اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت بحران آب درلرستان

سرزمین چشمه ها در خشکسالی ها جان می دهد‎

سرزمین چشمه ها در خشکسالی ها جان می دهد‎
نوسانات آب وهوایی وضعیت منابع آبی استان را با کاهش شدید ذخایر آب‌های زیرزمینی، سراب و چشمه سارها مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرافلاک، دریک دهه گذشته به دلیل نوسانات آب وهوایی از قبیل کاهش بارندگی ،افزایش دمای هوا، کاهش منابع آب زیرزمینی،ذخایر آب و روان آب ها، خارج شدن آب‌های سطحی ازاستان و آتش‌سوزی گسترده در سطح جنگل ها و مراتع وضعیت منابع آبی استان را با کاهش شدید ذخایر آب‌های زیرزمینی، سراب و چشمه سارها مواجه کرده است.

, به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرافلاک,

چالش‌های اخیر آب، استان را با بحران جدی خشکسالی مواجه کرده است و این خشکسالی به حدی شدت گرفته که بعضی از مناطق روستایی باکمبود آب آشامیدنی و خشک شدن زمین های کشاورزی مواجه شده اند.

,

, ,

محمدتقی توکلی،عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس توکلی درخصوص تاثیرات کاهش میانگین بارندگی در استان به خبرافلاک گفت: میانگین بارش استان لرستان حدود480میلی متربوده که نسبت به میانگین درازمدت که508میلی متربوده 13درصد کاهش داشته است.

,

وی افزود: کاهش بارندگی ها منجر به  کم شدن ظرفیت ذخایر آبی و  روان آب ها شده است؛در سال های گذشته میانگین بارندگی در استان حدود620میلی متر بوده که این میزان هرساله کاهش داشته است و در حال حاضر استان با وضعیت بحرانی مواجه شده است.

,

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: این روند کاهش میانگین بارندگی هرساله وجود داشته و تاثیر مستقیمی بر کم شدن منابع آبی از جمله روان آب ها و رودخانه های گذاشته است.

,

توکلی بیان کرد: برداشت های همیشگی زمین های کشاورزی در حاشیه رودخانه کشکان که در سال های اخیر افزایش یافته است سبب کاهش ظرفیت آبی این رودخانه شده است.

,

وی افزود: متاسفانه همین روند کاهش ظرفیت آبی رودخانه های به حدی بوده که امسال دربعضی ازنقاط پایین دست رودخانه کشکان مثل پلدختر، این رودخانه خشک شد.

,

, ,

این نماینده مجلس عنوان کرد: کاهش آب رودخانه کشکان ازپلدختر به پایین به حدی بود که رودخانه ظرفیت زیست محیطی خودش را ازدست داده است که همه این ها در اثر برداشت های بی رویه ازمنابع آبی توسط موتورتلمبه ها ویا اینکه افزایش سطح زیرکشت است.

,

وی با اشاره مجموعه عوامل خشک شدن رودخانه کشکان بیان کرد: افزایش میزان برداشت های آب به دلیل افزایش میزان مصرف آب درکشاورزی بوده واین ظرفیت رودخانه ها باتوجه به محدودیتی که وجود داشته جوابگو نیست، در حال حاضر نیمی از رودخانه های ما با کاهش آب مواجه شده حتا تا مرز خشک شدن هم پیش رفته است واینها تبعاتشان به خشکسالی برمی گردد.

,

توکلی گفت: ساختار بارندگی استان در گذشته به صورت برف بوده که درسالهای اخیر کم شده واین باعث می شود که تغذیه سفره های آب زیرزمینی،سرریز چشمه ها کم شده ونمونه آن هم دریاچه کیو که قبلا تا پاییز این چشمه خشک نمی شد اما الان خشکی آن به بهار رسیده وگاهی اوقات درخرداد ماه چشمه خشک می شود.

,

 وی افزود: در کل کشور میزان بارندگی از250میلیمتر کشوری به 238 میلیمتر رسیده که این به معناست که درکشوری با مساحت یک میلیون و 648 هزار کیلومترمربع حدود12میلی متر کاهش بارندگی داشته ایم.

,

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به کاهش 55درصدی روان آب ها در سطح کشور، گفت: اگربه صورت مقطعی نگاه کنیم می بینیم که در50سال اخیر میزان بارندگی به203میلی متر رسیده است و این یعنی بارندگی کم شده،تبخیر زیاد شده و در نتیجه وقتی ورودی کم شود خروجی نیزکم می شود واین تاثیر زیادی بر روی روان آب ها گذاشته است.

,

توکلی اظهار داشت:میزان سرانه آب درکشور به زیر هزار و700مترمکعب در روز رسیده یعنی و دربعضی جاها زیرهزار مترمکعب  و این یعنی ما وارد تنش آبی شده ایم وکشور دربحران آب قرار دارد.

,

, ,

این نماینده مجلس به سخنان وزیز نیرو در خصوص بحران آب کشور اشاره کرد و گفت: وزیر نیرو اعلام کرد مشکل آب از مشکل هسته ای کمتر نیست یعنی اگر در آینده ما دنبال استفاده خوب از  انرژی هسته ای هستیم اما آب نداشته باشیم وضعیتمان به شرایطی می رسد که قابل جبران نیست.

,

توکلی درخصوص مشکلاتی که در اثر کاهش بارندگی در استان به وجود می آید، گفت: کاهش بارندگی ها موجب کاهش ذخایر آب،از بین رفتن سطح پوشش گیاهی، لطمه خوردن جنگل ها ازجمله خشکیدگی درختان بلوط شده است.

,

وی افزود: کاهش بارندگی سبب کم شدن رطوبت هوا کم  و کاهش میزان روان آب می شود که همین مساله هم باعث محدودیت کشاورزی  و کاهش میزان آبی مصرفی درکشاورزی می شود و درنهایت به محیط زیست آسیب می زند.

,

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: درحالی که لرستان با بحران آب مواجه است 65 میلیارد مترمکعب آب از چشمه، قنات وچاه هاوآب زیرزمینی تخلیه می شود و90درصد ازاین آب ها به مصرف کشاورزی می رسد.

,

 وی افزود: در دیدگاه جهانی آب از ارزش بالایی برخوردار است و حتا میزان ارزش افزوده آن بیش تر از بقیه موارد است، نرم ساختارآب به این صورت است که 70درصد صرف کشاورزی، 23درصد صنعت،7درصد مصرف شرب می رسد اما درکشور ما 91درصد کشاورزی، دو درصد صنعت، 7درصد مصرف شرب است.

,

, ,

توکلی ادامه داد: ما 90درصد آب را در بخش کشاورزی مصرف می کنیم ولی تولید ناخالص ملی ما حدود 10 تا 13 درصد است درصورتی که در صنعت چندین برابر است که این باید تغییر کند واگراین نوع مصرف ادامه پیدا کند به تدریج ارزش افزوده آب ازدست می رود.

,

این نماینده مجلس به راهکارهای مقابله باخشکسالی اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقابله با خشکسالی مصارف آب و کشاورزی مدیریت شود  ،جلوی هدر آب را بگیریم،راندمان آب را بالا ببریم و بهره وری را در آب و کشاورزی افزایش دهیم  یعنی ازمیزان آب کمی که داریم بیشترین استفاده را ببریم

,

وی بیان کرد: درحال حاضر باید بهره وری ها را بالا ببریم که نیازهای کشاورزی و غذایی خود را تامین کنیم در جاهایی که آب داریم به بهترین شیوه استفاده کنیم و برای بخش های دیگر نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

,

وی با اشاره به راهکارهای مدیریت بحران، گفت: وقتی در وضعیت بحران قرارداریم باید بحران خشکسالی، مصرف وتقاضا را مدیریت کرد یعنی به اندازه ای که آب داریم برایش برنامه ریزی کنیم واجازه ندهیم که بیش از ظرفیت موجود برداشت شود چرا که ذخایر استراتژیکی که برای آینده  توسعه می یابند آن هم ازبین می رود و منطقه تبدیل به بیابان می شود.

,

, ,

 توکلی افزود: مدیریت بحران آب باید خیلی جدی باشد وقوانین و مقررات اصلاح شود که منابع آب از بین نرود بالاخره بقیه مصارف وابسته به آب هستند، دولت باید توجهش را بیشتر کند.

,

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی گفت: دولت جلوی برداشت های غیر مجاز  را بگیرد درحال حاضرحدود 400هزار چاه غیرمجازداریم چیزی حدود 100تا 150هزار موتور تلمبه غیر مجاز یعنی چیزی حدود 30تا40 درصد منابع آب غیر مجاز است و در حسابداری ها مشخص نیست این ها به خودی خود لطمه بزرگی به منابع آبی کشور می زنند وخشکسالی را تشدید می کند.

,

توکلی گفت:مردم بایدهوشیار باشند و بدانند در چه وضعیتی قرار گرفته ایم چون بالاخره آب حیات کشور است هم امنیت غذایی را تامین می کند هم بقیه مصارف وابسته به آب هستند.

,

انتهای پیام/ف

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه