اخبار داغ

وضعیت علمی کشور

کلید ماشین علمی کشوربرای روشن شدن چه زمانی در دستان وزیر می چرخد؟

کلید ماشین علمی کشوربرای روشن شدن چه زمانی در دستان وزیر می چرخد؟
با توجه به اعلام رشد علمی کشورهای مختلف توسط موسسه علم سنجی مستقر در کشور کانادا و با همکاری ایالات متحده این موسسه در طول ۱۱ سال گذشته همواره پیشرفت و رشد علمی کشورمان را با سرعتی ۱۱ برابر سایر کشورها اعلام می کرد که آخرین مورد آن همین دو سه سال اخیر بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،مرآت نیوز در یادداشتی به نقل از داهی نوشت: رهبر معظم انقلاب انتظار داشتند این رشد مناسب کند نشود و رو به ترقی باشد.به همین دلیل  از ابتدای کار دولت مردان تدبیر و امید مرتب در این خصوص تذکر دادند که رشد علمی کاهش پیدا نکند  ولی  متاسفانه ..... .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ،مرآت نیوز,

البته میتوان گفت بخش زیادی از این عقب ماندگی علمی به علت سیاسی کاری هاست که خود دولتمردان البته در راس مباحث علمی وزیر علوم جناب فرهادی بر رکود و ضعف علمی اعتراف داشته اند.

,

سایت اسکوپوس که به صورت دوره ای اقدام به انتشار جدول رتبه علمی کشور های جهان می کند در آخرین گزارش خود جمهوری اسلامی ایران را با دو رتبه تنزل روی نمودار ترسیم کرده است و تایوان و فدراسیون روسیه در آخرین آمار از کشورمان پیشی گرفته اند تا ایران از رتبه ۱۵ علمی دنیا به رتبه ۱۷ سقوط کند.

,

حتی این نزول لرزه بر جان استاتید و هیات های علمی انداخت تا در نامه ای سرگشاده افت علمی کشور را  به آقای روحانی متذکر شوند. نامه ای که از آن در رسانه ها به عنوان هشدار ۴۰۰۰ هزار استاد دانشگاه به روحانی در خصوص کاهش رتبه تولید علم یاد شد.

,

نکته مهم و قابل تامل که در بالا نیز به آن اشاره کردیم در خصوص سیاسی کاری ها اینبار کار به دست ما داد تا ضربه ای جبران ناپذیر در بحث علمی داشته باشیم. در شرایطی که وزارت علوم ایران در گیر حاشیه سازی هایی مانند موضوع بی نتیجه و بی اساس بورسیه های تحصیلی است، مراکز دانشگاهی کشوری مانند عربستان سعودی در مسیر رشد و پیشرفت گام برداشته اند و خود را به ما نزدیک کرده اند.

,

این نکته را هر دانشجویی می پذیرد که محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی  و تحلیل های سیاسی باشد اما سیاسی کاری به هدف اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت و بالندگی علمی در هر زمینه ای لطمه ای بس جیران ناپذیر وارد می کند.

,

میتوان یکی دیگر از دلایل رکود و ضعف علمی در دوره اخیر  را  تغییر مدیریت ها در راس وزارت علوم دانست و همچنین نگاهی که مجموعه جدید در خصوص مباحث علمی و پیشرفت های علمی  داشت عامل رکود علمی دانشگاه ها شد در گذشته نگاه بیشتر متکی به داخل بود ولی در حال حاضر  اینگونه نیست.این موضوع نه تنها در مباحث علمی مشهود است بلکه در بحث اقتصاد و... نیز نگاه دولت به بیرون کاملا مشهود و قابل لمس می باشد.

,

حال جای سول اینجاست برای رشد مجدد و  حرکت علمی و کسب جایگاهی درخور شان جمهوری اسلامی ایران چه مدت وقت لازم است؟؟؟

,

آیا وزیر دولت تدبیر و امید در صندلی وزارت علوم میتواند بستر مناسب در فضای دانشگاه ها را برای توسعه علم و دانش به وجود آورد؟؟؟؟؟

,

رتبه های اعلام شده از کدامین سو صحیح و یا واقعی است؟؟؟؟

,

رتبه ی علمی جمهوری اسلامی ایران در کجای این رنکینگ جهانی جای خواهد گرفت(زمین یا زیر زمین)؟؟؟؟

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه