اخبار داغ

پاسخ شاعرانه رهبرانقلاب به یک طرح

پاسخ شاعرانه رهبرانقلاب به یک طرح
مرتضی امیری اسفندقه در جمع شاعران جوان کشور در محوطه آرامگاه فردوسی، روایتی از مخالفت وزیر اسبق ارشاد با ساخت مقبره اخوان ثالث نقل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا شاعران جوان حاضر در اردوی شعر جوان انقلاب اسلامی در شهر مشهد مقدس صبح امروز به همراه جمعی از شعرای پیشکسوت کشور با حضور در مقبره‌الشهدای خراسان در طوس به مقام شاعران در گذشته خراسانی و فردوسی ادای احترام کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 در این مراسم مرتضی امیری اسفندقه در سخنانی خطاب به شاعران جوان، گفت: مقبره‌الشعرای خراسان، زمینی بود که به درخواست شاعران خراسانی و موافقت مقام معظم رهبری برای دفن شعرای خراسان اختصاص یافت.

,

امیر اسفندقه افزود: این طرح به واسطه نظر مرحوم استاد قهرمان و مرحوم استاد کمال‌پور در قالب شعری خطاب به رهبرانقلاب به‌عنوان مقبره‌الشعرا ارسال می‌شود که ایشان نیز در پاسخی شاعرانه به این درخواست، با آن موافقت می‌کنند.

,

وی ادامه داد: تا زمان مرحوم کمال‌پور، ایشان مشخص می‌کردند که کدام یک از شاعران خراسان پس از فوت می‌توانند در این مکان دفن شوند و پس از ایشان هم این کار بر عهده مرحوم قهرمان قرار داده شد. من یادم است که وقتی از استاد کمال‌پور می‌پرسیدیم به ما می‌گفتند با ساخت مقبره‌الشعرا موافقت شده منتها منتظرند تا من بمیرم که آن را افتتاح کنند!

,

روحانی‌ای که مشوق شاعران جوان خراسان بود

,

اسفندقه همچنین در جوار مرحوم ذبیح‌الله صاحبکار (فهی)، خطاب به شعرای جوان، گفت: مرحوم صاحبکار مشوق اصلی شعر جوانان خراسان به شمار می‌رفتند. ایشان همچنین دارای کسوت روحانیت بودند. منتها برخلاف استاد قهرمان که ایشان هم این کسوت را داشتند، آن را پنهان نمی‌کردند.

,

وی ادامه داد: مرحوم صاحبکار و قهرمان در انجمن ادبی فرخ، سبک هندی منحصر به خود را خلق کردند و در کنار آن، خود ایشان (صاحبکار) از جمله شاعرانی بودند که شعر نیمایی معاصر را دقیقاً به سبک نیما تصحیح می‌کردند. ایشان همچنین از جمله کسانی بودند که نظر موافق رهبر انقلاب را برای دفن اخوان ثالث در محوطه باغ فردوسی در طوس جلب کردند.

,

این شاعر در ادامه با ذکر خاطره‌ای از مرحوم صاحبکار، گفت: یادم هست در جوانی در انجمن فرخ قصیده‌ای خواندم که مطلع آن این بود: «مرا مباد که با فخر همنشین باشم/ قریب‌وار بمیرم، اگر چنین باشم». یادم هست بعد از خواندن این قصیده، مرحوم صاحبکار که وقتی به انجمن می‌آمد، همه به پیش پای او می‌ایستادند، به سمت من آمد که ناخودآگاه خواست دست من شاعر جوان را ببوسد. البته من دستم را کشیدم و می‌دانستم که قصیده‌ام غلط دارد و این اساتید هستند که باید آن را اصلاح کنند اما می‌خواهم بگویم که ایشان با چنین طبعی و به این اندازه از خاکساری، مراقب طبع شاعران جوان بودند که به بیراهه کشیده نشوند.

,

اسفندقه همچنین گفت: مرحوم صاحبکار معمولا در انظار عمومی فعالیتی نداشت اما بنا به ضرورت، مدتی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیریت انجمن ادبی این وزارتخانه پرداخت و معتقد بود که اگر قرار است از او به دیگران نفعی برسد، این نفع باید در ملأ عام و عمومی باشد.

,

دیدار با آرامگاه احمد گلچین معانی نیز دیگر برنامه شاعران جوان کشور بود.

,

امیری اسفندقه بر کنار مزار این شاعر خراسانی نیز گفت: تنها کسی که در چند نوبت به چند شعر از ایشان ایراد فنی گرفت، مرحوم قهرمان بود که آقای گلچین نیز با سرودن شعری، به تائید آن ایرادات پرداخت و همین مساله به تدریج در خراسان تبدیل به یک فرهنگ شد.

,

اسفندقه همچنین بر مزار عماد خراسانی نیز از شاعران جوان خواست تا مجموعه قصاید رضوی این شاعر را که با خط خودش نوشته و به کتابخانه آستان قدس تقدیم کرده، مطالعه کنند.

,

روایت مخالفت مهاجرانی با ساخت مقبره اخوان ثالث

,

دیدار از آرامگاه مهدی اخوان ثالث نیز از دیگر برنامه‌های اردوی شاعران جوان انقلاب اسلامی در مشهد بود.

,

امیری اسفندقه کنار مقبره اخوان خطاب به شاعران جوان، گفت: ما همگی خانواده و از برادران اخوان به شمار می‌رویم. او شاعری است که چندین قصیده استوار در وصف امام رضا (ع) سروده است. با این همه نمی‌دانم چرا زمانی که او فوت کرد، برای خواندن نماز میت بر بدن او در حرم مطهر وقفه‌ای وارد شد.

,

وی ادامه داد: اخوان خودش را بی‌حذف و اضافه معرفی می‌کرد، او شاعری است که در دانشگاه به تشخیص دکتر شفیعی کدکنی به تدریس ادبیات در دوره دکتری می‌پرداخت. مرحوم منزوی به من گفت که اخوان به او گفته است که در دانشگاه تدریس می‌کرده و حتی امتحان هم گرفته است و برگه‌های سئوالات او اکنون نزد شفیعی کدکنی موجود است. مرحوم قیصر امین‌پور از جمله شاعرانی است که کلاس‌های ادبیات تاریخی اخوان را در دانشگاه تهران درک کرده است.

,

این شاعر در ادامه با اشاره به مزار اخوان ثالث گفت: بعد از فوت فردوسی تا روزگار معاصر، اخوان تنها شاعری بود که توانست قدم به باغ فردوسی در طوس بگذارد و آرامگاهی برای خود انتخاب کند که این کار نیز با موافقت رهبر انقلاب انجام شد.

,

اسفندقه در ادامه گفت: به یاد دارم که در دوره دولت اصلاحات، جمعی از دانشجویان طرحی را برای ساخت مقبره‌ای در آرامگاه اخوان پیشنهاد دادند، اما وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی عطاءالله مهاجرانی با این استدلال که نباید در کنار آرامگاه فردوسی، مزار شاعر دیگری وجود داشته باشد، با ساخت این بنا مخالفت کرد.

,

وی افزود: امیدوارم که در زمانه ما شاهد این باشیم که مقبره و مزاری درخور شأن اخوان در کنار قبرش ساخته شود.

,

انتهای پیام/بخ
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه