اخبار داغ

سرنوشت تحریم‌ها در برجام

لغو یا تعلیق؟!

لغو یا تعلیق؟!
یکی از موضوعات اساسی در متن توافق هسته‌ای، برداشته شدن یکجای تحریم‌هاست (به روایتی)؛ اما هنوز مشخص نشده که این تحریم‌ها واقعاً لغو خواهند شد یا تعلیق!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، چند روزی است که از جمع‌بندی گروه کشورهای 1+5 و ایران می‌گذرد؛ جمع‌بندی‌ای که در گفتگوهای عمومی از آن به عنوان «توافق»  تعبیر می‌گردد و منوط به اجرای درست هر دو طرف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی کریمه،, پایگاه خبری تحلیلی کریمه،,

حال باید منتظر بود و دید که آیا آمریکا بر سر توافقات خود با ایران می‌ماند یا نه؟! واقعاً آیا آن‌هایی که روزی دم از مخالفت با فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر و حتی تعطیلی دروس مربوط به فیزیک هسته‌ای در ایران می‌زدند و به گفته‌ی خودشان آرزوی از هم گسیختن پیچ و مهره‌های فن‌آوری و صنعت هسته‌ای ایران را در سر داشتند؛ به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نه؟!

,

گفتنی است که یکی از موضوعات اساسی در متن توافق هسته‌ای، برداشته شدن یکجای تحریم‌هاست که گویا در این خصوص روایت‌ها متفاوت است! به عنوان مثال؛ ظریف در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از قرائت بیانیه، در موضعی مشابه با این متن، گفت: «کلیه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا لغو می‌شود».

, گفت,

اما این سخنان با آنچه در بیانیه ظریف و موگرینی درباره تحریم‌ها گفته شده بود، تفاوت اساسی داشت؛ بند مرتبط به لغو تحریم‌ها در این بیانیه رسمی که توسط ظریف قرائت شد، چنین بود: اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات‌متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

, این بیانیه رسمی که توسط ظریف قرائت شد,

در بیانیه رسمی کاخ سفید نیز که با عنوان «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» (و به عنوان متن اصلی) منتشر شده، راجع به تحریم‌های اصلی ایران چنین آمده است: ایران در صورتی که به صورتی قابل راستی‌آزمایی به تعهدات خود پایبند باشد، تخفیف تحریمی دریافت خواهد کرد.

,

همچنین در بخشی از قطعنامه آمده است: " از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد."

,

در نتیجه تعلیق یا لغو تحریم‌های صرفاً مرتبط با موضوع هسته‌ای نیز عملاً یعنی: حفظ ساختار فعلی تحریم‌ها!

,

و این یعنی این که به قول جناب ظریف، هر توافقی بهتر از عدم توافق نیست و این که: هر توافقی که به جای لغو تحریم‌ها، شامل تعلیق تحریم‌ها یا مفاهیم مرتبط با آن باشد و هر توافقی که به جای لغو همه‌ی تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران، صرفاً شامل تعلیق تحریم‌های هسته‌ای شود، عملاً به ساختار اصلی تحریم‌ها علیه ایران هیچ خللی وارد نمی‌کند! و حاصل چنین توافقی چیزی جز تعلیق و زوال صنعت هسته‌ای ایران در برابر هیچ و البته دل‌خوش‌کنک خوش‌خیالان و بهانه برای ادامه‌ی شوی تبلیغاتی و سیاسی غرب‌گرایان نخواهد بود...

,

خلاصه اینکه هر کسی به هر شکلی که دوست داشته و یا به نفعش بوده! متن قطعنامه و توافق را تغییر داده و در این خصوص حسابی اظهار فضل کرده...

, خلاصه اینکه هر کسی به هر شکلی که دوست داشته و یا به نفعش بوده! متن قطعنامه و توافق را تغییر داده و در این خصوص حسابی اظهار فضل کرده...,

ناگفته نماند که در دیدار کارگزاران با رهبر معظم انقلاب که در ابتدای ماه مبارک رمضان برگزار شد، رهبر انقلاب به تبیین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای پرداختند. یکی از خطوط قرمز که ایشان بر آن تأکید کردند همزمانی در اجرای تعهدات طرفین بود.

,

ایشان تأکید کردند: «یک نکته‌ی اساسی دیگر اینکه لغو تحریم‌ها منوط به اجرای تعهّدات ایران نیست؛ نمی‌شود بگویند: شما رآکتور آب‌سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن‌وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهی کند که شما راست میگویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریم‌ها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم؛ لغو تحریم‌ها منوط به اجرای تعهّداتی که ایران می‌کند نیست.»

,

این در حالی است که به گزارش رجانیوز تأکید روحانی و ظریف بر لغو تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات هسته‌ای در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کردند در صورت محقق شدن ۸ شرط زیر با تعلیق بخشی از تحریم‌ها موافقت می‌کنند؛ این شروط عبارت‌اند از:
۱- رفع تحریم‌ها فقط مربوط به تحریم‌هایی می‌شود که تحت عنوان فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد.
۲- در صورت توافق نهایی تحریم‌ها تعلیق می‌شود و لغو نخواهد شد.
۳- تحریم‌هایی که به صورت احتمالی تعلیق خواهد شد فقط تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای است و تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم را شامل نمی‌شود.
۴- پس از توافق نهایی نیز بلافاصله تحریم‌ها تعلیق نخواهد شد بلکه باید در ابتدا ایران تعهدات خود را اجرا کند.
۵- آژانس باید فعالیت‌های ایران را تأیید کند.
۶- پروتکل الحاقی از سوی ایران به اجرا درآید.
۷- رضایت و رأی‌گیری کنگره به منظور تعلیق تحریم‌ها لازم است بدون رضایت کنگره تحریمی تعلیق نمی‌شود.
۸- برنامه موشکی ایران مورد بازبینی قرار بگیرد و به صورت جدی محدود شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

اما خوب به یاد داریم که اگر تلاش دانشمندان و شهدای هسته‌ای ایران نبود؛ اگر رشد علمی و فناوری بومی هسته‌ای و سرمایه‌های انقلابی نبود؛ امروزه مذاکره‌ای هم صورت نمی‌گرفت و دشمن ضرورتی به بحث و تبادل‌نظر و تأمین خواسته‌های طرف مقابلش نمی‌داد و از روش‌های برخوردی خویش همانند آنچه با برخی از همسایگان ما رفتار نموده است بهره می‌برد.

,

در مقابل متأسفانه همواره شاهد آن بوده‌ایم و هستیم که در طی این مذاکرات با دلسوزان منافع ملی و سرمایه‌های انقلابی که سعی در نقد صحیح و منصفانه داشتند برخورد درستی نشده و زدن برچسب «تندروی» را به این دلسوزان همیشگی مردم و نظام اسلامی روا دانسته‌اند!

,

در مقابل به گونه‌ای این موضوعات در مطبوعات اصلاح‌طلبان طرح می‌گردد که خروجی آن «تطهیر دشمن» و «تندروی دلسوزان انقلاب مردمی ایران» می‌باشد!

,

فقط قدری لازم است به ذهن فشار بیاوریم تا لیست بلند بالای دشمنی‌ها، خصومت‌ها و جنایت‌های آمریکا در طول 60 سال اخیر در جلوی چشمانمان صف بکشند...

,

از دخالت و سامان بخشی کودتای 28 مرداد 32 تا به استعمار کشیدن ایران عزیز و پشتیبانی از پهلوی دوم و صدام بعثی و تا دخالت در جنگ تحمیلی و ساقط کردن هواپیمای مسافربری حامل مسافران بی‌گناه و به خاک و خون کشیدن آن‌ها و تا ده‌ها و صدها خیانتی که علیه مردم این مرزوبوم در حوزه‌های گوناگون روا داشته است.

,

حالا این همان آش است و همان کاسه! دشمنی که سال‌ها خون ملت ایران را در شیشه کرده و جوانانمان را با خاک و خون کشیده، آن‌هایی که به خاطر منافع خود، حاضرند تمام دنیا را تحت سلطه خود درآورند، آیا حاضر خواهند شد که قدمی به نفع ما بردارند؟!

, حالا این همان آش است و همان کاسه! دشمنی که سال‌ها خون ملت ایران را در شیشه کرده و جوانانمان را با خاک و خون کشیده، آن‌هایی که به خاطر منافع خود، حاضرند تمام دنیا را تحت سلطه خود درآورند، آیا حاضر خواهند شد که قدمی به نفع ما بردارند؟!]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه