اخبار داغ

پیام ظریف با عنوان «الجار ثم الدار» برای کشورهای عربی/ پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای

پیام ظریف با عنوان «الجار ثم الدار» برای کشورهای عربی/ پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای
وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی برای کشورهای عربی که در دو روزنامه عربی منتشر شد، با پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای سپس اسلامی، خواستار «گفت‌وگوهای جدی» و همکاری برای از بین‌ بردن ریشه تنش و عدم اعتماد در منطقه شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در اقدامی کم‌سابقه یا شاید بی‌سابقه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اندکی پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با مجموعه موسوم به «1+5» و سفر اخیرش به «کویت، قطر و عراق» پیامی برای کشورهای عربی و عربستان در دو روزنامه عربی منتشر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ظریف در یادداشتی با عنوان «الجار ثم الدار»، که در روزنامه‌های السفیر و الشروق مصر به صورت همزمان منتشر شد، با ارائه پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای سپس اسلامی، خواستار گفت‌وگوهای جدی و تلاش برای کسب مکانیزمی جهت ریشه‌کنی ریشه تنش و عوامل آن در منطقه و از بین بردن بی‌اعتمادی شد.

,

ظریف در این پیام ارکان و اصول این مجمع گفت‌وگو را «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و استقلال سیاسی آنان و عدم نقض آن و امتناع از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و حل و فصل اختلافات از راه مسالمت‌آمیز و خودداری از تهدید یا استفاده از زور و تلاش برای تحقق صلح و ثبات و پیشرفت و سعادت در منطقه» توصیف کرد.

,

ظریف ضمن تأکید بر لزوم انکار نیاز به ارزیابی هوشمندانه از پیچیدگی‌های موجود در منطقه، با هدف حل موضوعاتی مانند تروریسم، یمن را نمونه خوبی برای ورود به «گفت‌وگوهای جدی» میان ایران و همسایگان ذکر و طرح‌های ایران برای حل سیاسی بحران سوریه و یمن را یادآوری کرد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه