اخبار داغ

زورخانه خیامیان، قدیمی ترین زورخانه زاهدان+ تصاویر

زورخانه خیامیان، قدیمی ترین زورخانه زاهدان+ تصاویر
زورخانه خیامیان یکی از قدیمی ترین زورخانه های زاهدان است که تاسیس آن به سال 1320 برمی گردد که در آن زمان مرحوم «حاج حسن خیامیان» با تمسک به مولای متقیان امام علی (ع) سراسر عمرش را صرف خدمت به ورزش پهلوانی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، در آستانه فرارسیدن روز ورزش زورخانه ای، ورزش سنتی که بر اساس فتوت و جوانمردی بنا نهاده شده است به یکی از زورخانه های قدیمی شهر زاهدان به نام «خیامیان» واقع در خیابان امام خمینی(ره) رفته است که در ادامه توضیح مختصری از این زور خانه رابا هم مرور می کنیم.

زورخانه خیامیان

«علی قاسمی»، رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: این باشگاه یکی از قدیمی ترین زورخانه های زاهدان است که تاسیس آن به سال 1320 برمی گردد. در آن زمان مرحوم «حاج حسن خیامیان» فرزند فضلعلی با تمسک به مولایش علی (ع) سراسر عمرش را صرف خدمت به ورزش پهلوانی کرده بود. او در تاریخ 1374/9/18 این باشگاه را وقف ورزش کرد و بنا به وصیت خود در همین زورخانه به خاک سپرده شد تا به گفته خودش در خاک هم از زمزمه علی گویان بی بهره نباشد.
بام این ساختمان به شکل گنبدی است و کف آن گودتر از کف کوچه است، در آن کوتاه و یک لُخت است که هر شخصی بخواهد وارد زورخانه شود باید به احترام ورزش و ورزشکاران آن مکان خم شود تا افتادگی و تواضع خود را به دیگران نشان دهد. در میان این زورخانه گودالی هشت پهلو به درازای 4 یا5 متر وجود دارد که گود نامیده می شود و سردم زورخانه هم جایی است که مرشد روی سردم نشسته است و ضرب می نوازد تا راهنمای ورزشکاران باشد. در این زورخانه ابزارهای ورزشی مربوط به زمانهای گذشته و ادوات زرهی است که شامل تخته شنا، میل بازی، سنگ و کباده می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زاهدانه,
,
, زورخانه خیامیان,
,
, زاهدانه,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه