اخبار داغ

بهبود روابط اردن با تهران؛با چراغ سبز لندن

بهبود روابط اردن با تهران؛با چراغ سبز لندن
در پی سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران، با توجه به نقش محوری این کشور در سیاست خارجه اردن، به نظر می‌رسد لندن به امان برای ارتقای سطح روابط و همکاری‌اش با ایران چراغ سبز نشان داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اردن به گاز و نفت ایران و مبادلات اقتصادی با این کشور نیاز دارد، از سویی دیگر از مخالفت سلفی‌های موجود در این کشور با همکاری با تهران نگران است.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، در یادداشتی در این باره نوشت که بعد از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران با حضور «فلیپ هموند» وزیر خارجه این کشور در ایران، سوالی که مطرح می‌شود آینده روابط تهران و امان است.

امان و لندن روابط تاریخی و مستحکمی با هم دارند و با وجود استقلال اردن اما لندن هنوز در سیاست خارجه امان تأثیرگذار است.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن به روسیه سفر کرده و بر اساس گزارش‌های رسمی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور تحولات خاورمیانه و مبارزه با تروریسم را بررسی می‌کند در حالی که نزدیکان به دایره قدرت در اردن معتقدند که با وجود پیمان ظاهری اردن با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این کشور به دنبال گشودن کانال‌های ارتباطی با دمشق از راه روسیه خواهد بود.

در همین راستا «محمد الروسان» عضو دفتر سیاسی «جریان مردمی اردن» معتقد است که آمریکایی‌ها هیچگاه با بهبود روابط تهران و امان مخالف نبوده‌اند اما همیشه هر گام اردن برای بهبود روابط با ایران از سوی بریتانیا وتو شده و لندن به اردن اجازه نداده که روابطش را با تهران از سقفی که خود تعیین می‌کند بالاتر ببرد.

الروسان افزود: ایران کشوری است که قدم در راه هسته‌ای شدن گذاشته، اردن نباید اجازه دهد گفتمان طائفه گری بر سیاست خارجی‌اش تأثیر بگذارد و با توجه به هجوم کشورهای غربی از جمله خود انگلیس برای داشتن رابطه با ایران باید پل‌های ارتباطی با تهران را گسترش دهد.

از سوی دیگر با وجود فعالیت گروهی از سلفی‌های اردن که ایران را به تلاش برای رواج تشیع در کشورهای عربی متهم می‌کنند، برخی کارشناسان اردنی از مسئولان این کشور خواسته‌اند در زمینه بهبود روابط با تهران تعلل نکنند و با کشوری که یکی از مهم ترین و موثرترین قدرتهای منطقه‌ای به شمار می‌آید روابط سازنده‌ای داشته باشند.

از این میان «مازن مرجی» مدیر پیشین بخش تبلیغ و برنامه ریزی موسسه «تشویق توسعه» اعلام کرده که ایران نقش اقتصادی بزرگی را در منطقه بازی می‌کند و یکی از بازیگران اصلی برای حل بحران‌های منطقه‌ای است که اردن نیز در آنها درگیر شده است.

مرجی افزود که اردن به ایران نیاز دارد و همکاری با این کشور بهتر است همکاری با اسرائیل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه