اخبار داغ

توسط یک فرهنگی و محقق گلستانی انجام شد؛

بررسی فعالیت‌ تاریخ نگار اروپایی در گلستان

بررسی فعالیت‌ تاریخ نگار اروپایی در گلستان
یک فرهنگی ومحقق گلستانی گفت: «رابینو»در جای‌جای سفرنامه‌اش در خصوص زیبایی‌های ایران و شمال کشورمان قلم‌فرسایی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کلاس بیست ، برای اولین بار در کشور به مناسبت صدوسی‌و‌هفتمین سال تولد «یاسنت لوییس رابینو بورگوماله» تاریخ‌پژوه، جغرافی‌دان و دیپلمات اروپایی و بر دومین نشست پژوهشی شورای پژوهشی میراث فرهنگی گلستان به نام «رابینو و استرآباد» ، برای بررسی زوایا دوره‌ی قاجاریه، حضور بیگانان در ایران، و... با حضوراساتید دانشگاه و پژوهشگران گلستانی برگزارشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلاس بیست,

"احسان گوهری‌راد" در این نشست ضمن تقسیم‌بندی کلی سفرنامه‌ها به خیالی و واقعی گفت: با شکل‌گیری تحولاتی در مناسبات و روابط جهانی، روابط ایران و اروپا وارد مرحله‌ای جدید شد که به دنبال آن سیاحان زیادی از کشورهای مختلف اروپایی تحت عنوان تجار و بازرگانان، سفیران و هیأت‌های رسمی سیاسی، مبلغان مذهبی، هنرمندان و دانشمندان سیاح با اهداف متفاوت به ایران سفر کرده و هرکدام گزارش و یادداشت‌ها و سفر‌نامه‌هایی از خود برجای گذاشته‌اند.

,

وی افزود: سفرنامه‌هایی که در دوران صفویه نوشته شده بیشتر جنبه اجتماعی دارند اما دردوره قاجار با ورود خیل کثیری از سیاحان و تجار شکل و محتوی سفرنامه ها تغییر کرده و بیشتر جنبه سیاسی، نظامی به خود می‌گیرند.

,

IMG 7735

, IMG 7735,

این کارشناس ارشد تاریخ به ویژگی‌های سفرنامه‌های خارجی‌ها هم اشاره کرده و یادآور شد: «رابینو»در جای‌جای سفرنامه‌اش در خصوص زیبایی‌های ایران و شمال کشورمان قلم‌فرسایی کرده است.

,

گوهری راد ادامه داد: شاردن نیز در باب مهمان‌نوازی ایران می‌گوید:«چیزی که در شیوه‌ی زندگی ایرانیان، گذشته از قناعت آنان مرا سخت به اعجاب می‌آورد، مهمان نوازی آنان است.»

,

براساس این گزارش، مقاله « واکاوی وضعیت تجاری استرآباد در دوره قاجار» این فرهنگی پژوهشگر در شماره ۳۰ فصلنامه پژوهشنامه تاریخ( فصلنامه علمی-پژوهشی) سال هشتم بهار۹۲ به چاپ رسیده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  نیزنمایه سازی شده است.

,

لازم به ذکر است، احسان گوهری راد رئیس اداره مشارکت های آموزش و پرورش گلستان و نویسنده کتاب «استرآباد درعصر قاجار» است.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه