اخبار داغ

مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب:

آمادگی ایران برای تولید حداکثری نفت خام در دوران پساتحریم

آمادگی ایران برای تولید حداکثری نفت خام در دوران پساتحریم
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از آمادگی این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام و بازگشت فوری به سقف پیش از تحریم خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز ، مهندس بیژن عالی پور در خصوص اعلام آمادگی وزیر نفت برای افزایش سهم نفت خام صادراتی ایران و بازگشت به بازار پس از لغو تحریم ها گفت : تمام برنامه های لازم برای افزایش تولید نفت و گاز در مناطق نفتخیز جنوب تدوین گردیده و آماده دریافت دستور آغاز عملیات بازگشت به سقف پیش از تحریم در کمترین زمان ممکن هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز,

 
 وی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت ایران، حدود 83 درصد نفت خام  و 16 درصد گاز کشور را تامین می کند ، اظهار داشت: با توجه به توافق انجام شده و لغو تحریم ها و همچنین فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر نفت خام ، با همت و تلاش کارکنان و متخصصان مجموعه مناطق نفتخیز جنوب آمادگی داریم ظرف 3 روز توان تولید نفت خام را به میزان حداکثری که مورد نظر وزیر محترم نفت می باشد افزایش دهیم.
 
عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این مطلب که تامین خوراک اکثر پتروشیمی هاو پالایشگاه های کشور بر عهده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است ، گفت : برای تامین نفت صادراتی به بازارهای جهانی و همچنین خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاههای داخلی بر اساس برنامه ابلاغی وزارت نفت ، در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به لحاظ افزایش ظرفیت تولید به میزان حداکثری هیچگونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.
 
مهندس عالی پور در تشریح عملکرد مناطق نفت خیز جنوب در 3 ماه نخست سال جاری گفت: این شرکت در سه ماه نخست امسال توانست تعهدات خود را در زمینه برنامه تولید نفت مصوب شرکت ملی نفت ایران 100 درصد محقق کند.

وی افزود: سطح تولید در برنامه سال 1394 به صورت افزایشی بسته شده بود که در این مدت ضمن نگهداشت این سقف، توان تولید نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به فعالیت های حفظ و نگهداشت تولید نفت گفت: از جمله فعالیت های مستمر برای حفظ و نگهداشت تولید حفاری چاه های توسعه ای و تعمیری است.

عالی پور در ارتباط با دیگر فعالیت های مرتبط با توسعه مخازن گفت: در سال جاری عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی 3 میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه ، کیلور کریم و سیاه مکان با هدف کسب اطلاعات دقیق در جهت افزایش تولید از این میادین، پایان یافت.

وی اظهار داشت: با پردازش و تفسیر این اطلاعات نقشه‌های جدید عمقی از وضعیت ساختمان مخازن آسماری، بنگستان و خامی این میادین تهیه خواهدگردید که در کاهش ریسک حفاری چاه ها ، انجام محاسبات حجمی ، افزایش تولید و فرآیند توسعه میادین یاد شده نقش بسیار ارزنده و تعیین کننده خواهد داشت.


تشکیل کمیته راهبری طرح ازدیاد برداشت در مناطق نفت خیز جنوب

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تشکیل کمیته راهبری طرح ازدیاد برداشت در مناطق نفت خیز جنوب, تشکیل کمیته راهبری طرح ازدیاد برداشت در مناطق نفت خیز جنوب,


 مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه به تفاهم‌نامه میان وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در زمینه اجرای پروژه های پژوهشی مرتبط با توسعه میادین اشاره کرد و گفت: در حوزه عملیاتی این شرکت 6 میدان اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی بی حکیمه برای واگذاری به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی انتخاب شده است.

وی افزود: طرح ازدیاد برداشت این میادین به ترتیب به پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن واگذار گردید.
 

,
,
,
,
,
, ,

عالی پور گفت: در این راستا کمیته راهبری طرح ازدیاد برداشت با حضور نمایندگان دانشگاه ها و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف بررسی و تصویب نقشه راه طرح ازدیاد برداشت تشکیل و نشست های متعددی برگزار گردید.
 
وی بکارگیری ظرفیت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در خصوص تولید فناوری در زمینه ازدیاد برداشت را ضروری خواند و اظهار داشت: طرح ازدیاد برداشت از جمله مهم ترین پروژه های اولویت دار مناطق نفتخیز جنوب است که با توجه به تعامل و هم افزایی مناسب صنعت نفت و دانشگاه ها ومراکز علمی، به نتایج آن امیدواریم و دستاوردهای آن را مثبت ارزیابی می کنیم.
 
انتخاب مناطق نفت خیز جنوب به عنوان شرکت معین 4 گروه کالایی وزارت نفت
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ادامه با اشاره به  ابلاغیه وزیر نفت در خصوص اولویت های ساخت داخل در قالب 10 گروه  کالایی، اظهار داشت: در این راستا و به دنبال تشکیل کارگروه راهبری با مدیریت معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت ، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن فعال بودن در تمامی گروه‌های کالایی به عنوان شرکت معین، عهده دار مسئولیت ارائه نیازها، تجمیع، بررسی های کارشناسی و ارزیابی سازندگان و کنترل اسناد فنی مناقصات 4 گروه کالایی در سطح وزارت نفت را به عهده داشته است.

وی گفت: این 4 گروه شامل مته های حفاری( ROCK BIT & PDC ) ، تجهیزات سر چاهی ( W/H & X-MASS  ) ،  پمپ های درون چاهی میله ای- مکشی ( SRP  ) و  توربین های گازی است.

ساخت فناورانه دکل های حفاری خشکی، لوله سیار مغزی و تجهیزات نمکزدایی
مهندس عالی پور در ادامه اظهار داشت: اخیراً نیز بر اساس مصوبه‌ وزیر محترم نفت، شرکت ملی مناطق نفتخیز به عنوان شرکت معین در ساخت فناورانه دکل های خشکی تعیین شده است. که نیاز سنجی و بررسی مشخصات فنی و فرآیند ساخت این تجهیز مهم توسط مدیران و کارشناسان این شرکت تحت پیگیری مستمر بوده و از پیشرفت خوبی برخوردار است.

رونمایی از توربین گازی تماما ایرانی و 5  تجهیز راهبردی  ساخته شده در  داخل
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، رونمایی از نخستین توربین گازی کاملاً ایرانی در خردادماه سال 1394 را یکی از نقاط عطف و رویدادهای مهم در حوزه ساخت داخل برشمرد.

وی تصریح کرد:  توربین سولار سنتار مدل T-4502 برمبنای تدوین دانش فنی بومی سازی شده در قالب پروژه پژوهشی با اعتبار 180 میلیارد ریال  به همت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان کارفرما و شرکت توربین ماشین خاورمیانه به عنوان مجری پژوهشی ساخته شده است.

عالی پور همچنین به  رونمایی از 5 تجهیز استراتژیک ساخت داخل از سوی این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از این تجهیزات، 4 قلم در زمینه ماشین‌آلات فرایندی و یک مورد مربوط به اقلام حفاری است که با حمایت این شرکت توسط شرکت های داخلی بخش خصوصی بومی سازی شده است.  این تجهیزات شامل روتور کمپرسور بورسیگ، نشت بند لانه زنبوری (HONEY COMB)، نشت بند گازی خشک (D.G.S.) ، فوران گیر چرخشی سر چاهی و مجموعه استافینگ باکس کمپرسور می باشد.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران طرح ها و پروژه های متعددی در بخش بومی سازی تجهیزات صنعت نفت به مرحله اجرا گذارده که در نتیجه آنها بخش قابل توجهی از اقلام مورد نیاز در داخل کشور بومی سازی شده است.

مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب گفت: در نتیجه اقدامات صورت گرفته از سوی این شرکت در 10 سال اخیر افزون بر 8000 قلم کالای استراتژیک صنعت نفت بومی سازی شده است که حدود 6000 قلم آن طی 5 سال اخیر ساخت داخل شده‌اند.

وی درباره برنامه های این شرکت در سال جاری گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، در صورت تامین منابع، در سال جاری 4 هزار قلم کالای مورد نیاز این شرکت، از قبیل  قطعات مورد نیاز حفاری، ماشین آلات دوار( توربین، پمپ و کمپرسور) مواد شیمیایی و قطعات یدکی در دست بررسی و اقدام است.
 
عالی پور خاطرنشان کرد: هم اکنون سفارش ساخت 75 درصد قطعات مورد نیاز این شرکت اعم از تجهیزات سرچاهی و انواع ولوها به بخش داخلی داده شده است.

تدوین برنامه 5 ساله برای بومی سازی تجهیزات کاربردی
عالی پور در ادامه گفت: در همسویی با اهداف گفته شده و به منظور بومی سازی بخش عمده ای از دیگر تجهیزات استراتژیک، این شرکت اقدام به تدوین برنامه 5 ساله ساخت کالا نموده است.

وی افزود: این برنامه به گونه ای تهیه شده است تا مهمترین قطعات و تجهیزات مورد استفاده به ترتیب اولویت، بومی سازی شوند.

 مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره مهم ترین گروه های کالایی که ممکن است در برنامه ساخت داخل قرار گیرند از اقلام حفاری مانند قطعات و تجهیزات درون چاهی و برون چاهی، ابزارحفاری و مواد شیمیایی و قطعات پلیمری و ماشین آلات فرآیندی مانند پمپ ها، کمپرسورها و توربین های گازی و متعلقات مربوطه مانند روتورها، شفت ها، پروانه ها و لابیرنت ها نام برد.

وی همچنین اقلام برق و الکترونیکی را دیگر کالاهای مهم برای ساخت داخل برشمرد و گفت: این طیف وسیع از تجهیزات  زمینه مناسبی برای مشارکت سازندگان داخلی و ایجاد همکاری مشترک با آنهاست.

عالی پور یادآور شد: از جمله قطعات و تجهیزات استراتژیک صنعت نفت که طی سال های اخیر بومی سازی شده است می توان به رشته های تکمیلی درون چاهی کلاس ( 5 و10 هزار)، نخستین توربین گازی ساخت داخل، انواع روتور و پره های داغ توربین های گازی، شیرهای ایمنی درون چاهی، انواع لوله ها و تسهیلات سرچاهی اشاره کرد.

مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب ، بومی سازی دانش فنی و ساخت روتورهای توربین رستون، ساخت مته حفاری در اندازه 2/1-17 اینچ، ساخت قطعات توربین نیرو ،  و بومی سازی دانش فنی و ساخت کامل روتور پاور توربین، کمپرسور توربین و کمپرسور هوای سولار را از دیگر فعالیت های این شرکت در عرصه بومی سازی دانست.

وی خاطر نشان کرد: از جمله طرح های در دست اجرای این شرکت در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز، ساخت مته های حفاری PDC دراندازه 2/1-8 اینچ ، ساخت لوله های انتقال نفت، ساخت لوله های تیوبینگ (درون چاهی) چاه های نفت در قطر 4 و 2/1 اینچ، ساخت تلمبه های درون چاهی و بومی سازی و تدوین دانش فنی پمپ های که همه آنها برای نخستین بار در کشور از سوی این شرکت پیگیری و اجرا می شود.

عالی پور درباره ساز و کار و فرآیند بومی سازی تجهیزات توضیح داد: کارشناسان و متخصصان این شرکت برای ساخت قطعات مورد نیاز خود سازندگان توانمند را در سطح کشور شناسایی و تجربیات و اطلاعات فنی و تخصصی قطعات و تجهیزات را به آنان منتقل می نماید. آن بخش از سازندگانی که به سفارشات این شرکت پاسخ مثبت دهند، در چارچوب قوانین و مقررات، ضمن حمایت مالی، کالاهای ساخته شده توسط آنان پس از انطباق با استانداردهای صنعت نفت و انجام تست های آزمایشگاهی و میدانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 وی افزود: در این زمینه برپایی نمایشگاه سالانه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان که تا کنون 6 دوره آن برپا شده یکی از برنامه های راهبردی این شرکت در توسعه منابع ساخت داخل است که هدف آن جلب همکاری و ایجاد پیوند بیشتر با سازندگان کالای صنعت نفت می باشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ساخت فناورانه دکل های حفاری خشکی، لوله سیار مغزی و تجهیزات نمکزدایی, ساخت فناورانه دکل های حفاری خشکی، لوله سیار مغزی و تجهیزات نمکزدایی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تدوین برنامه 5 ساله برای بومی سازی تجهیزات کاربردی, تدوین برنامه 5 ساله برای بومی سازی تجهیزات کاربردی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه