اخبار داغ

کدام کشورها در صف ورود به ایران هستند؟

کدام کشورها در صف ورود به ایران هستند؟
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: درحالی که آمریکایی ها همچنان بر سر موضوعات فنی توافق هسته ای وین مشغول چانه زنی با یکدیگر هستند، کشورهای اروپایی ظرف هفته های اخیر برای رسیدن به بازارهای اقتصادی ایران، در صف ورود به این کشور به سر می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا گاردین در این گزارش نوشت: درحالی که چالش میان سیاستمداران آمریکایی بر سر تائید و یا رد توافق هسته ای که ماه جولای گذشته میان ایران و شش قدرت جهان در وین صورت گرفت، شدت یافته است، اما کشورهای اصلی اروپایی با ابراز علاقه مندی به این توافق، حکمشان را از هم اکنون صادر کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


این روزنامه انگلیسی افزود: اکنون به رغم نگرانی های برخی از مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، وزرا و بازرگانان کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا با گشایش مناسبات دیپلماتیک، تجاری و یا سرمایه گذاری، همکاری هایشان را با ایران تقویت کنند.

,
,
,

گاردین ادامه داد: درحالی که آمریکایی ها بر سر مدت زمان توافق، موضوعات فنی و قابل اعتماد بودن ایرانیان مشغول چانه زنی با هم هستند، اما در پشت سر آن ها تلاش ها برای ورود به بازار ایران آغازشده و تحریم های بین المللی علیه این کشور روبه زوال است.

,

به نوشته این روزنامه انگلیسی، حال باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تلاش می کند تا نظر اعضاء کنگره را نسبت به توافق هسته ای ایران جلب کند.

,
,

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: اوبامادر اظهاراتی در ماه گذشته گفته بود: اکنون پنجاه سال از زمانی که رییس جمهور ‘کندی' در کنار مردم ایستاد و گفت ‘بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنیم اما هرگز از مذاکره نترسیم' می گذرد. توافق با ایران محصول ذکاوت و دیپلماسی سخت بوده است.

,


گاردین ادامه داد: در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رهبری مخالفان توافق با ایران را با حمایت لابی های مایه دار از جمله 'ای پک ' بر عهده دارد.

,
,
,

گاردین بابیان اینکه ‘باراک اوباما با ادعاهای نتانیاهو مخالف است و آن را ‘اشتباه' می خواند' ، نوشت: مقامات کاخ سفید می گویند که اگر توافق هسته ای از سوی اعضاء کنگره ماه آینده رد شود، تعداد نمایندگان دمکرات در کنگره به حدی خواهد بود که از وتوی رییس جمهور حمایت کرده و سبب تصویب توافق در کنگره شود.

,


گاردین افزود: درحالی که آمریکا مشغول مشاجره های داخلی اش است، اما کشورهای اروپایی با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که به اتفاق آراء، توافق هسته ای را تائید کرد، در تلاش هستند تا مناسباتشان را هرچه سریع تر با ایران ساماندهی کنند و فرصت های اقتصادی و تجاری را از دست ندهند.

,
,
,

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: به رغم اینکه مفاد توافق هسته ای به طور کامل اجرانشده است، اما حالا اروپایی ها به گونه ای رفتار می کنند، گویی تمام تحریم ها برداشته شده است؛ لذا اگر توافق به تائید کنگره نیز نرسد، دیگر بازگرداندن تحریم ها علیه ایران خیلی دیر خواهد بود.

,


این روزنامه به نقل از ‘استفان والت'، یک تحلیل گر سیاسی از دانشگاه ‘هاروارد' آمریکا نوشت: دست آخر یا ما باید این توافق را اجرا کنیم و یا اینکه 1) تحریم ها شکست خواهند خورد و ایران آزادانه می تواند به توسعه برنامه های هسته ای اش بپردازد؛ یا اینکه 2) جنگی به وجود خواهد آمد که به ایران انگیزه لازم برای ساخت بمب را خواهد داد.

,
,
,

گاردین در ادامه به سفر ‘لوران فابیوس'، وزیر خارجه فرانسه به ایران پس از 12 سال رابطه تاریک میان دو کشور اشاره کرد و نوشت: این دیپلمات فرانسوی در حالی به ایران سفر کرد که امیدوار است بتواند در زمینه های نفتی و ساخت ماشین آلات فرصت های تجاری خوبی را به دست آورد؛ در همین حال قرار است یک گروه یک صد نفره از بازرگانان فرانسوی در ماه سپتامبر به ایران سفر کنند. فابیوس گفته است که دولتش از حسن روحانی برای تجدید مناسبات دوستانه با ایران، به پاریس دعوت به عمل آورده است.

,


گاردین بابیان اینکه دیگر کشورهای اروپایی نیز از قافله عقب نمانده اند، افزود: زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و قائم مقام صدراعظم آلمان نیز با حسن روحانی ماه گذشته دیدار داشته است. در این جریان یک توافق مقدماتی بر سر بازگشایی بانک های آلمانی در ایران صورت گرفته است.

,
,

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: وزیر خارجه ایتالیا نیز در هفته جاری با مقامات ایرانی گفت وگو داشته و روز چهارشنبه گذشته خبر داد که حسن روحانی قرار است از رم (پایتخت ایتالیا) در هفته های پیش رو بازدید کند.

,


گاردین نوشت: اشتیاق اروپایی ها برای ازسرگیری مناسبات با ایران از سوی مقامات ایرانی نیز مورد استقبال واقع شده است. آن ها معتقدند که آشتی سریع و هرچه عمیق تر ایران با اروپا سبب خواهد شد که چنانچه توافق شکست بخورد، منزوی کردن دوباره ایران کار دشواری خواهد بود.

,
,


این روزنامه انگلیسی در پایان به نقل از ‘محمد خزاعی'، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد نوشت: ما اخیراً شاهد بازگشت سرمایه گذاران اروپایی در کشور هستیم. حتی ظرف هفته های گذشته ما بالغ بر دو میلیارد دلار پروژه را جهت راه اندازی از سوی شرکت های اروپایی در ایران تصویب کرده ایم.

,
,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه