اخبار داغ

خوددرمانی و تجویز از داروخانه‌های سیار!

خوددرمانی و تجویز از داروخانه‌های سیار!
مصرف خودسرانه دارو کار را به جایی رسانده است که ایران یکی از 20 کشور اول دنیا و دومین کشور آسیایی است که با مصرف خودسرانه دارو روبرو است که متأسفانه اکثر این افراد از قشر باسواد جامعه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت فرهنگ نگار، حسین حیدر؛ "از صبح سردرد داری؟ بیا این مسکن بخور زود خوب میشی"..."گلوت درد میکنه این قرص سه سوت خوبت میکنه"..."یه سرماخوردگی ساده که دکتر نمیخاد این دارو هارو بخور خوب میشی" و.... این جملاتی است که خود ما هم آن‌ها را بارها و بارها به زبان آورده‌ایم و بر اساس آن‌ها همانند یک پزشک متخصص برای خود و اطرافیان نسخه می‌پیچیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ نگار, ؛,

واقعیت آن است مصرف خودسرانه دارو بدون مراجعه به پزشک در کشور ما یکی از عوامل رایج می‌باشد که خیلی راحت مردم به آن تن می‌دهند بدون آنکه به عوارض آن آگاهی داشته باشند؛ همین امر موجب شده، کشور ما ازلحاظ مصرف دارو جزو 20 کشور اول دنیا و نیز در آسیا بعد از چین، دومین کشور باشد که با مصرف خودسرانه دارو روبرو است.

,

همچنین تحقیقات انجام‌شده درباره مصرف خودسرانه دارو در کشور نشان می‌دهد، 10 تا 15 درصد داروها در ایران بدون مشورت با پزشک مصرف می‌شوند که دراین‌بین، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را تشکیل می‌دهند.

,

متخصصین و پزشکان تأکید دارند که وقتی افراد خودسرانه دارو مصرف می‌کنند بیماری‌هایی همچون بروز نارسایی کلیوی، مشکلات گوارشی، فشار و... را به‌راحتی برای خود به ارمغان می‌آورند درحالی‌که فکر می‌کنند سردرد و یا سرماخوردگی و یا هر بیماری دیگری را با مصرف خودسرانه دارو برطرف کرده‌اند.

,

این امر سبب شده 10 تا 20 درصد بیمارانی که در مراکز درمانی بستری می‌شوند به دلیل عوارض مصرف خودسرانه دارو باشد و می‌توان گفت که به‌طور متوسط در طی یک سال هر ایرانی 339 بار دارو می‌خورد که این رقم چهار برابر آمار جهانی می‌باشد.

,

حال نکته جالب‌تر و قابل‌تأمل تر این است که شاید مردم فکر کنند افراد باسواد در مصرف خودسرانه دار مشارکت ندارند و بیشتر گروه بی‌سوادها هستند که مبادرت به این عمل می‌کنند درحالی‌که این موضوع صحت ندارد و افراد باسواد بیشتر در گروه افراد خود درمان‌ها حضور دارند و دست به چنین کاری می‌زنند.
مشکلاتی همچون ترافیک، ازدحام، مسائل کاری و خانوادگی و... در این دنیای مدرن امروز، فشارهای روحی و عصبی زیادی را به افراد جامعه تحمیل می‌کند که این موضوع موجب می‌شود تا افراد به مصرف خودسرانه دارو گرایش پیدا کنند و این همان دلیلی است که خود مردم را به‌گونه‌ای به داروخانه سیار تبدیل کرده است و هرکسی همراه خود انواع مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها حمل می‌کند تا در زمان نیاز از آن مصرف کند.

,
,

این داروخانه‌های سیار شاید روزی به‌جای درمان افراد به هر دلیلی سلامت آن‌ها را با خطر جدی روبرو کند، خطری که ممکن است با خوردن اشتباهی دارو، فاسدشدن آن، مصرف بی‌رویه و... حادث می‌شود.

, .,

 البته مصرف بی‌رویه دارو موضوعی نیست که این روزها همه را درگیر خودکرده باشد بلکه این معضل سالیان طولانی است که فکر مسئولان امر را به خود مشغول کرده است.

,

فرهنگ خوددرمانی در کشور به‌قدری رواج یافته که امروزه کمتر کسی حاضر می‌شود در برخی موارد به‌ظاهر ابتدایی صف طولانی مطب پزشکان را تحمل کرده و هزینه پرداخت کند تا بیماری‌اش درمان شود.

,

 از طرفی همین خوددرمانی موجب شده است تا برای کسانی که نیازمند واقعی دارو هستند دارو کم یاب شده و بیماران با مشکلات جدی مواجه شوند.

,

این عارضه خوددرمانی باعث می‌شود تا با کمبود دارو، بازارهای سیاه در شهرها شروع به کار کنند که در این بازارها معلوم نیست داروها از کدام کشور و از کجا به‌صورت قاچاقی که هیچ تضمینی برای بهبودی در حال مریض را ندارد وارد کشورمان شود و از طرفی هم کمبود دارو مسئولین را وادار به واردات دارو می‌کند که خود این امر به‌گونه‌ای موجب ضربه به اقتصاد کشور می‌باشد.

,

دراین‌بین مشخص نیست که انگشت تقصیر را به‌طرف چه کسی باید نشانه گرفت؛ مردم که به مصرف بیش‌ازاندازه دارو عادت کرده‌اند؟! پزشکان که بی‌توجه به عواقب شیمیایی، بیش از نیاز بیمار، دارو تجویز می‌کنند؟! داروخانه‌ها که بدون نسخه و بررسی دقیق وضع بیمار و بر اساس درخواست آنان به هر میزان، دارو در اختیارشان قرار می‌دهند؟! و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تاکنون هیچ رویه یا برنامه جدی برای کاهش میزان مصرف دارو ارائه نداده است؟!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه