اخبار داغ

"کمبودهای عاطفی" و "نیاز به دیده شدن" عامل آرایش‌های غلیظ و پوشش نامتعارف جوانان/وقتی حماقت در زیباترشدن شیوع پیدا می‌‌کند

"کمبودهای عاطفی" و "نیاز به دیده شدن" عامل آرایش‌های غلیظ و پوشش نامتعارف جوانان/وقتی حماقت در زیباترشدن شیوع پیدا می‌‌کند
گسترش تبلیغات اینترنتی برای انجام جراحی‌های زیبایی و حتی تاتوی چشم و پوست جاهای مختلف بدن، ارائه تاتوهای سه بعدی و ... نشان دهنده اوج این حماقت در زیباتر شدن است، آیا کسی که سعی دارد با خالکوبی قلب، ستاره، ابتدای اسم فرد مورد علاقه خود در سفیدی چشمش، زیبا و متفاوت باشد؛ فردی عاقلی است و باید او را انسانی سالم پنداشت!؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ‏ یُحِبُ‏ الْجَمَال »خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. این حدیث از پیامبر اکرم(ص) جمله‌ای بسیار معروف است که در جای جای شهرمان دیوار نویس شده است و برخی از سوادگران زیبایی! و عرضه کنندگان و خودنمایان برای توجیه عملشان به آن می‌آویزند در حالی که در ادامه این جمله آمده است : «وَ یُحِبُّ أَنْ یَرَى أَثَرَ النِّعْمَةِ عَلَى عَبْدِه؛ خداوند دوست دارد، آثار نعمت‌هایش را در بنده‌اش مشاهده کند.» و این درحالی است که به نوعی می‌توان گفت خداوند اثرات نعمت زیبایی برای بندگانش به ویژه بانوان را در حیا و عفت و بندگی آنها دوست دارد، چیزی که عرضه کنندگان رایگان زیبایی از آن بهره‌‌‌ای نبرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 در حدیث دیگری می‌خوانیم «الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَه‏» آن خدایی که هر چه آفرید، به نیکوترین شیوه  خلق کرده است. از این حدیث برمی‌آید که هیچ چیزی از مخلوقات خداوند زشت و نامبارک نیست یعنی (خداوند همه موجودات عالم هستی را بر اساس اصول زیباشناسانه آفریده است. در جهان‌بینی قرآنی همه چیز «احسن» آفریده شده است) از این روست که در آیه‌ای دیگر می ‌فرماید: یا « فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقین‏ »

,

از میان تمام موجودات عالم هستی، انسان به عنوان خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین انتخاب شد و به فرشتگان معرفی شد: « قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» و او از همه زیباتر، عابدتر، عبدتر با قدرت ناطقه آفریده شد.

,

اما همین انسان با تمام زیبایی‌هایش در اندازه‌های کوچک و بزرگ، به انواع مختلف در برابر خداوند خالق زیبایی‌ها عصیانگری کرد و یکی از این عصیان‌گری ها، سرکشی در زیبایی است به طوری که  فراموش کرد چه زیبایی برای خداوند دوست داشتنی است.

,

, ,

لیلا محمدی‌زاده کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه از منظر قرآن هنر الهی در آفرینش تجلی یافته است و حس زیبایی آن فقط در ظاهر موجودات نیست. زیبایی آیه و نشانه است؛ ارجاع است باید در پی اصل و حقیقت بود. گفت: در فرهنگ قرآنی، علاوه بر این که زن به عنوان یکی از جلوه‏های زیبایی خلقت و حوری بهشتی معرفی شده، به جنبه‏های احساسی و عشق‏آفرینی او نیز توجه شده است. در حقیقت این نظریه مکتب جمال را تأئید می‏کند که: عشق زاییده زیبایی است و این زیبایی شوق به زندگی مشترک(ازدواج)و پیوستگی را که نهایت اشتیاق و با هم بودن است، برمی‏انگیزد. یعنی سهم زیادی از این تمایل مرهون زیبایی است.

,

اما متأسفانه بیش از یک دهه است که فرهنگ جلوه گری به عنوان فرهنگ قالب برای قشر وسیعی از زنان جامعه بروز و نمود ویژه ای داشته است به نحوی که شاهد خروج بانوان از منزل با شکل و شمایل یک عروس هستیم! عروسی که گویی می‌خواهد نگاه تمام مردان را به سمت جمال رنگ شده خود جلب کند، درست ارائه زیبایی که مصداق رو در روی زیبایی مورد پسند خداوند است.

,

, ,

محمدی‌زاده در ادامه گفت وگو با خبرنگار ما یکی از دلایل توجه بیش از اندازه بانوان به آرایش را رسیدن به مرحله اجتماعی " روابط عمومی بالا" و " تأثیرگذار بودن " بر روی سایر افراد دانست و افزود: آنچه که می‌تواند باعث افزایش قدرت تأثیرگذاری افراد بر یکدگیر شود، زیبایی روح و اندیشه است، زیبایی که می‌توان از آن به عنوان "زیبایی معنوی" نام برد.

,

وی ادامه داد: صبر و استقامت، زیبایی عقل، زیبایی علم، نیت زیبا، زیبایی عفو اغماض، زیبایی دوری کردن از ناپسندی‌ها ... را می‌توان مصداق زیبایی معنوی دانست.

,

به راستی این یک واقعیت است که کشور ما به عنوان یکی از کشورهای هدف برای سازندگان لوازم آرایشی در سطح دنیا شناخته شده است، کشوری که با وجود فرهنگ غنی و اصیل گویی، مُسَخَر، فرهنگ مبتذل غرب شده است، فرهنگی که گاها دیده شده است حتی در آن کشورها از سوی مردمانشان ترد و غیر قابل قبول شناخته شده است.

,

نحوه آرایش بانوان اروپایی در دنیای حقیقی نه در فیلم‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای، چیزی خلاف اندیشه‌های ما است. در کشورهای اروپایی جوانی خود مصداق "زیبایی" است و یک دختر جوان تلاش زیادی برای انجام آرایش‌های غلیظ ندارد و بانوان بعد از پشت سر گذاشتن دوران جوانی برای جبران از دست دادن زیبایی به سمت آرایش آن هم آرایش های مختصر می‌روند این واقعیت نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه مصرف کنندگان صرف این لوازم آرایشی هستند.

,

, ,

آمارها نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری بیش از 2000 تن لوازم آرایشی و بهداشتی با ارزش بیش از 20 میلیون دلار به کشور وارد شده‌ است، در این بین آمارها نشان می‌دهد که ترکیه و امارات بیشترین سهم را در صادرات لوازم آرایشی به ایران داشته‌اند.

,

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال تنها 27 تن «لوازم آرایش لب» از کشورهای هلند، فرانسه، ترکیه،‌ ایتالیا، امارات، آلمان و چین به کشور وارد شده که ارزش آن مجموعا به بیش از 327 هزار دلار یعنی کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

,

همچنین فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به 41 تن «لوازم ارایشی تحت عنوان فراورده‌های آرایش چشم» از کشورهای چین، آلمان، امارات، ایتالیا، ترکیه، کره، فرانسه و هلند وارد ایران شده‌ است که مجموعا واردات این نوع کالای آرایشی برای کشور نزدیک به 765 هزار دلار ارزبری داشته ‌است.»

,

انواع « پودر آرایشی و بهداشتی پوست» محصول آرایشی دیگری است که بیشترین واردات آن به ایران از کشورهای امارات و پس از آن ترکیه و فرانسه بوده است.

,

بر اساس آمارها، بیش از 615 تن از انواع پودرهای آرایشی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، امریکا، ایتالیا، بلغارستان،‌تایلند، ترکیه، کره، سوییس، فرانسه، لهستان، هلند و هند با ارزش کمتر از یک میلیون دلار و حدود 3 میلیارد تومان به کشور وارد شده‌ است.

,

در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرک طی سه ماهه اول سال جاری، فراورده‌های آرایش مو، تحت عنوان‌های «فیکساتور مو» و «فراورده‌هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» به کشور وارد شده‌اند.

,

, ,

زهرا لطیفی، روانشناس در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، توجه بیش از اندازه برخی زنان برای آرایش صورت و ناخن یا پوشیدن لباس‌هایی خارج از عرف را نوعی خلاء احساسی و عاطفی دانست و اظهار داشت: در بیشتر مواقع افراد برای دیده شدن و متمایز بودن با سایر افراد جامعه دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

, طنین یاس،,

وی با بیان اینکه حس " دیده نشدن"، " مورد بی توجهی قرار گرفتن"، " مورد بی‌مهری قرار گرفتن" برگرفته از کمبودهایی است که از دوران نوجوانی یا حتی بعد از ازدواج برای افراد به وجود می‌آید و این حس می‌تواند یک خیال یا یک توقع بیش از اندازه از طرف جامعه برای ابراز محبت و توجه باشد.

,

این مشاور خانواده  افزود: برای کسانیکه هیچ چیز برای دیده شدن ندارند، متمایز بودن و جلب توجه فقط از طریق کوتاه‌ترین راه آن هم طرز پوشش، آرایش و حتی راه رفتن و در برخی از مواقع هنجارشکنی مُیَسَر است از این رو از مکانیز "جبران" استفاده می‌کنند.

,

زهرا لطیفی با بیان اینکه آرایش زیاد ابتدا به عنوان یک اهرم جبران برای بازگشایی عقده‌های روانی، بعد به صورت یک عادت و سپس به صورت وابستگی محض در بانوان خود را نشان می‌دهد به طوری که دیگر قادر نخواهند بود بدون آرایش در محافل عمومی ظاهر شوند و همین وابستگی آنها را تا مرض " خودزشت پنداری"  پیش می‌برد.

,

وی ادامه داد: بالا رفتن میل به جراحی‌هایی بینی، پلک، گونه گذاشتن، انواع پروتز آن هم در عنفوان جوانی حاد شدن بیماری روانی "خود زشت پنداری" است که برای جبرانش دست به هر کاری می‌زنند.

,

این روانشناس با اشاره به اینکه فرهنگ سنتی و دیرینه ایران، آرایش‌های تند و زننده را برای بانوان به ویژه دختران جوان و نوجوان نمی‌پسند، گفت: به طور قطع با استفاده از این روش بعد از مدتی از سوی جامعه ترد می‌شوند و با برجسب‌هایی که بر این دست زنان زده می‌شود نه تنها  نتوانسته‌اند به هدف خود برسند بلکه آماج تهمت‌ها نیز قرار می‌گیرند.

,

این روانشناس افزود: علاوه بر آسیب‌هایی که آرایش زیاد بر روح و فکر بانوان وارد می‌کند، جسم نیز خالی از خلل باقی نمی‌ماند و قطعا استفاده مستمر از این مواد شیمایی که به علت مصرف زیاد به صرفه هست که از ارزان‌ترینشان هم استفاده شود طراوت و زیبایی پوست را گرفته و باعث افتادگی بیشتر، زرد شدن چهره شده و چون در این مواد آرایشی برای ماندگاری بیشتر از سرب استفاده می‌شود بیماری های مختلفی از جمله ناباوری را برای بانوان به همراه دارد.

,

, ,

متأسفانه سونامی آرایش‌‌های زننده و غلیظ چنان روح را ویران می‌کند و طبع زیاده‌خواهی در زیبایی و متفاوت بودن در جامعه را در افراد بیشتر می‌کند که دیگر برای زیبا بودن و زیباتر دیده شدن آرایش نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند به نحوی متفاوت باشند حتی اگر خود را با سپردن به تیغ تیز جراحان شبیه حیوانات کنند! مانند عمل جراحی گوش و تبدیل گوش به شکل گوش الاغ! یا جراحی بینی و شبیه کردن بینی به شکل بینی گربه! و یا حتی درشت کردن لب‌ها به حدی که شبیه به لب شتر شود!

,

, ,

 

,

گسترش تبلیغات اینترنتی برای انجام جراحی‌های زیبایی و حتی تاتوی چشم و پوست جاهای مختلف بدن، ارائه تاتوهای سه بعدی و ... نشان دهنده اوج این حماقت در زیباتر شدن است، کسی که سعی دارد با خالکوبی قلب، ستاره، ابتدای اسم فرد مورد علاقه خود در سفیدی چشمش، زیبا و متفاوت باشد و یا اینکه سفیدی چشم را با عمل جراحی به رنگ سبز و قرمز و نارنجی و ... کند، فردی عاقل است و باید او را انسانی سالم پنداشت!؟

,

این دست اقدامات علاوه بر اینکه هزینه های میلیونی برای افراد در پی دارد از نظر بهداشتی و سلامت هم می‌تواند محلی از نگرانی باشد. این خالکوبی‌ها که گاها در بخش‌های حساس بدن مانند چشم ، زبان و گردن.. انجام می‌شود تأثیر زیادی در انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت دارد و حال دیگر نفوذ فرهنگ غرب در کشور نه تنها بدنه فرهنگی بلکه بدنه سلامت افراد جامعه را نیز تحت تأثیر می‌گذارد.

,

متأسفانه این دست از خالکوبی ها در مراکز غیربهداشتی و توسط افراد غیر متخصص مانند آرایشگاه‌ها و آرایش‌گران صورت می‌گیرد از این رو لزوم نظارت بیشتر بر روی عملکرد آرایشگاه‌ها، نظارت بر آگهی‌های اینترنتی، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی توسط نهادهای آموزشی و تربیتی از سنین پایین، فراهم کردن زمینه بروز استعدادهای جوانان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، اشتغال پایدار و مناسب و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که بتواند اوقات جوانان را با برنامه‌های مفید پر کند شاید راهکارهایی باشد برای اینکه جوانان به دنبال مدگرایی و غرب گرایی نروند و برای تعالی خود در مسیر صحیحی گام بردارند.

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه