست اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان با اشاره به توقیف 10 فروند کشتی صیادی ترال چینی در چابهار گفت: دلیل توقیف این کشتی های صیادی انجام صید ترال نیست بلکه ورود و توقف غیرمجاز در محدوده آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایرنا، محسنعلی گلشنی افزود: صید ترال در کشور ایران از ضوابط خاصی برخوردار است که نخستین گام برای آن اخذ مجوزهای رسمی از سازمان شیلات ایران است و پس از آن نیز باید صید در خارج از محدوده 25 مایلی سواحل دریای عمان انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


به گفته وی، بر اساس بررسی های موجود و اظهارات ناخدا و ملوانان این کشتی ها، آنان برای تامین نیازهای ضروری از جمله موادغذایی وارد آب های سرزمینی ایران شده اند و یکی از این کشتی ها برای خرید با هماهنگی وارد چابهار شده است اما مساله این است که بعداز خرید آنها باز هم در داخل آب های سر زمینی ایران به مدت یک هفته مستقر بوده اند.

گلشنی گفت که بعد از بررسی های بسیار مشخص شده است که این کشتی ها برای یک شرکت ایرانی به صورت پیمانکاری صید ماهی فعالیت می کرده اند اما ظاهرا شرکت ایرانی اقدامات اداری را در زمان مقرر انجام نداده و باعث بروز این مشکل شده است .

سرپرست شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شرکت ایرانی که دفتر اصلی آن در استان هرمزگان است ، پیش از این نیز همکاری با طرف خارجی چینی برای صید ترال داشته است اما ظاهرا اقدام دیرهنگام و ناهماهنگی مربوطه باعث ایجاد مشکل برای کشتی های چینی شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده این کشتی ها به جهت اهمیت و بررسی های تکمیلی به وزارت امور خارجه نیز ارجاع شده است تاکید کرد: همزمان نیز راستی آزمایی از مستندات و ادعای ناخدا و ملوانان این کشتی های چینی ادامه دارد و به محض روشن شدن درستی ادعا به همکاری دستگاههای مختلف زمینه آزادی این کشتی های چینی از چابهار فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری شرکت های خارجی چینی ، اروپایی در حوزه شیلات با طرف های ایرانی بویژه در پرورش ماهی در قفس و همچنین صید ترال فانوس ماهیان خاطر نشان کرد: همکاری های متقابل با کشورهای خارجی در حوزه های مختلف در حال انجام است و این همکاری ها بر اساس پروتکل های مختلف دریایی و بین المللی انجام می شود و چنانچه مشکلی در این مواقع از جمله ورود غیرمجاز به سرزمین کشور نیز انجام شود بر اساس این پروتکل ها با موضوع برخورد می شود.

به گفته وی بزرگترین ذخیره یک میلیون تنی فانوس ماهیان در مرز مشترک آبی ایران و عمان و در محدوده جاسک و چابهار یکی از بزرگترین فرصت های شیلاتی و همچنین همکاری های بین المللی با شرکت خارجی است که با نظارت دقیق و رعایت قوانین داخلی انجام می شود.

صید ترال در آبهای سرزمینی ایران تا محدوده 25 مایلی سواحل از سوی صیادان ممنوع است لذا صیادان ایرانی می بایست مجوز سازمان شیلات ایران را دریافت کنند.

در این شیوه از صید معمولا ماهیان از اعماق دریا به شیوه ای خاص صید می شوند که از نظر اقتصادی قیمت آن چند برابر صید به روش مرسوم است.

بر اساس اظهارات منابع ایرانی، این کشتی ها در محدوده 5 مایلی ساحل ایران در نزدیکی چابهار به مدت یک هفته متوقف بوده اند که بر اساس بازدیدهای انجام شده در طی این مدت هیچ صیدی نیز در منطقه انجام نداده اند .

ترال یا Trawling نوعی روش ماهیگیری است که طی آن تور بزرگ ماهیگیری توسط شناور کشیده می شود. تراولر یا شناوری که برای ترال استفاده می شود در اندازه های متفاوت قایقهای کوچک با قدرت تنها 30 اسب بخار تا شناورهایی دارای کارخانه های بزرگ با بیش از 10 هزار اسب بخار را شامل می شود. ترال روشی برای صید تجاری آبزیان در مقادیر بالا است.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران واقع در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند در فاصله 738 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان با 300 کیلومتر مرز آبی در دریای عمان قرار دارد. 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه