اخبار داغ

ابتکار دولت فقط برای سگ ها و پلنگ ها!

جنگل های زاگرس در شعله بی تدبیری می سوزد+عکس

جنگل های زاگرس در شعله بی تدبیری می سوزد+عکس
زندگی مردم خونگرم اندیمشک در بیش از ۱۶۰ روستا در پهنه ای به وسعت ۳ هزار کیلومتر وابسته به مراتع و جنگل های زاگرس است که امروز با بی مهری مسئولین در آتش کینه های دیرینه می سوزد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اندیمشک جوان ، زندگی مردم خونگرم اندیمشک در بیش از  ۱۶۰ روستا در پهنه ای به وسعت ۳ هزار کیلومتر وابسته به مراتع و جنگل های زاگرس است که امروز با بی مهری مسئولین در آتش کینه های دیرینه می سوزد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اندیمشک جوان,

در روزهای گذشته بازهم برای چندمین بار آتش سوزی گسترده مناطق وسیعی از جنگلهای الوار گرمسیر را طعمه خود کرد، که پس از اطلاع از آن بهمراه یکی از اکیپ های مهار آتش که متشکل از  فرمانده یگان حفاظت منابع منابع طبیعی خوزستان،  فرماندار اندیمشک و برخی دیگر از مسئولین و نیروهای امدادی راهی منطقه شدیم.

,

پس از چندین ساعت رانندگی و چندین ساعت پیاده روی به ارتفاعات منطقه رسیدیم اما با توجه به وسعت منطقه ای که در آن حریق رخ داده بود، بخش اعظمی از جنگلها سوخته و دیگر چیزی جز خاکستر و دود از آنها نمانده بود.

,

با وجود خستگی و تشنگی فراوان گروه به جاهایی که می توانستیم کمکی کنیم رفتیم و مشغول کار شدیم، اما در دل از خودم می پرسیدم این درخت های بی گناه و مراتع، و حیوانات و اهالی محل قربانی کدام بی تدبیری شده اند که باید از رفع این مشکلات نامید شوند.

,

 

,
, , ,

 

,

داستان آتش سوزی جنگلهای زاگرس امروز دیگر به یک تراژدی روزانه تبدیل شده است که مردم به آن عادت کرده اند که دلسوزی و تلاش مردم و مسئولان محلی هیچ چاره ای از آن دوا نمی کند.

,

جدای از مسائل مربوط به آتش سوزی چه سهوی و چه عمدی بی توجهی مسئولین ارشد محیط زیست کشور به مقوله آتش سوزی جنگلهای بخش الوار داغ دیگری است که دل هزاران دوستدار محیط زیست را می سوزاند.

,

گناه این درختان چیست؟ ابتکار و تدبیر دو نکته ای است که اگر در همه جای کشور وجود داشته باشد در مورد این جنگل ها که سرمایه ملی هستند، وجود ندارد.

,

البته این آتش سوزی ها منحصر به خوزستان نیست بلکه جنلگهای ایلام، گلستان، کهکیلویه  و بویر احمد و بسیاری از نقاط کشور وجود دارد.

,
, , ,

وسعت و گستردگی

, وسعت و گستردگی,

در همین زمینه فرمانده یگان حفاظت منابع منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: آتش سوزی از ساعت هشت صبح آغاز شد که با همکاری ماموران آتش نشانی، هلال احمر، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی خوزستان و مسوولان شهرستان اندیمشک این آتش سوزی در ساعت یک بامداد یکشنبه مهار شد.

,

سرهنگ عزیزی گفت: هنوز میزان هکتاری که از این جنگل به آتش کشیده شد مشخص نشده و در دست بررسی است.از اندیمشک تا پای کوه‌های جنگلی حدود ۳ ساعت راه است و از آنجا نیز فاصله بسیار زیادی را باید پیاده پیمود و در نتیجه بیش از چندین ساعت طول می‌کشد تا محل آتش‌سوزی در ارتفاعات برسیم و تازه اگر تجهیزات مورد نیاز را داشته باشیم، آن زمان برای اقدام به خاموش کردن دیگر خیلی دیر است.

,

اندیمشک در مجاورت رشته کوه زاگرس واقع است و بخش الوار گرمسیری اندیمشک حدود ۳ هزار کیلومتر وسعت و ۱۶۰ روستا دارد و از بخش های کوهستانی منطقه است.

,

در شهرستان اندیمشک ۸۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات این جنگل ها در معرض نابودی ناشی از آتش سوزی قرار دارند.

,

به دلیل نبود بودجه مناسب برای اطفای حریق و اتکای منابع مالی به اعتبارهای استانی، فقط در یک دهه گذشته ۱۳‌هزار و ۸۳۲ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ داده است که سبب خسارت ۱۴۲‌هزار و ۹۴۱‌هکتاری به زیست‌بوم‌های ارزشمند کشور شده است.

,

لزوم استقرار بالگرد در منطقه

, لزوم استقرار بالگرد در منطقه,

حمزه ای معاون فرماندار اندیمشک با بیان اینکه طبق اطلاع دریافتی از اهالی بومی منطقه این آتش سوزی بسیار گسترده بوده و برای مهار آن نیاز فوری به بالگرد است افزود:به دلیل سخت گذر بودن منطقه و نبود جاده نیروهای اطفای حریق برای دسترسی به محل آتش سوزی باید حداقل پنج ساعت پیاده روی کنند.

, حمزه ای معاون فرماندار اندیمشک با بیان اینکه طبق اطلاع دریافتی از اهالی بومی منطقه این آتش سوزی بسیار گسترده بوده و برای مهار آن نیاز فوری به بالگرد است افزود:به دلیل سخت گذر بودن منطقه و نبود جاده نیروهای اطفای حریق برای دسترسی به محل آتش سوزی باید حداقل پنج ساعت پیاده روی کنند.,

وی امکانات اطفای حریق شهرستان اندیمشک برای مهار این آتش سوزی را ناکافی دانست و از همه دستگاههای امدادی استان خوزستان برای مهار این آتش سوزی درخواست کمک کرد.

,

بیش ازهزار هکتار از جنگل های بخش الوار اندیمشک که دارای گونه های گیاهی ‏نادر از جمله بلوط زاگرس ، پسته وحشی ، انجیر ، کلخونگ ، ‏آلبالوی وحشی ، کیکم و زالزالک هستند به دلیل آتش سوزی در سالهای گذشته نابود شده اند.‏

,

یکی از اهالی محلی می گوید سه سال است که از شهر به روستا آمده ام اما متاسفانه این آتش سوزی ها و بی توجهی مسئولین باعث شده که دیگر امیدی برای زندگی در روستا نداشته باشم و مجبور به بازگشت به شهر شوم.

,

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران دراین‌باره گفت: حیات مردم کشور علی‌الخصوص زاگرس نشینان به جنگل‌های زاگرس وابسته است، بنابراین مسئولین نباید به بی‌تفاوت باشند.

, پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران دراین‌باره گفت: حیات مردم کشور علی‌الخصوص زاگرس نشینان به جنگل‌های زاگرس وابسته است، بنابراین مسئولین نباید به بی‌تفاوت باشند.,

حرف دل درخت،شاید اگر این اتفاقات در مکان و زمان دیگری اتفاق می افتاد اینطور نبود و یا بهتر است بگوییم که ما در زمان و مکان اشتباهی بوجود آمده ایم.

,

 به‌رغم ارزش‌ فراوان جنگلهایی که سرمایه ملی و طبیعی کشور هستند، بی‌شمار عرصه‌های طبیعی، معصومه ابتکار ، به‌عنوان سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست ، شاید کمترین دغدغه این نسبت به آنها نداشته باشد، چرا که هیچ فعالیتی که مثمر ثمر باشد از وی در این خصوص دیده نشده است.

,  به‌رغم ارزش‌ فراوان جنگلهایی که سرمایه ملی و طبیعی کشور هستند، بی‌شمار عرصه‌های طبیعی، معصومه ابتکار ، به‌عنوان سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست ، شاید کمترین دغدغه این نسبت به آنها نداشته باشد، چرا که هیچ فعالیتی که مثمر ثمر باشد از وی در این خصوص دیده نشده است.,

به نظر، تنها کمکی که می تواند تسکینی بر داغ دلهای دوستاران محیط زیست و مردم باشد استعفای مسئولینی است که بجای رفع مشکلات آتش سوزی و گردوخاک می گویند، «نمی شود به هوا دستور بدهیم باران ببارد»! و یا اینکه به بعضی از شهروندان توصیه کردید که از شهرشان بروند.

,

می خواهید به مردم اندیمشک و بخش الوار و خوزستان بگوییم از شهر و دیارشان بروند؟! می خواهید به اهالی بخش الوار که از طریق همین مراتع امرار معاش می کردند بگوئیم بروند؟! پس به درختان بلوط و انجیر و حیواناتی که در گرما و گردوخاک ایستادگی کرده اند چه بگوئیم.

,

همان گونه که در جمع معترضان به سگ کشی در شیراز، گفتید: در برابر احساسات شما و به نتیجه رسیدن مطالباتتان احساس مسوولیت می کنیم و مطمئن باشید این مساله به حال خود رها نمی شود.

,

الان هم احساس مسئولیت کنید و بهترین کار و تنها کاری که از شما انتظار می رود و توانایی اش را دارید انجام دهید، یک معذرت خواهی خشک و خالی با استعفا.

,

ابتکار بی تدبیری دولت، مردم را نا امید کرد

 

,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,

ابتکار بی تدبیری دولت، مردم را نا امید کرد

 

,
,
, , ,

ابتکار بی تدبیری دولت، مردم را نا امید کرد

,

 

,
,
, , ,

انتهای پیام/ف

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه