اخبار داغ

یک فوق تخصص خون و سرطان:

تولید داروی ایرانی محرک مغز استخوان که تأییدیه جهانی دارد

تولید داروی ایرانی محرک مغز استخوان که تأییدیه جهانی دارد
یک فوق تخصص خون و سرطان گفت: هم اکنون داروهایی در داخل کشور تولید می‌شود که وقتی افزایش گلبول‌های سفید به هر دلیلی پایین می‌آیند مغز استخوان را تحریک می‌کنند و تعداد گلبول‌های سفید را بالا می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر مهرداد پاینده در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره‌ تولید فرآورده‌های خونی در کشور گفت: وقتی بیماری برای اهدای پلاکت با دستگاه مراجعه می‌کند پلاکت از خون اهدایی جدا می‌شود و گلبول قرمز و پلاسما مجدد به فرد اهدا کننده باز می‌گردد و دیگر نیاز به کارهای اضافه‌تر نیست.

وی در ادامه افزود: غالباً افراد در این مسیر آزمایش‌های اولیه را انجام می‌دهند؛ با بررسی شرایط میکروبی و برطرف کردن آلودگی‌های احتمالی این خون به سرعت می‌تواند مورد استفاده بیمار قرار گیرد.

این فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی با اشاره به این‌که در قطب درمانی کشور دستگاه پلات ‌و پلاسما مستقر شده و در غرب کشور نیز چندین دستگاهی وجود دارد، ابراز کرد: در این روش تعداد بیشتری پلاکت از خون در زمان کوتاه‌تر و انتخابی از فرد مورد نظر دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر سیسم H.L.A سیستم گیرنده و دهنده خون هر چه به هم نزدیک‌تر باشند درصد پلاکت خون بالاتر است، کیفیت آن نیز بیشتر خواهد بود و در آینده مقاومت نیز به پلاکت در دریافت‌های بعدی کمتر می‌شود؛ معمولاً به این دلیل‌که مصرف پلاکت‌ها در بیماران زیاد است غالبا بعد از چند دوره مصرف پلاکت‌های معمولی به آن حساسیت پیدا می‌کند و پلاکت مثل سابق بالا نمی‌رود و این محدودیت بین پروتکل‌های درمانی مخصوصاً در بیمارانی که باید "کموتراپی" سنگین انجام دهند مغز استخوان را کاملاً مهار می‌کند.

پاینده تاکید کرد: جدیداً داروهایی تولید می‌شود که مغز استخوان را تحریک می‌کند و به دلایلی از جمله این‌که مغز استخوان فرد خاموش شده و تولید پلاکت را ندارد، استفاده می‌شود اما به دلیل هزینه‌های بالا استفاده از این روش فراگیر نشده است و در شرایط خاص کاربرد دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر خون دهندگانی که از قبل انتخاب می‌شوند به دنبال این هستند که از خون خود فرد برایش ذخیره‌سازی شود پس با داروهای مکمل و تقویتی بیمار را آماده می‌کنند و در زمان‌های مشخصی بیمار خون را اهدا می‌کند و خون برای‌ خود فرد نگهداری می‌شود که پس از عمل جراحی از خون خود فرد استفاده شود.

این فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی با بیان این‌که در فرآورده‌های تزریقی سه ماده اساسی ب 12، فولیک اسید و آهن برای خونسازی وجود دارد، تصریح کرد: برای افرادی که کم خونی مزمن دارند اگر شرایط قلبی، ریوی و عروقی این افراد اجازه دهد می‌توان از هموگلوبین پایین‌تر استفاده کرد و بیمار را با فرآورده‌های مواد اولیه جلو برد تا کار به تزریق کشیده نشود.

وی با بیان این‌که از جمله فرآورده‌های دیگر در ایران در جهت افزایش گلبول‌های سفید استفاده از داروهای محرک مغز استخوان است، افزود: هم اکنون داروهایی در داخل کشور تولید می‌شود که وقتی افزایش گلبول‌های سفید به هر دلیلی پایین می‌آیند مغز استخوان را تحریک می‌کنند و تعداد گلبول‌های سفید را بالا می‌برند که در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده داروی ایرانی در این زمینه برندهای جهانی را نیز به دست آورده‌اند.

پاینده ادامه داد: ماده دیگر تولیدی گلبول قرمز و دیگری پلاسما است، افراد در کشور دو تا سه ماه در سطح کشور خون اهدا می‌کنند که می‌توان از آن "آلبومین" تهیه شود ، "کرایو" یکی دیگر از فرآورده‌ها است که بیشتر به شکل دهنده تهیه می‌شود که حدود 80 درصد در داخل تولید می‌شود.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه