اخبار داغ

معرفی صنایع دستی زنجان

سایه چاقو بر روی صنعت قند شکن زنجان/ صنعتی که هنرمندان آن دیده نشده اند

سایه چاقو بر روی صنعت قند شکن زنجان/ صنعتی که هنرمندان آن دیده نشده اند
قند شکن یکی از صنایع دستی زنجان است که قرار گرفتن آن زیر مجموعه صنعت چاقو موجب شده تا این صنعت به خوبی دیده نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از موج رساقند شکن یکی از صنایع دستی زنجانی ها است که معمولا سخنی از این صنعت در جستجوگرهای اینترنت مشاهده  نمی کنید،صنعتگران این صنعت با تحمل مشقت در کنار کوره های آتش برای شیرین کردن کام افراد جامعه که قندهای قندان های خود را می شکنند، تلاش می کنند اما کمتر فردی به این صنعت ارج نهاده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا, قند شکن یکی از صنایع دستی زنجانی ها است که معمولا سخنی از این صنعت در جستجوگرهای اینترنت مشاهده  نمی کنید،صنعتگران این صنعت با تحمل مشقت در کنار کوره های آتش برای شیرین کردن کام افراد جامعه که قندهای قندان های خود را می شکنند، تلاش می کنند اما کمتر فردی به این صنعت ارج نهاده است.,

 قند شکن یکی از صنایع دستی استان زنجان محسوب می شود که شاخه ای از صنعت آهنگری بوده و چاقو سازی نیز جز این رشته صنایع دستی است اما علیرغم رونق صنعت چاقو سازی در زنجان و معروف بودن آن به عنوان صنعت شاخص زنجان به قند شکن سازی توجه نشده است.

,

 استاد کارها با تحمل مشقت فراوان در کنار کوره های آتش به ایمن کاری اشتغال دارند و حاصل زحمتشان قند شکنی است که در خانه برای شیرین کردن کام افراد خانواده به کار می رود، به اعتقاد دست اندرکاران، بازار مصرف داخلی این محصول را می توان کاملا اشباع کرد و در صورت برخورداری از حمایتی معقول و منطقی به بازار های خارجی نیز راه یافت.

,

 مواد اولیه مورد مصرف این کارگاه ها را عمدتا فولاد فیبر و ورشو تشکیل می دهد و ابزارکار شامل کوره،گیره آهنگری، میز کار چکش، صندان، ریل برقی، چرخ و سمباده برقی است.

,

, ,

 قند شکن ابزاری است که با آن قند را خرد می کنند که به شکل چکش است و می توان علاوه بر خرد کردن قند به جای تیشه و چکش نیز استفاده کرد، برای اینکه دسته قند شکن زیبایی خاصی پیدا کند آنرا با چرخ سمباده صیقل می دهند تا پستی و بلندی های هماهنگی ایجاد شود و استاد کار این کار را تا جایی ادامه می دهد که به شکل موزون دست پیدا کند.

,

در انتهای دسته محلی برای نصب فیبرپلاستیکی تعبیه می شود. دسته قندشکن و سرچکشی آن ابتدا چکش کاری شده و سپس با چرخ سمباده زده می شود، شکل اصلی و پرداخت شده را به خود می گیرد، سر قندشکن با سوهان کاری صاف و صیقلی می شود و بعد از اتمام کار برای تیز نمودن سر قندشکن آن را آب می دهند، معمولاً روی دسته یا تیغه قند شکن نام سازنده به وسیله سمبه هک می شود و پس از این مرحله مجدداً باید تیغه را سخت کند و این کار به وسیله ی آب دادن صورت می گیرد، در آخر استاد کار برای تزیین قندشکن با سمبه و چکش بر روی آن نقوشی ایجاد می کند تا علاوه بر جنبه ی کاربردی جنبه ی تزیینی پیدا کند.

,

در حال حاضر تعداد هنرمندان این عرصه در زنجان بسیار کم است و بیشتر چاقو سازان در این رشته نیز فعالیت می کنند.

,

اما اقدام خوب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان موجب شده تا قند شکن به عنوان یکی از هنرهای دستی زنجان در یکی از پارک های شهر زنجان نصب شود.

,

تندیس بزرگ قندشکن به عنوان یکی از صنایع ‌دستی زنجان در بلوار شیخ اشراق توسط اداره زیباسازی نصب شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه