اخبار داغ

نظر وزیر کشور درخصوص مصرف دارو در ایران

نظر وزیر کشور درخصوص مصرف دارو در ایران
وزیر بهداشت در خصوص مصرف دارو در کشور، گفت: بر خلاف ادعای برخی افراد، میزان مصرف دارو در کشور زیاد نیست اما همین مقدار نیز قابل قبول ما نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز داروسازی که در تالار رازی برگزار شد اظهار داشت: مردم به خوبی می دانند که داروسازان نقش ویژه ای در ارائه خدمات در حوزه پیشگیری و درمان دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: نقش داروسازان در اقتصاد سلامت و در بازار ۸۰ میلیاردی آن حدود ۱۵ درصد است و خوشبختانه در ایران در حوزه دارو توانمندی های زیادی وجود دارد، چرا که حدود ۹۶ درصد داروها در کشور تولید می شود البته بدون در نظر گرفتن مواد اولیه وارداتی برای برخی داروها، تولید خالص دارو در کشور بیش از ۵۰ درصد است.

,

 

,

وزیر بهداشت به صادرات برخی از داروهای تولید داخل اشاره کرد و گفت: لازم است تا در حوزه صادرات تقویت شویم و علاوه بر اینکه باید از تجربیات بین المللی استفاده کنیم طبیعی است که بازارهای خوبی در انتظار صنعت داروسازی ایران قرار دارد در مجموع وضعیت حوزه دارو مناسب است اما باید تلاش کنیم تا به فناوری های نوین در این حوزه دست یابیم.

,

 

,

هاشمی با بیان اینکه در حوزه دارو از نظر تحقیق، فناوری و حضور در بازار های بین المللی گستردگی فراوانی وجود دارد، افزود: در طول سالیان اخیر نشان داده ایم که نیروی انسانی بسیار کارآمدی داریم به صورتی که داروسازان نیمی از دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند بنابراین امید زیادی داریم که شرکت های دانش بنیان که روز به روز در حال گسترش هستند و توان رقابت با شرکت های بزرگ دنیا را دارند تقویت شوند.

,

 

,

وزیر بهداشت در خصوص مصرف دارو در کشور نیز گفت: بر خلاف ادعای برخی افراد، میزان مصرف دارو در کشور زیاد نیست اما همین مقدار نیز قابل قبول ما نیست و باید نظامی وجود داشته باشد تا مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف از طریق فراهم آوردن زیرساخت های مربوط کنترل شود. ضروری است تا از فناوری اطلاعات و آی تی برای تشخیص اصالت دارو، قیمت، مبدأ ورود، تاریخ تولید، میزان مصرف توسط بیماران و تجویز توسط پزشکان استفاده بیشتری شود در غیر این صورت علاوه بر آسیب به سلامت مردم و افزایش قاچاق دارو در کشور، اعتبارات زیادی در این راه هزینه خواهد شد.

,

 

,

هاشمی گفت: سازمان غذا و دارو در یک سال و نیم گذشته علاوه بر تأمین دارو و توزیع مناسب و کنترل قیمت ها، بخش عمده ای از کار خود را برای دستیابی به نظام اطلاعات و آی تی اختصاص داده و گروه های زیادی در حال کار بر روی آن هستند و امیدواریم بتوانیم تا پیش از پایان دولت، پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و همچنین بحث دارو را تکمیل کنیم.

,

 

,

وی ادامه داد: اگر بنا است از تولید داخلی حمایت کنیم نباید با سرکوب تعرفه ها، فضایی را ایجاد کنیم که فناوران و صنعتگران آسیب ببینند و از آن مهم تر بازار اقلام دارویی نامرغوب خارجی در کشور گسترش پیدا کند و من موافق قیمت گذاری کردن یا اینکه در قیمت گذاری به صنعت فشار بیاوریم نیستم زیرا امکان رشد صنعت فراهم نمی شود.

,

 

,

هاشمی افزود: در قیمت گذاری مردم نباید متضرر شوند زیرا سیستم حمایتی که بیمه ها هستند حضور دارند و بیمه ها باید با شرکت های دارویی وارد چانه زنی شوند و به گونه ای نباشد که دولت و مجلس به یک طرف فشار بیاورد زیرا اعتبار لازم برای تأمین حق بیمه را ندارد  بنابراین نباید به صنعت داروسازی فشار بیاوریم زیرا باعث کاهش کیفیت در ماده اولیه و بسته بندی می شود و مردم متضرر می شوند در حالی که مردم هزینه های وسایل تشخیصی و ویزیت پزشک را پرداخت می کنند و درمان آنها که به دارو وابسته است کارآیی لازم را ندارد.

,

 

,

وزیر بهداشت راه حل ضرر نکردن مردم و صنایع دارویی را هزینه کردن در بخش سلامت دانست و گفت: هم دولت و هم مردم می توانند هزینه کنند و پرداخت حق بیمه می تواند تغییر کند زیرا پرداخت حق بیمه فردی که دریافتی ۱۰ میلیون و فردی که دریافتی یک میلیونی دارد تفاوت زیادی ندارد و سقف درآمدی یک و نیم میلیون تومان با فردی که درآمد کمتر از آن دارد هیچ تفاوتی ندارد. ضمن اینکه به مالیات بر کالاهای آسیب رسان باید توجه ویژه شود و اینکه در قانون بیاورند که به دولت اجازه داده می شود امکان پذیر نیست بلکه باید دولت را مکلف به وضع مالیات بر کالاهای آسیب رسان کنند و این کار نیز بدون تعارف انجام شود اگر نوشیدنی که باعث چاقی مردم یا دخانیاتی که به ریه مردم آسیب می زند و یا اتومبیل نامرغوبی وجود دارد که باعث افزایش تصادفات و یا کارخانه ای که هوا را آلوده می کند مسلما به هزینه های درمان کشور اضافه می شود و مردم متضرر می شوند.

,

 

,

هاشمی ادامه داد: به دلیل اینکه صنایع آلوده کننده هوا در مراکز استان ها و نقاط پر جمعیت تمرکز دارند متاسفانه مردم روستاها و نقاط محروم که هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند بیشتر متضرر می شوند و ضروری است تا این شرکت ها هزینه های تحمیل شده بر نظام سلامت را پرداخت کنند.

,

 

,

وزیر بهداشت تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر اینکه باید متوسط دریافتی وزارت بهداشت از بودجه عمومی معادل سهم سلامت کشورها از بودجه عمومی آنها باشد تأکید دارند در حالی که در حال حاضر دریافتی بخش سلامت از بودجه عمومی حدود ۱۰ درصد است و ارقامی که عده ای از آن سخن می گویند مربوط به بودجه اختصاصی است.

,

 

,

هاشمی تأکید کرد: عدم افزایش سهم بیمه و سهم وزارت بهداشت از بودجه عمومی و همچنین عدم وضع مالیات بر کالاهای آسیب رسان دلیلی نمی شود تا به جامعه پزشکی، صنعت داروسازی و دیگر صنایع مرتبط با سلامت فشار بیاوریم و باعث آسیب رساندن به سلامت مردم و عدم رشد و پیشرفت صنایع دارویی می شود.

,

 

,

وزیر بهداشت در خصوص اظهارات برخی داروسازان مبنی بر اینکه به نقش داروسازان در طرح تحول نظام سلامت توجه کافی نشده است گفت: قصد دفاع از عملکرد خود ندارم که ما به نقش داروسازان در این طرح توجه داشته ایم و اقشار مختلفی در گروه های پزشکی وجود دارند که اگر منافع حرفه خود را ببینند می توان گفت کسی راضی نیست و لازم است تا منافع بلند مدت و ملی دیده شود ضمن اینکه هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت، مردم نقاط محروم، افزایش دسترسی برای بیماران و ارتقا حفظ احترام بیماران است و طبیعی است که به دنبال آن اگر زحمات و تلاش ها افزایش پیدا کرد باید متناسب با آن، پرداخت حق الزحمه نیز صورت گیرد.

,

 

,

هاشمی با بیان اینکه از سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان تقاضا دارم در خصوص تعرفه های این بخش بازنگری کنند، گفت: اگر می توان ضمن رعایت حقوق مردم، نقش بهتری را برای داروسازان تعریف کرد، حتما این اقدام انجام شود.

,

 

,

انتهای پیام/ض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه