اخبار داغ

نتیجه بی توجهی به اجرای قوانین؛

فروش ۱۰۰ تومانی هر کیلو هندوانه ای که ۲ و نیم میلیون تومان آب می خورد

فروش ۱۰۰ تومانی هر کیلو هندوانه ای که ۲ و نیم میلیون تومان آب می خورد
این روزها از هر جایی که عبور کنید فرقی نمی کند که از ورودی شهرها باشد و یا در جاده در گذر باشید، با انبوهی از هندوانه فروش ها روبه رو هستید که با قیمت های پایین این محصول را به فروش می رسانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از  دیار آفتاب، در گرمای تابستان و هرم گرمای جاده ها خنکای هندوانه ای شیرین خستگی از تنت بیرون می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا،, دیار آفتاب، , دیار آفتاب،,

, ,

 

,

 

,

 

,

این روزها که با بحران آب مواجه ایم و کمبود آب دغدغه اصلی بسیاری از کسانی شده که آب آشامیدنی شان نیز تامین نمی شود خوردن میوه های آبدار می تواند ما را در خیال غوطه خوردن در آب فرو ببرد.

,

 

,

هرچند که چندی پیش با جدی شدن مسئله کم آبی کاشت محصولات پر آب طلب خصوصا هندوانه در برخی استانها به خصوص استان مرکزی بر اساس مواد ۲۵ ،۲۷و۲۸   قانون توزیع عادلانه آب ممنوع اعلام شد اما در سراسر این استان و حتی شهرستانهایی که با مشکل جدی کمبود آب مواجه بودند شاهد کاشت و برداشت این محصول هستیم.

,

علی رغم وجود قانون ممنوعیت کاشت این محصول اما برخورد لازم و جدی پیش و پس از کاشت هندوانه در استان مرکزی صورت نگرفته است.

,

 

,

این روزهادر گذر از هر خیابانی ماشین هایی را می بینیم که بار هندوانه دارند و می توانیم آبدارترین میوه را از آنها با قیمتی پائین خریداری کنیم.

,


در شرایطی که به دلیل خشکسالی که در سال های اخیر با آن روبه رو بوده ایم بسیاری از دشت‌های بزرگ نشست کرده، بسیاری از حوضچه‌های آبی کشور در حال خشک شدن هستند و امروز این موضوع به عنوان یکی از چالش های اساسی تبدیل شده؛در استان مرکزی نیز به واسطه این خشکسالی ها بسیاری از کشاورزیها در مناطق مختلف تعطیل شده اند اما هستند افرادی از استانهای دیگر که با اجاره کردن زمینهای کشاورزی و خرید آب از کشاورزان استان مرکزی به کشت هندوانه و خربزه مشغول اند.

,
,

 

,

کارشناسان می گویند برای تولید هر کیلو گرم هنودانه حدود ۲۵۰ لیتر آب نیاز است و با توجه به حجم این محصول،هر عدد هندوانه حدود ۱۰ کیلو گرم وزن خواهد داشت که درصد بالایی از آن را آب تشکیل داده و محصولی پر آب طلب است.

,

 

,

بهای هر لیتر آب در ایران ۱۰۰۰ تومان است اما معمولا برای تولید محصولات کشاورزی از منابع آبی زیرزمینی استفاده می شود و با توجه به نوع منطقه و محدود بودن این منابع،هزینه های حفر چاه،انتقال آب و ... بهای هر لیتر آب زیر زمینی بسیار بیشتر از هزار تومان خواهد بود چنانچه هزینه ۳۰۰ هزار تومان میانگینی برای یک لیتر از آن بیان می شود.

,

 

,

بنابر این برای تولید یک هندوانه ۱۰ کیلو گرمی که چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می کند با احتساب همان هزار تومان برای یک لیتر آب ۲ و نیم میلیون تومان آب زیر زمینی که منبعی در حال بحران و نابودی است استفاده می شود.

,


توجه به این نکته نیز ضروری است که برای تامین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به ده میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.

,
,

هرچند با شرایط موجود منابع آبی کشور و محاسبات انجام شده تولید این محصول نه تنها به صرفه نیست بلکه هدر دادن سرمایه ملی است که قابل جبران نیست،اما این روزها شاهد تولید فراوان این محصول علی رغم ممنوعیت های قانونی بوده ایم که با وجود هزینه ۲ و نیم میلیون تومانی آب،در مزارع هر کیلوگرم هندوانه تا ۱۰۰ تومان و در بازار و مراکز عرضه میوه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان ارائه می شود.

,

 

,

, ,

, ,



تامل بر اینکه امسال کشت محصولات جالیزی و پرآب طلب به خصوص هندوانه در استان مرکزی ممنوع شده بود ضروری است چنانچه"شاهرخ" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در تاریخ ۲۷ فروردین جاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دیار آفتاب،گفت: بر اساس مفاد قانون توزیع عادلانه آب (مواد ۲۵ ،۲۷و۲۸ )، پمپاژ غیر مجاز آب از رودخانه و منابع آب زیر زمینی و اضافه برداشت از منابع آب، مازاد بر مفاد مندرج در پروانه بهره برداری و فروش آب چاههای در اختیار بهره برداران که زمینه ساز کشت محصولات جالیزی و پرآب طلب به خصوص هندوانه در زمینهای تحت شرب یا غیر تحت شرب اولیه چاه (ملی یا مستثنیات) می گردد، ممنوع است.


شاهرخ اظهار کرد: این اقدام علاوه بر مغایرت با مفاد قانون، باعث وارد آمدن خسارات جدی به منابع آب می شود و از سوی دیگر پلاستیکهای باقی مانده پس از کشت نیز به آلودگی محیط زیست، ایجاد خطر برای احشام و ایجاد مناظر نامطلوب در زمین های روستایی منجر می شود.


وی ادامه داد: از عموم کشاورزان و بهره برداران منابع آب تقاضا می شود ضمن رعایت مفاد قانون (مقدار آب مجاز بهره برداری،کشت در اراضی اولیه تحت شرب چاه،اجتناب از فروش آب و...) آب موجود را تنها به کشت محصولات استراتژیک اختصاص دهند.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان مرکزی خاطر نشان کرد: بدیهی است در صورت مشاهده تخلف از موارد گفته شده به استناد قانون توزیع عادلانه آب با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 البته با توجه به اینکه کشت محصولات آب بر در استان ممنوع بوده متاسفانه در بسیاری از نقاط استان شاهد کشت اینگونه محصولات بودیم و خبری هم از اقدام قانونی دستگاه های متولی در این زمینه نبود.

در شرایطی که امروزه باید قدر قطره قطره آب را بدانیم و از این نعمت خدا دادی به نحو مطلوبی بهره برداری کنیم متاسفانه شاهد اینگونه استفاده های نادرست از منابع آبی هستیم.
 
بهتر نیست به جای اینکه برخی افراد از استان های دیگر بیایند و آب های زیر زمینی استان را هدر دهند مسئولین استانی با خرید این آب از کشاورزان و یا هدایت آنها به سوی تولید محصولات کم آب بر که معیشت این افراد را نیز تامین کند به حفظ سرمایه های ملی و استفاده بهینه از آن کمک کنند.
 

,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

, ,

 

,

, ,

 

,

 

,


, ,
, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

گزارش از محمدرضا داودآبادی

,


انتهای پیام/ف

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه