اخبار داغ

گزارشی از آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

مرثیه ی آتش بر جان بلوطستان/ جنگل های بلوط در آتش بی تدبیری سوخت

مرثیه ی آتش بر جان بلوطستان/ جنگل های بلوط در آتش بی تدبیری سوخت
آتش سوزی در جنگل های کوهدشت، چند سالی است که در حال تکرار است و این شهرستان را که تنها سرمایه اش، جنگل های بلوط است با یک بحران مواجه کرد؛ شهرستان خشکسالی زده ای که هم اکنون برای از دست دادن جنگل هایش مرثیه سر داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل آسوبان،  آتش سوزی جنگل های بلوط در قلب زاگرس این روزها به یک بحران تبدیل شده و جنگل های منطقه ی زاگرس را با یک تهدید جدی روبرو ساخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آسوبان,

قصه ی آتش سوزی در جنگل های زاگرس، قصه ای دراز است و هر بار به دلیل نبود امکانات، آتش سوزی جنگل ها استان های غرب کشور را در کام خود فرو می برد.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

قصه ی آتش سوزی در جنگل های زاگرس این بار به شهرستان کوهدشت رسید و جنگل های این منطقه را به کام مرگ کشانید. آتش سوزی در جنگل های کوهدشت، چند سالی است که در حال تکرار است و این شهرستان را که تنها سرمایه اش، جنگل های بلوط است با یک بحران مواجه کرد؛ شهرستان خشکسالی زده ای که هم اکنون برای از دست دادن جنگل هایش مرثیه سر داده است.

,

در سال جاری به طور مکرر، آتش سوزی در قلب زاگرس و لرستان، مکرر در تیتر خبرها قرار گرفت؛ اما هر بار به دلیل نبود حداقل امکانات، خبر آتش سوزی در جنگل ها هم چنان داغ است؛ به طوری که در آتش سوزی های اخیر و از جمله در شهرستان کوهدشت، حتا یک هلی کوپتر برای مهار آتش سوزی گزارش نشده و مردم و مسئولین به صورت خودجوش در حال اطفاء حریق هستند.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

شهرستان کوهدشت به دلیل موقعیت توپوگرافی خود و رشته کوه های صعب العبور در مواقع آتش سوزی، امکانات لازم را برای مهار آتش در دسترس ندارد و هر بار جنگل های زاگرس و حالا شهرستان کوهدشت در حسرت یک بالگرد می سوزند.

,

از روز گذشته هم بخش مهمی از جنگل های شهرستان کوهدشت، طعمه ی حریق شده و در آتش بی تدبیری سوخت؛ چرا که نبود حتا امکانات جزیی باعث افزایش دامنه ی آتش سوزی شد و مردم و مسئولان با سنگ و خاک در حال مهار آتش هستند.

,

 بنا بر این گزارش، بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگل های لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته و علاوه بر آن که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

قصه آتش سوزی جنگل های بلوط، قصه ی چندساله ای است که به دلیل بی تدبیری ها و نبود امکانات از سوی دیگر، دامن گیر جنگل ها می شود و این سرمایه ی ملی را نابود می کند.

,

بنا بر این گزارش، آتش نشانان شهرستان کوهدشت در کنار وقوع بلایا، سوانح و تصادفات روزافزون در حالی مشغول به خدمت هستند که از ابتدایی ترین امکانات آتش نشانی برخوردار نیستند؛ به طوری که ماشین های آتش نشانی شهرستان کوهدشت، حتا شیلنگ آب ندارد و آتش نشانان هم لباس ضد حریق ندارند.

,

در استانی که به وسعت 561 هزار هکتار جنگل های بلوط دارد؛ داغ آتش سوزی جنگل ها هر بار در حال اکران می شود و نفس جنگل ها بی سر و صدا قطع می شود؛ نفسی که حالا جنگل های بلوط شهرستان کوهدشت را به شماره انداخته است.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

بنا بر این گزارش، بخشدار مرکزی شهرستان کوهدشت در گفت و گو با خبرنگار آسوبان در این رابطه اظهار داشت: در حدود ساعت 10 صبح روز سه شنبه، گزارشی از آتش سوزی جنگل های منطقه چنگری به دست رسید که بلافاصله منابع طبیعی شهرستان کوهدشت جهت مهار آتش به منطقه اعزام شدند.

,

حجت اله رویین تن با بیان اینکه طی تماس کارکنان منابع طبیعی، وسعت آتش سوزی زیاد اعلام شد؛ بیان داشت: محمدکرم محمدی، فرماندار شهرستان کوهدشت برای حضور در سمینار فرمانداران در استان همدان در حال حرکت بود که به محض اعلام خبر آتش سوزی، وی به شهرستان کوهدشت بازگشت.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی از روستاهای اطراف کوهدشت به صورت خودجوش برای مهار آتش سوزی در این منطقه وارد شده اند؛ اظهار داشت: همچنین نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج، پرسنل ادارات نیز در حال مهار آتش سوزی جنگل های منطقه چنگری هستند.

,

بخشدار مرکزی شهرستان کوهدشت، ضمن اشاره به اینکه هنوز علت اصلی وقوع آتش سوزی مشخص نشده؛ تصریح کرد: به نظر می رسد که عامل انسانی باعث آتش سوزی در جنگل ها شده باشد.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

حجت اله رویین تن، آمار جنگل هایی که طعمه ی حریق شده اند را به صورت قطعی ندانست و گفت: در حال حاضر که ساعت هفت و نیم صبح می باشد به همراه دیگر نیروها و مردم در منطقه مستقر هستیم و هدایت نیروها را برعهده داریم.

,

وی با بیان اینکه کلیه امکانات دهیاری ها، بخشداری ها، نیروهای مردمی و نیروهای بسیج، جهت مهار آتش سوزی بسیج شده اند؛ اظهار داشت: وقوع آتش سوزی به اطلاع مدیران ارشد استان رسیده و درخواست اعزام هلی کوپتر جهت امداد و نجات را به منطقه داشته ایم.

,

بخشدار مرکزی شهرستان کوهدشت، افزود: امیدواریم که بتوانیم تا ظهر امروز آتش سوزی در منطقه را مهار کنیم.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

بنا بر این گزارش، آتش سوزی در منطقه «هرین خلیفه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت از دیروز شروع و به ارتفاعات چنگری کشیده شده و پس از آن به منطقه دالاب رسیده است.

,

هنوز میزان خسارت وارد شده به جنگل ها و محیط زیست و منابع طبیعی و حیات وحش شهرستان کوهدشت در این آتش سوزی مشخص نشده؛ ولی آنچه معلوم است این که بخش وسیعی از جنگل ها در آتش سوخته و یک فاجعه را رقم زده است.

,

استان لرستان، یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

,

آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت

, آتش سوزی در جنگل های بلوط کوهدشت,

آتش سوزی ها در جنگل های بلوط قلب زاگرس در حالی به وقوع پیوسته است که در اخیراً و در استان لرستان مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

,

حالا این سوال پیش می آید که آیا استان لرستان و یا استان های در قلب زاگرس از حق داشتن امکانات و حتا یک بالگرد محروم هستند؟ آیا برای حفظ جنگل های بلوط که یک سرمایه ملی است؛ تدبیری لحاظ شده است؟

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه