اخبار داغ

گزارش/

چرا باید بخندیم؟ / صدقه ای به شرینی لبخند و مشکلاتی که فراموش می شوند

چرا باید بخندیم؟ / صدقه ای به شرینی لبخند و مشکلاتی که فراموش می شوند
حتما شنیده اید که مطابق با آموزه های اسلامی شادی مومن در چهره و اندوهش در درون اوست، همچنین روی گشاده بالاتر از صدقه با منت است، بنابراین اخلاق مسلمانی و بالاتر از آن اخلاق انسانی حکم می کند تا روی گشاده را به عنوان حداقل حرکت مثبت و بدون هزینه که دستاوردهای مهمی برای خود فرد دارد از هم نوع خویش دریغ نکنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از ائل پرس پول کرایه خانه، پول کرایه تاکسی، هزینه سرویس مدرسه از مهرماه، پول گوشت و برنج و میوه و نان، پول خرید لباس برای تابستان، پول مهمان های آخر ماه، پول مسافرت تعطیلات تابستانی، پول... شاید بهترین جمله ای که می توان درباره مشغولیت های های ذهنی یک فرد در طول شبانه روز بکار برد؛"همیشه پای پول در میان است" هست. هر چند که اغراق است بگوییم بالای نود درصد درگیری های ذهن یک فرد را در شبانه روز دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی است اما بخش عمده ای از ذهن سرپرستهای خانواده ها و حتی نوجوان یا جوانی که تا میزانی به استقلال نزدیک می شود به حل معضلات مالی اختصاص یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

مشکلاتی که چهره ها را اخمو می کند...

, مشکلاتی که چهره ها را اخمو می کند...,

اما موضوع گزارش ما مشکلات مالی نیست چرا که هزار و یک دلیل برای حل شدن و نشدن مشکلات مالی وجود دارد و نکته ای که وجود دارد پیامد این پول و مشکلات مالی ، خستگی ، حجم بالای کاری ، مشکلات روحی و... است که قیافه های خندان یا حداقل عادی را تبدیل به چهره های اخم آلود می کند. گرچه ممکن است افراد زیادی هم وجود داشته باشند که مشکلات مالی چندان عدیده ای ندارند اما کمترین مشکل آنها را وادار به اخم و چهره درهم فرورفته می کند.

,

 

,

چهره پدر خانواده و بازتاب آن در خانه؟!

, چهره پدر خانواده و بازتاب آن در خانه؟!,

پیامدهای این نگاه اخم آلود می تواند روحیه اعضای خانواده و به تبع آن سطح جامعه را تخریب کرده و مشکلات مالی و سایر مشکلات خانوادگی و اجتماعی تیره تر از حد واقعی به نظر برسند مثال های ملموس این چهره های متفاوت مساله را روشن می کند؛پدر خانواده ای که با قیافه خندان و اخلاق خوش سختی های کار را بیرون از در خانه ریخته و وارد خانه می شود، باعث می شود تا انرژی اعضای خانه به خصوص بانویی که از صبح به امورات خانه و فرزندان رسیدگی می کند دو چندان شده و مشکلات در فضای پر از انرژی و روحیه خانه بیشتر به چشم بیاید، برعکس همین حالت را تصور کنید، هر چند که اعضای خانواده واقف به خسته بودن پدری که از سرکار برگشته است می باشند و سعی دارند تا رعایت حل پدر را بکنند اما چنانچه پدر با چهره ای ناراحت و اخم آلود وارد خانه شود، علاوه بر مشکلات مالی فضایی منفی به خانه حاکم می شود که فرزاندان را نیز همانند والدین درگیر و نگران دائمی مشکلات در فضای خانه می کند.

,

 

,

وقتی چهره شاداب درمانگر بخش عمده ای از بیماری را درمان می کند

, وقتی چهره شاداب درمانگر بخش عمده ای از بیماری را درمان می کند,

حتما هنگام مراجعه به پزشک یا بیمارستان فرق دو نوع برخورد را از طرف پزشکان یا پرستار ها مشاهده کرده اید، ممکن است از قضای روزگار یا شانس با پرستار یا پزشک یا بهیاری برخورد کنیم که با آرامش تمام به سوالات ناشی از استرس بیمار پاسخ داده و با چهره گشاده و خنده رویی که دارد بخش عمده ای از ناراحتی بیمار یا حداقل امکان استرس مریض را کاهش دهد و نتایج برخورد معکوس نیز ناگفته پیداست، گرچه ممکن است پرستار یا پزشک مذکور به علت حجم بالای کاری یا خستگی زیاد حوصله حرف زدن با مریض را نداشته باشد اما یک خنده یا صبر درمانگر ، منجر به تغییر روحیه مریض و خارج شدن از حالت بیماری می شود.علاوه بر فضای بیمارستان در سایر شغل ها نیز تاثیر برخورد مثبت یا منفی با ارباب رجوع بر کسیپوشیده نیست و حداقل نتیجه این است که چنانچه مشکل کاری ارباب رجوع حل نشود قیافه عبوس و برخورد سرد طرف مقابل  هیچ گاه از ذهن نخواهد رفت.

,

 

,

وقتی  ثواب خوش رویی از صدقه با منت پیشی می گیرد...

, وقتی  ثواب خوش رویی از صدقه با منت پیشی می گیرد...,

حتما شنیده اید که مطابق با آموزه های اسلامی شادی مومن در چهره و اندوهش در درون اوست، همچنین روی گشاده بالاتر از صدقه با منت است، بنابراین اخلاق مسلمانی و بالاتر از آن اخلاق انسانی حکم می کند تا روی گشاده را به عنوان حداقل حرکت مثبت و بدون هزینه که دستاوردهای مهمی برای خود فرد دارد از هم نوع خویش دریغ نکنیم.

,

اما آنچه که مسلم است سری به حال و روز خانواده های ایرانی بزنیم کمتر پیش می آید که خانواده ای با مشکلات مالی و غیر مالی دست و پنجه نرم نکند و تنها راهی که از دست همه اعضای خانه برمی آید روی گشاده ، زبانی نرم و اخلاقی خوب است که فضای آرامش را در اوج مشکلات در خانه حاکم کرده و به جامعه انتقال می دهد.هر چند که اگر کمی با دید فداکارانه به قضیه نگاه کنیم خوش رویی حداقل کاری است که می توان در شرایط نامناسب هم از خود گذشته و با دیگران با نرمی و خوش رویی رفتار کرد.

,

 

,

خوش رویی و خوش اخلاقی در در کلام معصومین

, خوش رویی و خوش اخلاقی در در کلام معصومین,

امام صادق (علیه السلام): بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.

,

پیامبر (صل ‏الله ‏علیه ‏و‏آله و سلم):سه چیز است که هر کس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها کدامند؟ فرمودند: بردبارى که به وسیله آن جهالت نادان را دفع کند، اخلاق خوش که با آن در میان مردم زندگى کند و پارسایى که او را از نافرمانى خدا باز دارد. (خصال، ص 145، ح 172. )

,

امام على (علیه السلام) :گشاده رویى، سرآغاز نیکى است.(تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص434 ، ح9920)

,

امام على (علیه السلام) :با گشاده رویى و خوشرویى، بخشش ارزش پیدا مى کند.(تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص434 ، ح9932)

,

امام صادق (علیه السلام) : نیکوکارى و گشاده رویى، محبت آورند و به بهشت مى برند و بخل و ترشرویى از خدا دور مى کنند و به دوزخ برند.کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص103، ح5 .

,

امام صادق (علیه السلام):نیکى و خوش اخلاقى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند.

,

امام على (علیه السلام:) خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد(نهج الفصاحه، ح 781)

,

امام صادق علیه السلام:در پاسخ به پرسش از معناى خوش اخلاقى فرمودند: نرمخو و مهربان باشى، گفتارت پاکیزه و مؤدبانه باشد و با برادرت با خوشرویى برخورد کنى. (غررالحکم، ج2، ص451، ح3260)

,

امام على (علیه السلام): خودتان را بر خوش اخلاقى تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گیر شب زنده دار مى رسد.(نهج البلاغه، خطبه 91)

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه